דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
19.2°תל אביב
  • 13.8°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.7°באר שבע
  • 20.7°אילת
  • 20.2°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 18.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מנהיגים מדליקים | בעולם השבוע

נשיא צרפת וראש ממשלת פולין הדליקו נרות חנוכה והבעירו סערה; נשיא ארגנטינה הדליק יותר מנר אחד; נשיא ארה"ב וקנצלר גרמניה ראו את האור; ונשיא טורקיה לא הדליק אבל ברך

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה, בטקס הדלקת נרות חנוכה בבואנוס איירס (צילום: Guido Piotrkowski/photo alliance/Getty Images)
חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה, בטקס הדלקת נרות חנוכה בבואנוס איירס (צילום: Guido Piotrkowski/photo alliance/Getty Images)
אוריאל לוי

הדלקת נרות במוסדות שלטון היא לא מסורת עתיקה. מחוץ למדינת ישראל, היא החלה רק במאה ה-21, ומתקיימת במעט מדינות. אבל השנה הצליחה לחולל גם סערות.

  1. מקרון, צרפת: מסורת ומחלוקת

"הנשיא מקרון הוא כמו ילד בן 10 שמשחק עם ערכת כימיה קטנה, אבל בידיו חומר נפץ אמיתי וגפרורים אמיתיים", צייצה ביום שישי שעבר, סגנית נשיא הסנאט הצרפתי, לורנס רוסינול, לאחר שהנשיא מקרון ערך טקס ראשון מסוגו של הדלקת נר של חנוכה בארמון האליזה.

את ההדלקה ההיסטורית בפריז, ביום חמישי שעבר, הוביל חיים קורסיה, הרב הראשי של צרפת. הטקס החגיגי, ששודר בטלוויזיה הצרפתית, זכה מיד לביקורת נוקבת, לא רק מפיהם של  גורמים אנטי ישראליים.

יונתן ארפי, נשיא הפדרציה הצרפתית-יהודית, שהשתתף באירוע, אמר, כפי שצוטט ברויטרס, כי מדובר ב"טעות שלעולם לא הייתה צריכה להתרחש". לדבריו, "האליזה אינו מקום להדלקת נרות חנוכה מכיוון שהדי.אן.איי של הרפובליקה הוא להתרחק מכל סממן דתי".

פייר הנרייה, חבר מפלגתו של מקרון, גינה בחריפות "את הניסיון הזה להביע העדפות דתיות", והאשים את מקרון כי הוא "ריסק" את תפקידו כמתווך הניטרלי במדינה.

  1. ביידן, ארה"ב: אור קטן מול חושך גדול

ג'ורג' בוש הבן היה הנשיא האמריקאי הראשון שערך הדלקת נרות חגיגית בבית הלבן, ב-2001, במטרה לחזק את קשריו עם היהודים – מסורת שנשמרת מאז על ידי כל הנשיאים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע חג החנוכה בבית הלבן (צילום: AP/Jacquelyn Martin, Pool)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע חג החנוכה בבית הלבן (צילום: AP/Jacquelyn Martin, Pool)

"סיפור חנוכה מלמד אותנו שגם מעט אור, בכל מקום שבו הוא נמצא, יכול להפיג את החושך ולהאיר דרך קדימה", כתב הנשיא ביידן, שהדליק נר בשבוע שעבר, "ג'יל ואני מאחלים לכם וליקיריכם חג חנוכה שמח".

בשנה שעברה הגדיל ביידן לעשות וחנך את החנוכייה הרשמית הראשונה של הבית הלבן, שהיא החפץ היהודי הראשון שהתווסף לארכיון הרשמי של המעון הנשיאותי.

בעקבות הנשיאים האמריקאים, ראשי מדינות נוספים מציינים את חג החנוכה בהדלקת נרות רשמית, בהם למשל כל ראשי ממשלת בריטניה מאז תרזה מיי, שהדליקו נרות בדאונינג 10.

  1. טוסק, פולין: חטף מטף

כל נשיאי פולין, מאז לך קצ'ינסקי, ערכו טקסי הדלקת נר חנוכה בארמון הנשיאותי בוורשה. השנה נערך טקס ההדלקה בפרלמנט, אחרי שביום שני נערכה בו הצבעת אי אמון בממשלה. שלטון הימין של מפלגת "חוק וצדק" נפל, ואת השלטון תפסה קואליציה בראשות נשיא המועצה האירופית לשעבר, דונלד טוסק.

מפלגת "חוק וצדק" אמנם הגיעה למקום הראשון בבחירות שנערכו לפני כחודשיים, אולם לא הצליחה להקים קואליציה ולשמור על השלטון. טוסק, שעומד בראש הקואליציה החדשה, הבטיח לתקן את יחסיה של ורשה עם בריסל, באמצעות ביטול הרפורמה המשפטית שהובילה ממשלת הימין היוצאת, וכך להפשיר מיליארדי אירו שהאיחוד האירופי אמור היה להעביר לפולין, והקפיא בשל צעדיה של הממשלה היוצאת.

למחרת, בעת השבעת הממשלה החדשה, חבר מפלגת הימין הקיצוני, גז׳גורז׳ בראון, כיבה במטף לכיבוי אש את נרות החנוכה שהודלקו בבית הפרלמנט. בסרטונים שהופצו נראה בראון צועד לעבר החנוכייה ומרסס במטף לאורך כל הדרך. רואים שהוא נסער ומבקש לעשות צעד קיצוני. אישה שמנסה לעצור אותו חוטפת ממנו שפריץ של אבק לבן וסמיך לפנים.

שגריר ישראל בפולין יעקב לבנה סיפר שהפרובוקציה של כיבוי החנוכייה נערכה דקות אחדות לאחר הטקס הרשמי שבו היא הודלקה, טקס בו השתתפו נציגים מהאופוזיציה ומהקואליציה.

"במשך השנים קמו נגד העם היהודי אויבים רבים, החל מהיוונים בתקופת המכבים ועד ארגון חמאס כיום", אמר הרב הראשי של פולין, מרדכי שודריך, בהתייחס לאירוע. "רבים ניסו לכבות לנו את האור, כולם נכשלו. שוחחתי עם ראש הממשלה הנכנס דונלד טוסק ויחד נפעל להדלקת החנוכייה בפרלמנט מחדש. אף אחד לא יצליח לכבות את האור על העם היהודי".

פחות משעה לאחר האירוע, תוך כדי השבעת הממשלה החדשה, הודיעה נשיאת הבית התחתון של הפרלמנט הפולני, מרסלק הולווינה, כי החליטה על קיצוץ מחצית משכרו של גז׳גורז׳ בראון לשלושת החודשים הבאים, ועל קיצוץ כל דמי הרווחה שלו למשך חצי שנה, כצעד של ענישה על המעשה הקיצוני שעשה, כך דווח ברשת PAP הפולנית.

  1. מיילי, ארגנטינה: הדלקה לשחרור החטופים

בארגנטינה הושבע ביום ראשון נשיא חדש. חאבייר מיילי, שמיצב את עצמו כליברטריאן קיצוני מטראמפ ובולסונארו, הביא עמו לטקס ההשבעה חנוכייה מכסף. עבור יהודים, זה עשוי אולי להיראות סביר, שכן הטקס נערך באמצע חנוכה, אלא שמיילי אינו יהודי (לדבריו הוא עתיד להתגייר) ואת הנר הרביעי של חנוכה הוא הדליק לפני שהטקס החל. את החנוכייה שהביא עמו לטקס שנערך בבית הנבחרים, הוא העניק כשי לוולדימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה היהודי.

פרשנים ימצאו בקלות את הסמליות שבמעשה זה: מוצאם של רוב יהודי ארגנטינה הוא ממזרח אירופה, ומיילי, בדומה למנהיגי ימין קיצוני אחרים שהגיעו לכס השלטון, מציג עצמו כמי שמעריץ את ישראל ואת היהודים.

נשיא ארגנטינה חאבייר מיילי ושר החוץ של ישראל אלי כהן בטקס הדלקת נרות חנוכה (צילום: דוברות משרד החוץ)
נשיא ארגנטינה חאבייר מיילי ושר החוץ של ישראל אלי כהן בטקס הדלקת נרות חנוכה (צילום: דוברות משרד החוץ)

שעות ספורות לפני השבעתו, נפגש מיילי עם שר החוץ אלי כהן ועם בני משפחות החטופים, בהם קרובי משפחת ביבס, בעלי האזרחות הארגנטינאית. בטקס הדלקת הנר השלישי, שנערך במעון הנשיא, הודה השר כהן לנשיא הנכנס על כוונתו להעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים והזמין אותו לחנוך אותה בהקדם. מיילי ענד על צווארו את דיסקית המתכת שעליה נכתב בעברית: "הלב שלנו שבוי בעזה".

את הנר השישי של חנוכה הדליק הנשיא מיילי באירוע שארגנו צעירי חב"ד בבואנוס איירס. הטיימס של בואנוס איירס דיווח כי מיילי הקדיש את הטקס "לשחרור החטופים בשבי חמאס, לחיילים הישראלים, לנופלים ולאות תמיכה בעם ישראל".

  1. זלנסקי, אוקראינה: תודה ליהודי המדינה

את הנר הראשון של חנוכה הדליק נשיא אוקראינה זלנסקי בלשכתו ביום חמישי שעבר, יחד עם שליחי חב"ד המשמשים גם רבני ערים באוקראינה. את הטקס יזמה "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה", שבראשה עומד שליח חב"ד, הרב מאיר סטמבלר. לאחר הדלקת הנר, שוחח הנשיא עם הרבנים והביע בפניהם את הערכתו על פועלם עם יהודי המדינה במהלך כל ימות השנה.

  1. שולץ, גרמניה: תקווה וביטחון

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, השתתף באותה שעה בהדלקת הנרות המסורתית בשער ברנדנבורג, שמוביל מדי שנה הרב של ברלין, יהודה טייכטל. זו הייתה הפעם הראשונה שבה משתתף ראש המדינה הגרמנית בטקס המסורתי. על קירות שער ברנדנבורג הוקרנו תמונות מ"סרטון הזוועות", כדי להעביר את המסר שאור גדול מאיר את החושך הכבד.

"חנוכה מסמל תקווה וביטחון", אמר הקנצלר שולץ, "אנחנו צריכים במיוחד את שניהם בימים אלה. מתקפת הטרור של חמאס זעזעה את כולנו באופן עמוק וכוונה נגד האנושות כולה. חשוב לגלות סולידריות ולחבק את עם ישראל והקהילה היהודית. בדרך זו כל אחד ואחת מאתנו יכולים להוציא אל הפועל את המלים 'לעולם לא עוד'. לעמוד כאן, במקום שבו הנאצים ערכו את מצעדיהם", סיכם הקנצלר, "האין זה מסר של אור ותקווה?".

  1. ארדואן, טורקיה: לא הדליק, אבל ברך

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לא הדליק נרות חנוכה, והוא הסתפק בברכה שפרסמה לשכתו באתר האינטרנט הנשיאותי: "כיום, כאשר חוסר הסובלנות כלפי אמונות וזהויות שונות גוברת במקומות שונים בעולם, אנחנו מייחסים חשיבות רבה להגנה על ערכים אלו על ידי התייצבות נגד כל סוגי האפליה", נכתב בברכתו לחג. "טורקיה תמשיך לערוב לכך שכל אזרחינו יהיו חופשיים לחיות על פי אמונתם, היום ומחר, כפי שהיה גם אתמול".

כשארדואן דיבר על אתמול, ייתכןשורמז לאירוע יוצא דופן שהוביל להשבתת הפרלמנט באנקרה. חסן ביטמז, סגן יו"ר מפלגת האופוזיציה האיסלאמיסטית Saadet, שמתנגדת לקשריה של טורקיה עם ארה"ב, התמוטט במהלך נאום חריף שנשא נגד ישראל. המשפט האחרון שאמר לפני שקרס כוון לישראל: "גם אם תימלטו מייסוריה של ההיסטוריה, לא תוכל להימלט מזעמו של האל". שר הבריאות הטורקי פרהטין קוקה הודיע על מותו של ביטמז בבית החולים, לפי דיווח ב-TRT.

לפי פרוטוקול הפרלמנט, כמה חברי מפלגת השלטון של הנשיא ארדואן אמרו לאחר האירוע כי זה סימן משמיים, וכי "חרון האל" הוא שהביא לדום הלב של ביטמז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!