דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

"גוש פלדה ששום דבר לא יכול לעצור": מפעיל D9 מספר על הלחימה בעזה

אשר ביטון, מפקד פלוגת ציוד מכני הנדסי שפועלת בצפון הרצועה, עבד עם טרקטורים מילדות ובחר להמשיך בזה גם בצבא: "כשצריך לנוע בין מבנים וחצרות, אנחנו דורסים ומזיזים כל מכשול שניצב בפני הכוחות"

אשר ביטון, מפקד פלוגת צמ"ה. "גדלתי בתוך העולם של טרקטורים ומחפרים" (צילום: דובר צה"ל)
אשר ביטון, מפקד פלוגת צמ"ה. "גדלתי בתוך העולם של טרקטורים ומחפרים" (צילום: דובר צה"ל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"ה-D9 הוא פשוט גוש עצום של פלדה ששום דבר לא יכול לעצור אותו. זה הכלי הראשון שנכנס לשטח, לרחוב, ופותח אותו ליתר הכוחות", מספר אשר ביטון (24), מפקד פלוגת צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) שפועלת בימים אלה בצפון רצועת עזה. "זה אחד הכלים הממוגנים ביותר בצה"ל".

דחפורי ה-D9, אחד מסמלי המערכה הנוכחית ברחובות הצפופים של עזה, הוא מהכלים המרכזיים של תחום הצמ"ה הצה"לי. "בפלוגה יש כלים מבצעיים-ממוגנים וכלים מנהלתיים", מסביר ביטון. "הכלים הממוגנים שלנו הם הדחפור – ה-D9, שופל ובאגר. מלבדם יש לנו עוד ארבעה כלים אזרחיים: מכבש, בובקט, מפלסת ומחצבות שמשים לעבודות נקודתיות יותר בתוך הבסיסים".

"העמידות של ה-D9 גבוהה משל רכבים משוריינים אחרים. הכף הגדולה מקדימה, שומרת עלינו. אנחנו מורידים אותה וחורצים את הקרקע. אם יש מטענים, הם מתפוצצים על הכף ולא פוגעים בכלי עצמו או בלוחמים. ככה אנחנו מפנים כל מכשול שניצב בפני הכוחות: מטענים, בניינים שקרסו, מכוניות, עצים. את הכל אנחנו פשוט דוחפים ומזיזים. אם צריך לבצע תנועה בין מבנים או חצרות אנחנו פשוט דורסים את הכל ופורצים את הדרך לכוחות".

"זה דחפור שכמעט ולא פוגשים באזרחות"

"אני בא מרקע של עבודה עם ציוד כבד", מספר ביטון, "עוד לפני הצבא כבר התנסתי בהפעלת כלי צמ"ה כי לאבא שלי יש חברה לעבודות עפר בבית שאן, ובעצם גדלתי בתוך העולם של טרקטורים, מחפרים וכו'. עבדתי עם אבא שלי והתאהבתי בעולם הזה. לפני הצבא עברתי כל מיני גיבושים וראיונות אבל תמיד הייתה לי זיקה לתחום הזה ורציתי להמשיך את מה שעשיתי באזרחות גם בצבא, וככה הגעתי להנדסה קרבית בגיוס מרץ 2019".

"הדחפור הצה"לי, מבוסס על דחפור D9 של חברת הטרקטורים קטרפילר. הדגמים האזרחיים מגיעים למש"א (מרכז שיקום ואחזקה) ושם הם עוברים התאמה ומיגון: במקום לוחות פח, יש להם לוחות פלדה, ובמקום זכוכית רגילה יש זכוכית משוריינת". לדבריו, דחפורי D9 הם כלי חריג בנוף האזרחי. "כמעט ולא פוגשים אותם – רק במקומות מאוד ספציפיים כמו בחברות הבנייה הגדולות בארץ שסוללות איתם כבישים או במכרות ובמחצבות גדולות. זה כלי גדול ומאסיבי מאוד שבגדול יכול רק לדחוף. השימוש האזרחי שלו הוא לשנע חומר מנקודה אחת לאחרת".

דחפור D9 של ההנדסה הקרבית פועל בעזה. "במקום לוחות פח, יש להם לוחות פלדה, ובמקום זכוכית רגילה יש זכוכית משוריינת" (צילום: דובר צה"ל)
דחפור D9 של ההנדסה הקרבית פועל בעזה. "במקום לוחות פח, יש להם לוחות פלדה, ובמקום זכוכית רגילה יש זכוכית משוריינת" (צילום: דובר צה"ל)

"תחת אש, הצלחנו לחלץ טנק ואת הצוות שלו בביטחה"

בצוות המבצעי שמפעיל את הכלי יש לוחם הנדסה קרבית שנוהג ויחד איתו מפקד, קצין או מ"כ שאחראי על הניווט ועל הקשר עם יתר הכוחות. "המפקד נותן גם נקודת ראייה נוספת, כי המיגון מגביל את יכולת הראיה ההיקפית". במערכה הנוכחית, משמש הכלי הן למשימות התקפיות, והן למשימות הקשורות להגנה. החל מפריצת צירים כדי שהכוחות ינוע בביטחה, דרך הריסת מבנים ותשתיות אוייב ועד הקמת מגננים – מרחבים המוקפים בסוללות עפר גדולות במטרה להגן על כוחותינו. הכלי החזק משמש גם עבור חילוצים וגרירות.

"בשבוע שעבר, במהלך עבודות חישוף ברצועה, עלה מולי מפקד הגדוד ואמר שיש טנק שתקוע במקום מאויים וחייבים לחלץ אותו. אנחנו תמיד נעים בזוגות של דחפורים, אז לקחתי את צמד הדחפורים למקום וראיתי טנק שהתחפר בסוללת עפר. ביצעתי הערכת מצב, והתחברתי אליו עם שרשרת גרירה, אבל הוא נשאר תקוע. פתאום התחילו לירות עלינו RPG. מדרום לנו הייתה חוליית מחבלים. בנס גדול שתי הרקטות הראשונות עברו ממש בינינו לבין הטנק, במרחק של מטר, כשאין לנו יכולת לנוע גם קדימה כי אנחנו מחוברים בשרשרת והטנק תקוע".

תחת אש RPG ונשק קל, חיברו הלוחמים גם את הדחפור השני, כשהטנקים מחפים עליהם. "הכניסו עוד טנק לרחוב כדי לחפות. אלה רחובות צפופים כמו בתל אביב. נורו לעברנו עוד 2 רקטות, שאחת מהן פגעה שני מטרים מאיתנו והשניה בבניין שמאחורנו. הצלחנו למשוך שני הדחפורים יחד את הטנק ולחלץ אותו ואת הצוות שלו בביטחה למקום מוגן, וברוך השם, לא היו לנו נפגעים. את אחד הדחפורים הבאנו למגנן החטיבתי והחזירו אותו לכשירות. זה מפחיד, וזה חלק מהלחימה ומהירי שאנחנו חווים פה על בסיס יום יומי. אבל אנחנו יודעים לפעול במקצועיות, בקור רוח, ולהביא גם הישגים".

דחפור D9 של ההנדסה הקרבית פועל בעזה. "לעבוד עליו זה דבר מאוד עוצמתי" (צילום: דובר צה"ל)
דחפור D9 של ההנדסה הקרבית פועל בעזה. "לעבוד עליו זה דבר מאוד עוצמתי" (צילום: דובר צה"ל)

"כשאני מדבר על הכלי הזה אני משוחד", מודה ביטון. "לעבוד עליו זה דבר מאוד עוצמתי. אתה יודע ששום דבר לא יכול לעצור אותך ושום דבר לא עומד בפנייך. אתה מוריד את הכף ונוסע קדימה, ומאחורה לא נשאר כלום. כמובן שאתה פועל כחלק ממערכת שלמה של אש, טנקים, ולחומי חי"ר שאנחנו מסייעים להם והם מאבטחים אותנו.

"בסופו של דבר, זה כמו בתזמורת, ולכל כלי יש את התפקיד שלו. אבל כולם מסתכלים על ה-D9 בהערצה ומתפעלים כל פעם מחדש מהיכולות שלנו. מדי פעם פוגש אותי קצין שיריון או חי"ר ואומר לי 'איזה כלי. אחרי המלחמה אני רוצה לעבור אליכם'. זה כיף וחשוב לדעת שהפעילות שלנו בשטח משנה את פני המערכה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!