דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבנק העולמי

כלכלה עולמית / מדינות מתפתחות הנעזרות בקרן של הבנק העולמי לא נחלצות מעוני

הבנק העולמי מעורב ברבים מהתהליכים הכלכלים-חברתיים בעולם, על פניו כוונותיו הן להצליח לחלץ מדינות מעוני, בפועל זה לא תמיד קורה. סיכום הדוח השנתי של הבנק חושף אתגרים לא מעטים עבור הכלכלה העולמית

נשיא הבנק העולמי ג׳ים יונג קים עם נשיא גאנה ג׳ון דרמני מהמה (צילום ארכיון: World Bank Photo Collection / Flickr).
נשיא הבנק העולמי ג׳ים יונג קים עם נשיא גאנה ג׳ון דרמני מהמה (צילום ארכיון: World Bank Photo Collection / Flickr).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הבנק העולמי סיכם את שנת 2016: מבט כולל מצביע על  מעורבותו הקריטית של הבנק העולמי ברבים מהתהליכים הכלכליים-חברתיים המשמעותיים בעולם. הניתוחים השונים בוצעו על בסיס דוחות, מחקרים, עמדות, פרסומים ונתונים שהבנק הוציא בעצמו או התבסס עליהם.

מספר הפליטים בעולם עולה – וזה משפיע על הפיתוח

בשנת 2016, היו בעולם 65 מיליון בני אדם שנעקרו מבתיהם, כשיותר מ-21 מיליון מהם סווגו כפליטים. מחוץ לאפריקה שמדרום לסהרה, רוב הפליטים חיים בערים ובעיירות, בהן הם נעדרי ביטחון, גישה טובה יותר לשירותים, והזדמנויות עבודה. מחקר של הבנק העולמי מסמן את העקורים והפליטים כאתגר ממשי לקיום ופיתוח כלכלות ומדינות. בין היוזמות שהוצעו – מתן סיוע פיננסי עבור מדינות כמו לבנון וירדן המארחות מיליוני פליטים כל אחת.

ראוי לציין כי אין מתנות חינם, בטח לא מהבנק העולמי. מדינות המגייסות הון בעבור פיתוחן מהבנק העולמי, משתעבדות להחזר החוב, ובתמורה לכסף מחויבות לבצע רפורמות בכלכלה, כמו פתיחת שווקים וקידום תפיסה נאו ליברלית.

היקפי העוני הקיצוני לפי אזורים בעולם. נתונים - הבנק העולמי (גרפיקה: דבר ראשון).
היקפי העוני הקיצוני לפי אזורים בעולם. נתונים – הבנק העולמי (גרפיקה: דבר ראשון).

הסכם שינוי האקלים הגלובלי נכנס לתוקף ומחירי האנרגיות המתחדשות הפכו תחרותיים

המשא ומתן על הסכם האקלים, שהתקיים בפריז בשנת 2015, אושר על ידי 118 מתוך 194 המדינות שהיו מעורבות בו. בהסכם מתחייבות המדינות למלחמה בהתחממות הגלובלית, כשאחת המטרות העיקריות של ההסכם היא לקדם חלופות לאנרגיה המבוססת על פחמן. מהנתונים עלה כי הביקוש לאנרגיות מתחדשות גדל במדינות מתפתחות בהתאם לירידת המחירים של מקורות אנרגיה מסוג זה. מעקב הבנק העולמי מצא כי בחודש מאי האחרון נשבר שיא המחיר הנמוך של אנרגיה סולארית באפריקה בעשרים השנים האחרונות, כאשר בזמביה הצריכה הגיעה למחיר של 4.7 סנט/קוט"ש.

היחלשות במסחר הגלובאלי

בשנת 2016, הצמיחה בסחר העולמי רשמה את הביצועים הנמוכים ביותר מאז המשבר הפיננסי העולמי בשנת 2009. היקפי הסחר היו בקיפאון למשך רוב ימי השנה, והשקעות גלובליות המשחקות תפקיד חשוב בכלכלה העולמית, נחלשו והיוו רק שליש מן הסחר בעולם.

מסחר מהווה מנוע עיקרי לצמיחה עבור הכלכלה העולמית, ועל כן האטה במסחר משפיעה על צמיחה ופיתוח וגם על המאבק בעוני. נתוני הבנק העולמי מצביעים על כך שהמסחר הגלובאלי סייע לצמצם את העוני בעולם בחצי מאז 1990.

ליותר אנשים יש גישה לטלפון סלולרי מאשר לחשמל ולמים נקיים

במדינות בעלות הכנסה בינונית ונמוכה הנגישות לטלפונים סלולריים זינקה, אך רבים מהיתרונות האחרים של המהפכה הדיגיטלית – כגון פרודוקטיביות גדולה יותר, גדילת ההזדמנויות עבור העניים ומעמד הביניים, גדילת האחריות של ממשלות וחברות – עדיין לא הגיעו לחלקים אלו של העולם. כפי שניתן לראות בגרף המצורף – ליותר אנשים ברחבי הגלובוס יש גישה לסלולרי, מאשר למים. החלק בדוח העוסק בטכנולוגיה ואינטרנט ונקרא "דיבידנדים דיגיטליים" ממליץ להשקיע מאמצים גדולים יותר על מנת לחבר יותר אנשים לאינטרנט, כדי ליצור סביבה שמשחררת את יתרונות הטכנולוגיות הדיגיטליות לכולם.

אחוז האוכלוסיה בעולם עם נגישות לשירותים שונים לפי שנים (גרפיקה: דבר ראשון).
אחוז האוכלוסיה בעולם עם נגישות לשירותים שונים לפי שנים (גרפיקה: דבר ראשון).

לאחד מכל שלושה אין גישה לבתי שימוש

האו"ם מעריך כי ל 2.4 מיליארד אנשים עדיין אין גישה למתקני תברואה משופרים, כמעט מיליארד מתוכם עושים את צרכיהם בשטח פתוח. תברואה טובה היא בסיס לפיתוח – מצבי תחלואה מתמשכים שהם תוצאה של תנאי תברואה ירודים שאינם מטופלים, עלולים להוביל לתת תזונה הפוגעת באופן מתמשך בייחוד בילדים.

השנה התכנס בחסות הבנק העולמי פאנל מנהיגים עולמי בנושא מים, שהתחייב להבטיח נגישות, זמינות וניהול בר קיימא של מים ותברואה לכולם.

העולם נהייה צעיר יותר – מה זה אומר על הפיתוח?

יותר מ-50% מהאוכלוסייה בכ-40 מדינות באפריקה, הם מתחת לגיל 20. לעומת זאת, ב-30 המדינות העשירות, פחות מ-20% מהאוכלוסייה הם בני פחות מ-20.

העולם, על פי הדוח, עומד על סף מעבר דמוגרפי ממשי שישפיע על המדינות המתפתחות. הנתון הזה דרמטי מכמה סיבות: כלכלות צריכות לספק עבודה לפי קצב גידול האוכלוסיה. כמו כן, גיל העבודה נע מגיל 15 עד 65, ופלח אוכלוסיה זה צריך לספק את התוצר לכל חלק האוכלוסייה. פיתוח, משמעותו גדילה כלכלית שתספק את תנאי החיים, בהתייחסות גם לנתונים הדמוגרפים.

שליש מתוך כמיליארד הצעירים (מתחת לגיל 25) הנמצאים בגיל עבודה בעולם לא מועסקים כרגע. רק 40% מתוך מיליארד הצעירים הנוספים שיכנסו לשוק העבודה בעשור הקרוב, צפויים להתקבל לעבודה שקיימת כרגע. עתיד העבודה משתנה, והכלכלה העולמית תצטרך לייצר 600 מיליון משרות בעשר השנים הקרובות, כדי לשמור על קצב שיעורי התעסוקה לאוכלוסיית הצעירים הגדלה.

 רוב האנשים שחיים בעוני קיצוני מתרכזים באפריקה שמדרום לסהרה  ודרום אסיה.

בשנת 2013 אחד מכל 10 אנשים בעולם חי בעוני קיצוני – 389 מיליון אנשים, 4 מתוך 10 מהם חיים במדינות אפריקה שמדרום לסהרה. למרות המספרים הקשים הדוח טוען שיש התקדמות גדולה בצמצום מימדי העוני משנת 1990.

מספר שיא של כלכלות מבצעות רפורמות עסקיות. במיוחד הכלכלות העניות.

הבנק העולמי מצא ש-137 כלכלות ברחבי העולם יישמו 283 רפורמות רגולטוריות בשנה החולפת. זו עליה של יותר מ -20% לעומת השנה הקודמת. תחומי הרפורמות כללו הקמת עסקים, תשלומי מסים, קבלת אשראי ורישום רכוש. יש לציין, 54 המדינות העניות בעולם מיישמות 113 רפורמות.

המדינות הכי עניות בעולם קיבלו רמת שיא של תמיכה

קואליציה של יותר מ-60 ממשלות המייצגות מדינות מפותחות ומדינות מתפתחות, התחייבו לרמת שיא של תמיכה בסך 75 מיליארדי דולרים עבור האיגוד הבינלאומי לפיתוח (IDA), הקרן של הבנק העולמי עבור המדינות העניות ביותר.

במהלך 25 השנים האחרונות, מדינות שנעזרו ב IDA החלו להתקדם בחזיתות רבות כולל גישה גדולה יותר למים נקיים וסניטריה, שיעורים גבוהים יותר של השכלה יסודית, ושיעור גבוה יותר של התחסנות ילדים. במקביל, ניתן לראות מספר מועט של מדינות שקיבלו תמיכה מה-IDA והצליחו לשנות את הסטטוס שלהם ממדינה מתפתחת למפותחת, או שבכלל הצליחו להגיע לרמת מדינה מתפתחת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!