דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / ראש רשות הספנות לשעבר: "החות'ים לא ישפיעו על מחירי המוצרים בישראל"

המורדים החות'ים בתימן מתקשים לפגוע בספינות ולגרום לנזק פיזי מורגש, אף שחברות ספנות גדולות נמנעות משיט דרך הים האדום | אולם לדברי יגאל מאור, ראש רשות הספנות והנמלים לשעבר, הם עלולים להזיק לסביבה אם יתקפו מכלית דלק: "אם הדלק יישפך במצרי באב אל-מנדב זה יגרום נזק חסר תקדים"

יגאל מאור (צילום: salvaluce/ויקימדיה)
יגאל מאור. "מבשלים פה אווירה של מבול של עליית מחירים בלי ביסוס" (צילום: salvaluce/ויקימדיה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יגאל מאור, ראש רשות הספנות והנמלים לשעבר וכיום חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אומר ל'דבר' שהחות'ים מאיימים הרבה יותר על מדינות אחרות שלהן חוף לים האדום מאשר על ישראל. "הם לפעמים פוגעים, לפעמים מחטיאים, אבל בגללם חברות הספנות הקווית (העוסקות בהובלת מכולות, א.ר.) החליטו להקיף את אפריקה, גם לים התיכון וגם לאירופה ועד לחופיה המזרחיים של ארצות הברית. אוניות שמגיעות לישראל, בדרך כלל ממשיכות לטורקיה, יוון איטליה או ליעדים נוספים, שם נפרק רוב המטען, כך שאי אפשר לבודד פגיעה רק בישראל".

חברת 'צים' הודיעה שתימנע ממעבר דרך הים האדום, וכך גם ענקיות הספנות Maersk ו-MSC וחברות נוספות. הצורך להקיף את אפריקה מוסיף אלפי מיילים ימיים ו-22 יום לזמן המסירה של סחורות.

החלטות אלו של החברות עלולות לפגוע גם במצרים, ש-2% מהתוצר שלה מגיע מתנועת כלי השיט בתעלת סואץ. בינתיים במצרים משדרים שהבעיה איננה חמורה. בהצהרה שמסר היום (ראשון) יו"ר רשות תעלת סואץ במצרים אוסמה רביע הוא אמר כי הרשות עוקבת מקרוב אחר המתיחות בים האדום והשלכותיה, אך כעת התנועה הימית בתעלה פועלת כסדרה. הוא הוסיף כי מתוך 2,128 ספינות שעברו בתעלה החודש, רק 55 ספינות ביצעו עיקוף ופנו לכף התקווה הטובה.

איך זה משפיע על מחירי ההובלה הימית?
"הקפת אפריקה מעלה את ההוצאות הקבועות, וחברות הספנות ירצו להעלות מחירים כדי לכסות על כך. אבל יש כרגע בכל הקווים ניסיון להעלות את מחירי ההובלה, שירדו לרמה הפסדית. מחיר השיא היה 20 אלף דולר למכולה מסין לישראל בתקופת הקורונה, והוא נשחק עד רמת 1,500 דולר בשפל.

"השוק לא מתחשב בהוצאות קבועות של חברות ספנות, אלא בהיצע ובביקוש. יש כיום היצע די גדול, אוניות שטות ב-75% תפוסה, ולכן יהיה קשה להעלות מחירים. הפאניקה הכשירה העלאות מחירים ברמה מסוימת, בעיקר בשוק המיידי (Spot) ולא למשלחים הגדולים הסדירים. לפי העבר, אני נוטה להאמין שעליית המחירים, אם תתרחש, לא תימשך זמן רב".

ומה לגבי מחירי המוצרים בישראל?
"ההיגיון הבריא אומר שאם הירידה התלולה בעלות ההובלה בשנה וחצי האחרונות לא גרמה לעליית מחירים, אפילו עלייה של 1,000 דולר – 50% יותר ממחיר השוק היום, למכולות שיגיעו רק בפברואר, לא תשפיע דרמטית.

אם אוניה מובילה 10,000 חולצות, מדובר על תוספת של 10 סנט לחולצה. במוצר כמו טלוויזיות, זו תוספת של 8 שקלים למכשיר. מצחיק להגיד שמחירים יעלו בגלל דבר כזה. מבשלים פה אווירה של מבול של עליית מחירים בלי ביסוס. זו פאניקה שיש גורמים בתקשורת שמלבים אותה בלי לבדוק".

ומה לגבי מדינות אחרות?
"תסתכל על ירדן, מצרים, אריתריאה וסודאן – הן נכנסות למעין מצור. מבין האוניות שנפגעו עד עכשיו, אף אחת לא הייתה אונייה שמיועדת ישירות לישראל. הייתה מכלית כימיקלים בשם סטרינדה, שהפליגה בין הודו לאיטליה, ואחרי פריקה באיטליה הייתה רשומה לטעינה באשדוד בתחילת ינואר; והייתה אונייה אחת עם מעורבות ישראלית בבעלות, ששטה בין ונצואלה לסין.

יש סיפור שמדגיש את חוסר הקשר לישראל:  אוניית מכולות בשם Number 9 הותקפה. האונייה הזו הפליגה מסין ואסיה לכיוון מצרים ואיטליה, והיא מופעלת ע"י חברה סינית. על סיפונה היו מטענים של חברה שלא רק שלא מתקרבת לישראל, אלא מחרימה את הקשר עם ישראל".

נזקים לכלכלה ולסביבה

החות'ים עומדים מאחורי עשרות תקיפות ואיומים בשבועות האחרונים על אילת ועל כלי שיט בים האדום, שרובם סוכלו ללא נזק ניכר. צבא ארצות הברית הודיע אתמולשהמשחתת USS Carney יירטה 14 כטב"מים מעל הים האדום. הכטב"מים שוגרו משטח בשליטת המורדים החות'ים בתימן, וככל הידוע, לא נגרם נזק לכלי שיט. גם ספינה בריטית הודיעה על הפלת כטב"מ אתמול מעל הים האדום.

הצבא החות'י הודיע אתמול על תקיפת מטרות רגישות באילת נגד "הישות הציונית" והבטיח להמשיך בהתקפות עד שתיפסק המתקפה הישראלית על עזה. ביום שישי תקפו החות'ים שתי ספינות, לפי דיווח באתר 'THE DRIVE'.

איראן הודיעה בשבוע שעבר שניסיון לתקוף את החות'ים יוביל ל"הפתעות ומכשולים בלתי צפויים למי שיעשה זאת".

בינתיים הנזק הכלכלי ממוקד בענף התובלה הימית – ירידה גדולה של כ-80% בפעילות של נמל אילת, שיבושים בהגעת אוניות אחרות לנמלי ישראל, ועלייה בדמי הביטוח בענף.

מלבד הימנעותן של חברות ספנות גדולות בעולם מכניסה לים האדום, להתקפות החות'ים יש השפעות גם על איכות הסביבה. פעילות הנפט במפרץ אילת חדלה, תוך צמצום דרמטי של הסיכון לאסון נפט סמוך לאילת. מצד שני, הארכת מרחק הנסיעה בשל עקיפת תעלת סואץ גורמת לעלייה משמעותית בשריפת דלקים, וכך גם לזיהום אוויר ולפליטת גזי חממה.

מאור מסביר שהחשובה מבין ההשלכות היא הסיכון לביקוע מכלית דלק. "אם מטען הדלק לסוגיו יישפך במצרי באב אל-מנדב זה יגרום נזק חסר תקדים לסביבה, שיפגע בייחוד בחופים של תימן, אריתראה וג'בוטי, ויסגור לחלוטין את המצרים לתנועה ימית לכמה ימים. הם לא חושבים על הדבר הזה.

"כבר היה תקדים: מכלית שעגנה בחופי צפון תימן וכמעט הגיעה למצב של דליפה משמעותית, רק לאחר התערבות בינלאומית החות'ים הסכימו לאפשר את מניעת האסון הסביבתי".

ארצות הברית תקים כוח משמר בינלאומי

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אמור להכריז בשבוע הבא על מבצע 'שומר השגשוג', מאמץ בינלאומי להגנת נתיב השיט בים סוף, כך לפי מקור בצבא ארצות הברית. מלבד הבריטים והצרפתים, שכבר השתתפו בהפלת כטב"מים ששיגרו החות'ים, צפויות מדינות נוספות להשתתף בכוח זה, על בסיס ההנחה שמדובר באיום בינלאומי שנוגע לבטיחות השיט באחד הנתיבים החשובים בעולם.

גם צה"ל הודיע שסיים להכשיר את ספינות סער-6, הספינות הגדולות ביותר של חיל הים, והן הפכו למבצעיות. אחת מהן נשלחה לים האדום. לא ברור בשלב זה אם ישראל תשתתף בכוח הבינלאומי.

החות'ים נהנים בינתיים מכך שתגובות ישראל וארצות הברית הגנתיות בלבד, ואף הפכו את אחת האוניות שלכדו, "גלקסי לידר", לאתר תיירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!