דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

צה"ל מציע לאפשר חזרה לעוטף, ראשי הרשויות: "חוסר אחריות"

טיוטת מסמך של אוגדת עזה הציעה לאפשר חזרה מלאה ל-10 יישובים, ללא קשר למדיניות השהות במלונות | בתגובה פנו ראשי המועצות האזוריות למפקד האוגדה: "דורשים את המשך הלחימה עד להסרת כלל איומי הטרור"

בית בקיבוץ בארי שנפגע במתקפת 7 באוקטובר (צילום: דוד טברסקי)
בית בקיבוץ בארי שנפגע במתקפת 7 באוקטובר (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

מסמך פנימי שנכתב על ידי בכירים באוגדת עזה ומוען לראשי היישובים בעוטף שנחשף אמש (שבת) המליץ על הכרזת חלק מיישובי העוטף שפונו ב-7 לאוקטובר כ"ברי חזרה". ראשי המועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול, ביקרו בחריפות את צה"ל בעקבות המסמך, שלדבריהם נוגד את המציאות הביטחונית בשטח.

לפי המכתב, יבוטל איסור הכניסה ליישובים זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, ניר עם, כפר עזה, עלומים, בארי, מגן וניר יצחק, ללא קשר למדיניות המדינה והשהות במלונות, וניתן יהיה להתגורר בהם ולעבוד.

מדובר בהתייחסות הרשמית הראשונה של מערכת הביטחון למצב היישובים באזור מאז 7 באוקטובר, אז קבע אלוף פיקוד הדרום, ירון פינקלמן, שכל שטח היישובים בעוטף הוא שטח צבאי סגור, שניתן להגיע אליו לעבודה או לביקור רק באישור מיוחד, וחל איסור על תושבי הקיבוץ הבאים לעבוד בו להישאר לישון בהם. השהות הותרה רק לבעלי תפקידים ולכיתות כוננות.

נוסף לכך הציע המסמך להגדיר את נתיב העשרה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, נירים, ניר עוז, סופה, חולית וכרם שלום כיישובים אליהם ניתן להיכנס לזמן קצר או לשהות במשך זמן, אך רק לעובדים חיוניים ובאישור מיוחד.

למרות שמדובר בטיוטה שהועברה לראשי הרשויות, הם הגיבו במכתב זועם לתא"ל אבי רוזנפלד, מפקד אוגדת עזה, והאשימו אותו בכך שההנחיות המוצעות במסמך מנוגדות למציאות הביטחונית באזור. במכתב כתבו גדי ירקוני (אשכול), איתמר רביבו (חוף אשקלון), יוסי קרן (שער הנגב) ותמיר עידאן (שדות נגב): "עד כה לא נשמעה אמירה ברורה של בכיר צבאי כלשהו על שלילה מוחלטת של איומי החדירה ליישובי מועצות העוטף", כתבו , "אנו דורשים את המשך הלחימה עד להסרת כלל איומי הטרור מרצועת עזה. לא נסכים לאמירות כלליות שאין בהם כדי להבטיח ביטחון מלא".

לטענת ראשי הרשויות, היישובים שפורטו במכתב לא מוכנים לקליטת תושבים מבחינה ביטחונית, בחלקם יש תנועה ערה של כוחות צהליים, כולל כלי נשק כבדים, תותחים וטנקים שלא מאפשרים הימצאות לידם. נוסף לכך, לדבריהם המועצות האזוריות אינן ערוכות לקליטת תושבים מבחינת תשתיות חינוך, רווחה ושירותים לתושבים.

"אני מצר על כך כי השיח מתנהל שלא בשיתוף איתנו, ועל הניסיון חסר האחריות לעודד תושבים לשוב לבתיהם בטרם הוסר האיום הביטחוני מעל הישובים", כתב לתושביו יוסי קרן, מ"מ ראש מועצת שער הנגב,"כרגע אין הוראה בדבר חזרה לישובים. השהות במרכזי הפינוי הקהילתיים נמשכת ללא הגבלה, עד החזרה הביתה בבטחה ובביטחון."

יו"ר מנהלת תקומה, משה אדרי, התייחס לעניין החזרה לעוטף לפני כחודש בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, עת הציג את תכנית העבודה הראשונית של המנהלת. ישיבת הוועדה כונסה למחרת פרסום שהמדינה שוקלת להחזיר חלק מיישובי העוטף כבר בינואר הקרוב. אדרי מתח ביקורת על על פרסומו של תאריך חזרה אפשרי, שהתגלה כלא נכון, וטען שחלק מההתחייבות של המדינה והמנהלת מול המועצות האזוריות והמקומיות היא שכל החלטה בנוגע לחזרה ליישובים, תתקבל בצוות מורחב עם הצבא, משרדי הממשלה, וראשי המועצות. הוא הדגיש שעד אז, המדינה והמנהלת מחויבות למימון השהות של התושבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!