דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

כנס האקלים של האו"ם לא התייחס לדלק מאובנים, הגורם המרכזי להתחממות הגלובלית

טיוטת ההסכמות מהכנס לא קוראת למעבר מדלק מאובנים, הנחשב לגורם המרכזי לשינוי האקלים | הכנס התרחש בדובאי, ונשיאו היה שר התעשייה של האמירויות, החולשת על ייצור 3 מיליון חביות נפט וגז מחציבים ביום

הפגנה מול כנס האקלים של האו"ם בדובאי על השימוש בדלקי מאובנים (צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
הפגנה מול כנס האקלים של האו"ם בדובאי על השימוש בדלקי מאובנים (צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

טיוטת ההסכמות מכנס האו"ם לשינוי אקלים באיחוד האמירויות, שהסתיים היום (שלישי) מעוררת ביקורת חריפה עקב השמטת המעבר מדלק מאובנים. לפי מחקרים מדעיים, השימוש בדלק מאובנים הוא הגורם המרכזי לשינוי האקלים. נציגי ארצות הברית, האיחוד האירופי ובריטניה הביעו התנגדות, יחד עם שלל מדינות שסובלות מפגיעות יתר לשינוי האקלים.

הטיוטה מכילה את הצורך לצמצם את פליטות גזי החממה, הנובעות מהשימוש בדלק מאובנים, אך לא את הפסקתן המלאה.

הכנס שנערך בדובאי, בירת איחוד האמירויות, החל בסוף חודש נובמבר. התוצר המרכזי שלו הוא מסמך הסכמות המחייב את המדינות החברות. אלא שטיוטת המסמך אינה מכילה את מה שמדענים רבים מתייחסים אליו כצעד החשוב ביותר בנוגע למניעת שינוי האקלים: הפסקה הדרגתית של השימוש בדלק מאובנים.

נשיא הכנס: מנהל חברת הנפט הממשלתית של איחוד האמירויות

השמטה זו ממשיכה את התבטאויות נשיא הכנס ושר התעשייה של איחוד האמירויות, סולטאן אל-ג'אבר. אל-ג'אבר טען בשבוע שעבר ש"אין מדע" מאחורי הטענה שהפסקת השימוש בדלק מאובנים נחוצה לעמידה ביעדי האקלים. עוד הסביר השר האמירותי שהפסקת השימוש בדלק מאובנים תמנע פיתוח כלכלי בר-קיימא, והיא אינה אפשרית "אלא אם כן אתם מעוניינים להחזיר את העולם למערות".

היעד אליו התייחס אל-ג'אבר מתייחס לטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ: 1.5 מעלות צלזיוס יותר מממוצע הטמפרטורות הקדם תעשייתי. לפי הדו"ח האחרון של הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים, גוף הידע של האו"ם בנושא שינוי האקלים, אם תימשך המגמה הנוכחית תיווצר חריגה מהיעד עוד בעשור הנוכחי.

סולטן אל ג'אבר, נשיא הכנס ושר התעשייה של איחוד האמירויות, מדבר בכנס האקלים. אל ג'אבר אמר שאי אפשר להפסיק להשתמש בדלק מאובנים, "אלא אם מעוניינים להחזיר את העולם למערות"
סולטן אל ג'אבר, נשיא הכנס ושר התעשייה של איחוד האמירויות, מדבר בכנס האקלים. אל ג'אבר אמר שאי אפשר להפסיק להשתמש בדלק מאובנים, "אלא אם מעוניינים להחזיר את העולם למערות"

אל-ג'אבר מכהן כמנהל הכללי של חברת הנפט הממשלתית של איחוד האמירויות, שהכלכלה שלה מתבססת על הכנסות מייצוא גז ונפט. 3.2 מיליון חביות נפט או גז מחצבים נוזלי מיוצרות באיחוד האמירויות ביום ממוצע.

המדינה היא אחת החברות המשמעותיות באופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט אשר בו נוכחות דומיננטית למדינות ערביות. המזכיר הכללי של אופ"ק היית'ם אלע'איס הכוויתי קרא בשבוע שעבר לחברות הארגון לדחות שימוש במונח 'דלק מאובנים' ובמקומו להשתמש ב'פליטות גז'.

גם במדינות המערב – פער בין ההצהרות למעשים

ניגוד האינטרסים של האמירויות ברור, אולם גם הביקורת של ענקיות הכלכלה המערביות אינה מושתתת על מעשים עקביים. ארה"ב הגיעה השנה לשיא בייצור נפט גולמי, והממשלה הבריטית הנמיכה את יעדי האקלים שלה רק לפני כמה חודשים.

גם בקרב מדינות האיחוד האירופי, נראה שיש פער בין ההצהרות בכנס למדיניות בפועל. עמנואל מקרון, נשיא צרפת, הציע בספטמבר השנה להימנע מיעדי אקלים מוצהרים שייכפו על הכלכלה, וכן מצעדים מענישים לביצועי אקלים החורגים ממנו.

תחנת כוח מבוססת פחם בגרמניה. השנה חזרה גרמניה לייצר אנרגיה מפחם (צילום: Rolf Vennenbernd/dpa via Reuters Connect)
תחנת כוח מבוססת פחם בגרמניה. השנה חזרה גרמניה לייצר אנרגיה מפחם (צילום: Rolf Vennenbernd/dpa via Reuters Connect)

ממשלת גרמניה, בה חברה 'מפלגת הירוקים', חזרה השנה לייצור אנרגיה מפחם, שנזקיה הסביבתיים חמורים יותר מאנרגיית נפט וגז. זאת בשל הפחתת ייבוא הגז מרוסיה, על רקע המלחמה באוקראינה, וסגירת תחנות האנרגיה הגרעיניות האחרונות של גרמניה. בנוסף, ממשלת גרמניה חתמה על הסכם ארוך טווח לאספקת גז מקטאר.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!