דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תקציב 2023 המתוקן אושר סופית במליאת הכנסת

התקציב מקצה 25.9 מיליארד שקלים לצורכי המלחמה ו-5 מיליארד שקלים בכספים קואליציוניים | שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "התקציב נותן גיבוי מלא לצה"ל ומענה לעורף" | ראש האופוזיציה יאיר לפיד לתומכים בתקציב: "אתם בוגדים באמון ופוגעים בניצחון"

דיון על אישור סופי של תקציב 2023 במליאת הכנסת (צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת)
דיון על אישור סופי של תקציב 2023 במליאת הכנסת (צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) סופית את חוק תקציב חדש לשנת 2023, שהוכן בשל המלחמה. בתקציב החדש 17 מיליארד שקלים שיתווספו להוצאות הביטחון, 13.5 מיליארד שקלים לסיוע אזרחי, וכ-4 מיליארד ש"ח של קיצוצים תקציביים, כך שמסגרת התקציב תגדל ב25.9 מיליארד שקלים.

החוק אושר בקריאה שניה ושלישית ברוב של 59 תומכים מול 44 מתנגדים. ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) הצביע בעד הסתייגות של המחנה הממלכתי לפיה הכספים הקואליציוניים יועברו למנהלת תקומה. הוא הצהיר שיצביע נגד התקציב, אך לבסוף הצביע בעדו, ככל הנראה בשל טעות. ח"כ אבי דיכטר שאיים להתנגד לתקציב הצביע בעדו, לאחר שלדבריו השיג תקציב נוסף לחקלאות. ח"כ גילה גמליאל נעדרה מההצבעה.

חברי המחנה הממלכתי שהם חלק מהקואליציה הצביעו נגד התקציב, במחאה על השימוש בכספים קואליציוניים.

"בנינו תקציב טוב, שנותן מענה לצרכי המלחמה בחזית ובעורף" אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "לצה״ל יש, כמו תמיד, גיבוי תקציבי מלא לעשות כל מה שצריך כדי לנצח את אויבינו. בעורף, בתקציב הזה קידמנו מדיניות מרחיבה כדי לתת מענה רחב למפונים, לעסקים, לניצולים למשרדי הממשלה לטובתם של כל אזרחי ישראל."

"כל מי שיצביע עבור התקציב הזה לא יוכל להגיד לעצמו בשעתה האפלה ביותר של מדינת ישראל הייתי שם בשבילה", אמר בנאומו ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד. "חברי הליכוד, אתם לא תצביעו עבור התקציב אלא בשאלה איזה בני אדם אתם ובשאלה איך התנהגתי בזמן המלחמה. אתם בוגדים באמון ופוגעים בניצחון".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, נואם בדיון והצבעה על תקציב המדינה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, נואם בדיון והצבעה על תקציב המדינה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני אומר לכם בארבע עיניים, גם האופוזיציה בעד החוק הזה", אמר בנאומו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה). "אני מבין שדרשתם שינויים ואפילו עשינו את חלקם. עמדתי מול הקואליציה, מול משרד האוצר. אני מבקש לשבח את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שעמד מול תקשורת שפגעה בו כל הזמן ודאג לכולם. אני משבח אותו על זה שלא התרגש מזה שתקפו אותו והביא תקציב מאוזן לכולם".

דיוני התקציב לוו בביקורת חריפה מצד האופוזיציה וממפלגת המחנה הממלכתי בקואליציה בגין מימוש סעיפים קואליציוניים, שאושרו לראשונה כבר בחודש מאי, בעיקר סעיפים מגזריים הנוגעים לציונות הדתית ולחרדים. חברי כנסת בודדים מהליכוד הביעו גם התנגדות לסעיפים המגזריים, אך לא מתכוונים להתנגד לתקציב בהצבעה.

העברת התקציב נדחתה בעיקר בשל סעיפי כספים קואליציוניים ששר האוצר לא הצליח להטמיע בתוכו, בהיעדר חוות דעת משפטיות שלא הוכנו בזמן. כספים אלו מוגדרים כעת כרזרבה, והשר ינסה להעבירם בוועדת הכספים בזמן הקצר שנותר עד תום השנה. חלק מתוספות התקציב שיאושרו כעת לא יגיעו לכדי מימוש ב2023 ויהפכו לעודפי תקציב שניתן להוציא רק בשנת 2024, באמצעות החלטה נוספת בוועדת הכספים.

לפי החוק שאושר, התקציב החדש כולל תשלום החזר חובות יהיה 636.6 מיליארד ש"ח, ומגבלת ההוצאה תעמוד על 510.6 מיליארד שקלים. כלומר תוספת של כ-25.9 מיליארד ש"ח לתקציב שנת 2023.  סך ההוצאה לצורכי המלחמה בשנת 2023 הוא 28.9 מיליארד ש"ח – 17 מיליארד ש"ח מתוכם להוצאות ביטחוניות וכ-12 מיליארד ש"ח להוצאות אזרחיות (כ-8.9 מיליארד) ואחרות. מימון הגידול מבוסס על תוספת תקציב של כ-25.9 מיליארד ש"ח (90%) והסטה מתקציבים אחרים בתוך התקציב של כ-3 מיליארד ש"ח (10%).

17 המיליארדים המיועדים לצרכי ביטחון כאמור, הינם עבור תשלום ימי מילואים, חימוש והצטיידות. כ-6.1 מיליארד ישמשו להוצאות סיוע לנפגעים ולמפונים – שיכון מפונים במלונות או מענקי דיור, מסגרות חינוך חלופיות למפונים, מנהלת תקומה, קצבאות לנפגעים ועידוד תעסוקה. 1.8 מיליארד ש"ח ישמשו לתגבור מערכי ביטחון אזרחיים – משטרת ישראל, שירותי ביטחון מיוחדים, שב"ס, כבאות, כיתות כוננות, הצטיידות חירום לרשויות המקומיות, ומקלטים. 1.8 מיליארד ש"ח ישמשו להוצאות לטיפול במשק – הלוואות בערבות המדינה, תמריצים לתעסוקה, סיוע לחקלאות, מעונות יום, פיצוי מוסדות תרבות, פינוי פסולת עודפת, כרית ביטחון לשיט ולתעופה. כמיליארד שקלים למערכת הבריאות – מיגון בתי חולים, בריאות הנפש, רכש תרופות.

הכנסת אישרה גם תיקון לחוק יסוד משק המדינה, שיאפשר להימנע מקיצוץ תקציבי ב-1 בינואר ולדחות את המועדים להגשת תקציב חדש. התקציב המתוקן לא כולל את תכנית הסיוע לעסקים, שממומנת מכספי קרן מס רכוש. שר האוצר הצהיר כי בכוונותו להאריך את התכנית גם לחודש דצמבר, אך לפי פרסום באתר YNET, במשרד האוצר שואפים לקצץ את התכנית ולהוציא מתוכה את אשדוד ובאר שבע, ולהגביל את הפיצויים ליישובים הממוקמים עד 22 ק"מ מרצועת עזה לחודש דצמבר.

בנוסף אישרה הכנסת את תיקון הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית, במסגרתה תעלה תקרת הגרעון עבור שנת הכספים 2023 ל-3.7% במקום 2.75%, וכן תוגדל ההוצאה הממשלתית המותרת ב-3.75% עבור צרכים צבאיים וב-1.95% עבור צרכים אזרחיים הנובעים ממלחמת חרבות ברזל.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!