דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ נעמה לזימי: "התוספות בתקציב קטנות מדי. ניאבק על תקציב חדש ל-2024"

לזימי, חברת ועדת הכספים, מבקרת את התנהלות הממשלה לקראת אישור תקציב 2023 החדש ותחילת הדיונים על התקציב לשנה הבאה: "כשיש משרדים פיקטיביים וכספים קואליציוניים מיותרים, ברור ששירותים חברתיים חיוניים יידחקו"

חברת הכנסת נעמה לזימי בדיון ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת נעמה לזימי בדיון ועדת הכספים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"התוספות כספיות קטנות מדי, שירותים אזרחיים שקריטי לספק עכשיו לא מקבלים את החיזוק הרצוי" אומרת חברת ועדת הכספים נעמה לזימי (העבודה), שהשתתפה בדיונים על עדכון תקציב 2023. לדבריה, האופוזיציה תעמוד על כך שלשנת 2024 יאושר תקציב חדש ש"צריך לשקף את ישראל בזמן מלחמה", ולא תסתפק בתיקונים בתקציב הקיים.

בשבוע האחרון קידמה הממשלה את התיקון לתקציב 2023, תוך הגדלה של 25.9 שקלים במסגרת התקציב, ועוד הסטות לצרכי המלחמה והעורף בהיקף של 4 מיליארד שקלים, חלק בדחיית הוצאות לשנה הבאה, ואחרים בקיצוצים של ממש. "קיבלנו מידע ללא העברות תקציביות (עודפי תקציב) ואין לנו את כל הנתונים. אנחנו מנסים לעבוד עם כל מה שיש לנו ולהבין מה המצב היותר מדוייק", אומרת לזימי, אך מרוצה שהתאפשר לקיים דיון של ממש. "בתקציב הקודם נאבקתי כדי לשאול שאלות. פה התאפשר לי".

מה הבנת לגבי תקציב 2024?
"אנחנו רוצים חקיקה מחודשת של התקציב. צריך להטמיע בתקציב שינויים דרך הכנסת, לא רק לשאול שאלות. אם יעשו עליו רק עדכון זו חרפה. הוא צריך לשקף את ישראל של אחרי מלחמה".

מה הבעיות בתקציב לשיטתך?
"אין מספיק תוספות תקציב. אין תוספות משמעותיות לשירותים שחיוניים לא רק בשגרה, אלא בייחוד עכשיו, לעורף, לחוסן. נדמה שהם עדיין לא באירוע, וזה מעלה סימני שאלה לגבי 2024.

יש דברים שנראה שהייתה הסכמה בין קואליציה לאופוזיציה?
"מערך בריאות הנפש. אבל אני שואלת מתי זה יקרה בפועל ? לשיפור ייקח זמן ומה עושים עד שמגיע תקציב ? המערך קיבל כרגע עוד 260 מיליון שקלים, לא בטוחה שזה יוכל להחזיק לאורך זמן. צריך לטפל בתקינה, באיוש תקנים וגם ובהעלאות שכר. בלי זה לא יממשו את התקציבים".

רוב השיח הציבורי ממוקד רק בסדרי עדיפויות, ולא מתייחס בכלל לגודל התקציב.
"השיח על סדרי עדיפויות הוא לא תחליף לשיח על גודל התקציב, אבל כסף ציבורי הוא כסף חשוב. דווקא כמי שמאמינה בהגדלת גירעון והרחבה תקציבית, זה לא כדי לפזר יותר, זה אומר למצות את המשאבים הקיימים ולהגדיל תקציב בהתאם".

למשל?
"קח למשל את תקציב החינוך. אם אתה לוקח משהו שאין לו שום קשר למה שמדינה אמורה לעשות, כמו סבסוד מלא של חינוך פרטי, למשל, ולא מעבירים את זה, לצורך העניין, למלגות למניעת נשירה, לכל מי שעכשיו פספסו סמסטר, שזה סביר להניח שאלו האוכלוסיות היותר מוחלשות. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לדבר רק על הגדלת העוגה. הגדלת העוגה הוא שיח סוציאל דמוקרטי נכון וראוי, אבל אנחנו לא פזרנים, אנחנו אנשים אחראיים. אנחנו רוצים להגדיל את העוגה כדי שיהיו שירותים חברתיים ציבוריים טובים לכולם, וכשיש עדיין משרדים פיקטיביים לחלוטין וגם כספים קואליציוניים מיותרים, אז ברור לי ששירותים חברתיים חיוניים גם יידחקו במצב הזה".

איזה עוד שירותים כעת מתוקצבים בחסר?
"קח את הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים, שקיבל תוספת זניחה, אבל בעת הזו למשל, יעוץ משפטי כזה יכול לעזור לשורדי הנובה, ולצעירים ללא עורף משפטי שצריכים מיצוי זכויות. השירותים הללו של חיוניים גם בשגרה, אבל עכשיו חייבים להגדיל אותם משמעותית עכשיו, כי יש אוכלוסיות עוד יותר שקופות וצריך עוד יותר להשקיע. יש חוסרים מאוד משמעותיים באיוש תקנים בגיל הרך. הרי ערים קלטו עוד ילדים, זה מגביר את הקשיים. לזה צריך להוסיף כספים. כשלא ממצים את התקציבים הקיימים במערכת, אנחנו בעצם מפספסים את הדבר הזה, כי הכספים האלה בסופו של דבר אמורים לשמש ציבור, ולא לשמש תחזוק פוליטי".

ההצעה להקפאת שכר חברי הכנסת זה סולידריות ראויה או תרגיל להכשרת קיצוצים בהמשך?
"לא יודעת אם זה תרגיל. אנחנו נבחרי ציבור, לא פקידי ציבור, וזה לא נבחן באותן אמות מידה. אני לא חושבת שאנחנו צריכים לקבל העלאה בעת כזו. אנחנו לא שקופים. בן אדם שהגיע לעבוד וצובר ותק וזכויות מגיעה לו העלאה. זה דיון אחר. זה לא צריך להיות בגלל שאנחנו לא מקבלים אז גם הם לא יקבלו".

שר האוצר אומר שתיקון התקציב ל-2023 זו הרחבה לטובת הציבור, מה צריך לקרות כדי שתצביעי בעד התקציב?
"אני לא אצביע בעד התקציב. זה לא תקציב שדאג לכולם. אני מקבלת דיווחים על כל הליקויים שישנם, את כל העסקים הקטנים, העצמאים, מי שנופלים במודל החל"ת ולא מקבלים פיצוי. יש לך את המילואימניקים שמשתחררים עכשיו ועדיין בכוננות ולא מקבלים על זה תגמול. ברור שצריך יותר כסף. מקומם כשיש משרד פיקטיבי שנשאר על תקציבי עתק. מה ששר האוצר עושה זה מדיניות סוציאל דמוקרטית ביהודה ושומרון, ולא לכל השאר ובזה אני לא תומכת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!