דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה אישרה תוכנית מקיפה לשיקום העוטף, בעלות 3 מיליארד ש"ח מתקציב 2024

הכספים יועברו למנהלת תקומה, רובם כחלק מתוכנית חומש לשנים 2024-2028 | התוכנית תעסוק בין היתר בתחומי החינוך, התעסוקה, הבריאות, הרווחה והקהילה, ותכלול תוכנית אזורית ייחודית לאגירת אנרגיה

בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) בהצעת החלטה לתוכנית רב שנתית לשיקום עוטף עזה, המכונה בהצעה 'חבל התקומה'. המתווה גובש בשיתוף הרשויות המקומיות, היישובים ומשרדי הממשלה.

לפי ההצעה, 3 מיליארד שקלים יועברו ל'מנהלת תקומה' לשיקום יישובי העוטף בתקציב 2024, נוסף על 470 מיליון שקלים שכבר הוקצו. 2.47 מיליארד שקלים מתוכם יהיו חלק מתוכנית חומש לשנים 2024-2028. המנהלת תקבל הרשאה ליצור התחייבויות כספיות בגובה 5 מיליארד שקלים עבור השנים הבאות.

העלות הכוללת של תוכנית החומש לא נקבעה בהחלטה. כל עלויות התוכנית אמורות להתווסף לתקציבים המיועדים לעוטף עזה בתוכניות ממשלתיות קיימות, ולא להחליף אותם.

למנהלת יוקצו מיידית 20 משרות נוספות, כך שיהיו בה 65 תקנים בסך הכל. ההקצאה החדשה תתבצע בעזרת ניוד משרות מתקנים ממשלתיים קיימים, ולא הגדלת כמות התקנים הכוללת.

בין רכיבי התוכנית: תמיכה בחקלאות, שימור עדויות ואמבולנסים ממוגנים

המטרות שהוגדרו לתוכנית הן: חיזוק החוסן של התושבים בעיר שדרות ובמועצות האזוריות; שדרוג הדיור והתשתיות; פיתוח כלכלי; קיום חקלאות מתקדמת ומקיימת; חיזוק הרשויות המקומיות לעצמאות ולאיתנות. התוכנית אמורה להיבנות בשיתוף עם הרשויות המקומיות של החבל. במקביל, משרד המשפטים יעניק הכוונה משפטית לתושבי החבל, לטובת מיצוי זכויות על ידי עורכי דין.

חדר המצב של מרכז החוסן שדרות במלון הרודס בים המלח (צילום: הדס יום טוב)
חדר המצב של מרכז החוסן שדרות במלון הרודס בים המלח (צילום: הדס יום טוב)

תוכנית החומש אמורה להיכתב בתוך 120 יום, ולעסוק בין היתר בתחומי החינוך, התעסוקה, הבריאות, בריאות הנפש, הרווחה, הקהילה, התרבות והספורט, הצעירים והקשישים. מנהלת תקומה תידרש לפרסם דו"חות ביצוע פעמיים בשנה, ב-1 באפריל וב-1 באוקטובר של כל שנה.

התוכנית נועדה להתייחס למכלול שירותי המדינה ביישובי העוטף, וכוללת גם חידושים שלא קיימים בתוכניות ממשלה אחרות – כמו תוכנית אזורית למתקני אגירת אנרגיה. סעיף נוסף יעסוק בהנצחה ומורשת, כולל שימור עדויות ממתקפת ה-7 באוקטובר של חמאס.

על פי ההצעה, המעטפת הביטחונית לתוכנית תכלול בין השאר רכבים ואמבולנסים ממוגנים.

בתוך 45 יום אמורה מנהלת תקומה, ביחד עם משרדי הפנים והאוצר, לגבש מתווה למתן שירותים לקהילות שלא יכולות לחזור לבתיהן. בתוך 60 יום המנהלת ומשרד ראש הממשלה יפיצו טיוטה להצעת חוק, 'חבל התקומה', שיעגן את ייחודיות החבל.

נתניהו: "עוסקים לא רק בשיקום היישובים, אלא גם בכך שיפרחו לשנות דור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה שדנה בהחלטה: "אנחנו בונים ומשקמים את יישובינו. בעוטף עזה הקמנו בתחילת המלחמה את 'מנהלת תקומה'. העברנו תקציבי עתק כדי לשקם את היישובים וגם כדי להבטיח שאף אחד לא יישאר מאחור. אנחנו עוסקים לא רק בשיקום של הקהילות בערים, של המושבים, של הקיבוצים, של המושבות, של המועצות, אלא גם במטרה להביא לכך שהם ישגשגו ויפרחו לשנות דור. לעבור את מה שהיה.

"אנחנו מחויבים להשקיע בחינוך, בתעסוקה, ברווחה, בסיוע למפונים, בחקלאות, בעסקים ובכל התחומים. אני רוצה לברך את כל העוסקים במלאכה החשובה הזאת שנביא בפני הממשלה היום. החיטה נזרעה בקיבוצים בעוטף עזה – והחיטה הזאת תצמח".

ראש מנהלת תקומה, תא״ל (במיל׳) משה אדרי: ״אישור המתווה לתוכנית האסטרטגית הרב שנתית לשיקום ופיתוח חבל העוטף הוא מסר של תקווה לרשויות, לקהילות, למשפחות, לתושבים ולמדינת ישראל כולה. ההחלטה מעגנת את מחויבותה של ממשלת ישראל לחיזוק ההתיישבות בחבל התקומה כחלק מההבנה כי העוטף הוא מבחנו של כלל העם. תושבי החבל עברו טראומה קשה מנשוא ואנחנו כמדינה מחויבים לדאוג להם. עלינו להשקיע את מירב המשאבים על מנת לטפל, לשקם ולהפריח את החבל בכדי שיהווה דוגמה למדינות העולם כולו ובכדי לעגן את ייחודיות החבל והגדרתו כאזור מיקוד לאומי."

החברה להגנת הטבע: "התייחסות מועטה לסביבה ולשטחים הפתוחים"

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "הצעת ההחלטה של הממשלה כוללת מרכיבים חשובים, אולם יש בה התייחסות מועטה לסביבה ולשטחים הפתוחים המהווים חלק מרכזי בזהות חבל הארץ הזה.

השטחים הטבעיים, הם הציר המרכזי של איכות החיים באיזור, ולכן יש להקדיש תקציבים משמעותיים לשימור האיכויות הטבעיות שלהם ולשיקום פגעי המלחמה. בהמשך ישיר, יש לתכנן את הפיתוח התיירותי שמוצע בהצעת המחליטים בהתבסס על איכויות אלה, באופן שיגדיל את הטיילות, התיירות והיכולת לפתח עסקים וכלכלה מבוססי טבע. השטחים הפתוחים יסייעו לחבר את כלל תושבי ישראל לחבל ארץ מקסים זה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!