דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / קולות בלבנון מתנגדים ללחימה בישראל: "לא רוצים הרס וחורבן"

הכרזת חמאס על הקמת ארגון חדש בלבנון, 'חלוצי מבול אל אקצה', חוללה סערה ציבורית | גם בעדה השיעית המזוהה עם חיזבאללה עולים קולות ביקורתיים: "האם גרירת הלבנונים למלחמה היא סיוע לעזה?" | סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

הרס ברובע דאחייה שבביירות, לבנון בעקבות המלחמה בין ישראל וחיזבאללה ב-2006 (צילום: ממרי)
הרס ברובע דאחייה שבביירות, לבנון בעקבות המלחמה בין ישראל וחיזבאללה ב-2006 (צילום: ממרי)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

ההתנגדות בלבנון למלחמה עם ישראל משטחה מתחזקת: הכרזת תנועת חמאס בלבנון מהשבוע שעבר על הקמת ארגון חדש בשטח לבנון הובילה לסערה ציבורית. ההכרזה הציפה קולות המתנגדים לניהול מלחמה עם ישראל משטח לבנון, במיוחד אך לא רק בקרב הפוליטיקאים הנוצרים.

ללבנונים המעוניינים שמדינתם לא תהיה מעורבת במלחמה בעזה הצטרפו לאחרונה גם קולות מהעדה השיעית. בלטו בכך תנועת 'תחרור', וכן חשבון הפייסבוק הפעיל "השיעים נגד המלחמה" שנוצר ב-31 באוקטובר.

הסערה בעקבות הקמת 'חלוצי מבול אל אקצה'

ב-4 בדצמבר פורסמה הודעה מטעם תנועת חמאס בלבנון, שהכריזה על הקמת 'חלוצי מבול אל-אקצא' (בהתאם לשם שחמאס נתן למתקפה שהחלה ב-7 באוקטובר, דבר).

בהודעה נכתב בין השאר: "הו בני עמנו הפלסטיני בלבנון. כדי להדגיש את תפקידו של העם הפלסטיני, בכל המקומות בהם הוא נמצא, להתנגד לכיבוש בכל האמצעים הזמינים והלגיטימיים; כהשלמה להישגי פעולת 'מבול אל-אקצא'; ועל מנת שהגברים והצעירים שלנו ישתתפו בפרויקט ההתנגדות לכיבוש וכדי להפיק תועלת מהאנרגיות והיכולות שלהם בתחומי הידע והטכנולוגיה – תנועת ההתנגדות האסלאמית- חמאס בלבנון מודיעה על ייסוד והשקת 'חלוצי מבול אל-אקצא'".

ביקורת נוקבת בלבנון: לא ל'חמאסלנד'

נדים אל-ג'ומיל מהפלנגות הנוצריות: "על צבא לבנון למנוע את חזרת ההיסטוריה המרה של הארגונים הפלסטינים החמושים [בלבנון], שגרמו לנו אך ורק הרס וחורבן. מי שרוצה ג'יהאד, בהצלחה, אך לא מתוך שטחי לבנון".

הודעת חמאס בדבר הקמת ארגון "חלוצי מבול אל-אקצא" עוררה סערה ציבורית רחבה בזירה הפוליטית בלבנון ובשיח התקשורתי, במיוחד מצד פוליטיקאים וארגונים נוצרים במדינה.

הלשכה המדינית של מפלגת הפלנגות הנוצרית גינתה את הכרזת חמאס על הקמת הארגון החדש, האשימה את ממשלת לבנון ב"אי מילוי חובתה המינימלית" כדי למנוע זאת והדגישה את ה"הכרח לקבל החלטה מדינית ברורה לפריסת צבא לבנון וכוחות הביטחון לאורך כל הגבולות כדי שהם ורק הם יערבו לשלום". המפלגה קראה לקהילה הבין לאומית למנוע מגורמים זרים "לסבך את לבנון בעימותים", לעצור את הפגיעה במדינה ובריבונותה והדגישה את הדבקות ביישום ההחלטות הבינ"ל ובראשן החלטה 1701, על פריסת צבא לבנון וכוחות או"ם בדרום לבנון ונסיגת חמושי חיזבאללה משם.

חבר הפרלמנט, נדים אל-ג'ומיל מהפלנגות, אמר: "על צבא לבנון לשים סוף לכל מה שמתרחש, כדי להימנע מחזרת ההיסטוריה המרה, ומהישנות חוויית הארגונים הפלסטינים החמושים [בלבנון], שגרמו לנו אך ורק הרס וחורבן, בשם הסוגייה הפלסטינית. מי שרוצה להילחם ו[לנהל] ג'יהאד, שיילחם וייצא לג'יהאד, אך לא מתוך שטחי לבנון. שלוחים לו מאיתנו כל האיחולים להצלחה. לבנון אינה מולדת [פלסטינית] חלופית, ולא זירת מלחמה וג'יהאד חלופית."

חבר הפרלמנט הלבנוני ושר המשפטים לשעבר, אשרף ריפי. "הנשק של צבא לבנון הוא הנשק הלגיטימי היחיד" (צילום: ויקיפדיה)
חבר הפרלמנט הלבנוני ושר המשפטים לשעבר, אשרף ריפי. "הנשק של צבא לבנון הוא הנשק הלגיטימי היחיד" (צילום: ויקיפדיה)

חבר הפרלמנט, כמיל שמעון, ראש מפלגת הלאומיים החופשיים הנוצרית אמר: "אנו מתנגדים לכך שלבנון תהיה חמאסלנד ומתנגדים שהיא תהפוך לזירת סכסוך שתיחרב, למען כמה סוכנים בתוך לבנון שהם בעלי אג'נדות חיצוניות". הביטוי "חמאסלנד" מתייחס לאזורי השליטה שהיו לפת"ח ואש"ף בלבנון, מסוף שנות ה-60 עד תחילת שנות ה-80.

הביקורת לא היתה רק נחלתם של הפוליטיקאים הנוצרים ונשמעה גם מצד פוליטיקאים סונים במדינה. כך למשל, חבר הפרלמנט הלבנוני ושר המשפטים לשעבר, אשרף ריפי, יצא נגד ההכרזה על הארגון בסדרת פוסטים בחשבונו ברשת החברתית X: "הקמת [ארגון] 'חלוצי מבול אל-אקצא' בלבנון מחזירה זיכרון שאסור שיחזור, מזיקה לעניין הפלסטיני [ופועלת] לטובת ציר ההתנגדות שסוחר בעניין זה."

כן אמר ריפי: "אנו מתנגדים להרפתקאות הללו שמטרתן לערב את מחנות הפליטים [הפלסטינים] ואת בני עמנו, הפלסטינים של לבנון, בסחר ב[רעיון] ההתנגדות. הנשק של צבא לבנון הוא הנשק הלגיטימי היחיד".

ראש ממשלת לבנון לשעבר, פואד אל-סניורה, גינה גם הוא את ההודעה על הקמת הארגון של חמאס, באמרו כי "העם הלבנוני, עמד ועודנו עומד ללא סייג לצד העם הפלסטיני ועניינו הצודק להשבת זכותו ואדמתו באמצעי שבו הוא יבחר, ויחד עם זאת, כל מחשבה על חזרת האחים הפלסטינים למאבק מזוין מתוך [שטח] לבנון היא בלתי מתקבלת על הדעת".

בעקבות הסערה, חמאס מפרסמת הבהרות: "לא מדובר בארגון צבאי"
הסערה הציבורית והביקורת הרחבה שעוררה ההכרזה של חמאס על הקמת ארגון חלוצי מבול אל-אקצא גרמה לתנועה לפרסם כמה הבהרות, שבחלקן נטען כי לא מדובר בהקמת ארגון צבאי ובאחרות נאמר כי רק חלק מחברי הארגון החדש יעסקו בהיבטים צבאיים.

כך, נציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אל-האדי, אמר לאתר הלבנוני אל-נשרה, כי הודעת חמאס על הקמת הארגון חלוצי מבול אל-אקצא, לא הובנה כהלכה וטען כי לארגון אין שום פעילות התנגדות בלבנון ואין מדובר בהקמת ארגון צבאי. לדבריו, המטרה בהקמת הארגון היא רק קליטת הנוער הפלסטיני בלבנון, שרבים ממנו רוצים להצטרף לתנועה לאחר פעולת מבול אל-אקצא . אל-האדי הכחיש את הטענה בדבר רצונה של חמאס להשתלט על מחנות הפליטים הפלסטיניים בלבנון וטען כי הקמת הארגון אין משמעותה הקמת "חמאסלנד" בלבנון.

ואולם, בניגוד לעבד אל-האדי שטען כי לארגון לא תהיה פעילות צבאית, האחראי על ההסברה של חמאס בלבנון, וליד כילאני, לא שלל לחלוטין פעילות כזו. בדבריו ליומון הלבנוני נדאא' אל-וטן, הסביר כילאני כי החלטת התנועה "לקלוט אנשים [בארגון 'חלוצי מבול אל-אקצא'] אין משמעותה הצטרפות של כולם לפעילות הצבאית, או לפעילות ההתנגדות [החמושה] אלא שכל אחד [יתפוס בארגון] את מקומו [המתאים]".

דברים דומים אמרו מקורות בתנועת חמאס ליומון הסעודי אל-שרק אל-אוסט: "לחמאס יש נוכחות ב[כל] 12 מחנות הפליטים הפלסטיניים בלבנון. ראינו את האהדה הגדולה בקרבם [לחמאס] ולא היה מנוס אלא לטפחם. זאת, בידיעה כי הפרויקט הזה [קרי, חלוצי מבול אל-אקצא] אינו רק צבאי, אלא [מסגרת] הקולטת את כולם בהתאם ליכולותיהם בתחומי התקשורת, הפוליטיקה, הצדקה, ההכוונה, החינוך או התחום הצבאי, במטרה לשתף כמה שיותר אנשים מקרב העם הפלסטיני". המקורות הדגישו כי "נשקה של חמאס מופעל רק במסגרת ההתנגדות לכיבוש הישראלי והלחימה נגדו".

עיתונאי לבנוני: חמאס רואה בלבנון מעוז חלופי לאחר שתסולק מעזה

טיעון בולט שנשמע בשיח הלבנוני היה כי חיזבאללה עצמו עומד מאחורי ההחלטה להקים את הארגון, שכן הארגון שולט בדרום לבנון שליטה מוחלטת ולא ייתכן שהכרזה שכזו תיעשה ללא ידיעתו והוראתו. גורמים באופוזיציה המתנגדים לחיזבאללה העריכו כי גם ההבהרה שפרסמה חמאס בה נאמר כי ארגון חלוצי מבול אל-אקצא איננו ארגון צבאי פורסמה לבקשת חיזבאללה. עיתונאים ופרשנים לבנוניים דנו בהרחבה בנושא בניסיון להסביר מה המטרות מאחורי הקמת הארגון.

בחלק מההערכות שעלו נטען כי חיזבאללה שואף באמצעות ההכרזה על הקמת ארגון חלוצי מבול אל-אקא להסיח את דעת הקהל מנושא הנשק שלו השנוי במחלוקת. כך למשל, מקור במפלגת הכוחות הלבנוניים אמר ליומון אל-מודון, כי אחת המטרות של ההכרזה על ארגון 'חלוצי מבול אל-אקצא' היא "להוליך שולל את דעת הקהל [ולגרום לה] לשוב ולהתמקד בנשק הפלסטיני כדי שתשכח מהנשק של חיזבאללה".

העיתונאי עלי חמאדה טען כי המטרה בהקמת הארגון היא לחזק את השפעת חמאס במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון, תוך שהוא קושר זאת למטרה נרחבת יותר – הפיכת לבנון למעוז החלופי של התנועה לאחר שתסולק מעזה.  כך כתב: "…צעד זה [הקמת חלוצי אל-אקצא] משרת את הגיוס [של האנשים] במחנות הפליטים לטובת חמאס והגי'האד האסלאמי ובעלי בריתם, לקראת הצתת מלחמה חדשה במחנות הפליטים במטרה למוטט את ההשפעה של תנועת פת"ח והרש"פ [שם].

הפגנה ושריפת צמיגים במחנה הפליטים הפלסטינים בלבנון אל חילווה, 2019, בעקבות החלטת ממשלת לבנון שהגבילה אותם תעסוקתית (צילום: DPA / Picture Alliance via Reuters Connect)
הפגנה ושריפת צמיגים במחנה הפליטים הפלסטינים בלבנון אל חילווה, 2019, בעקבות החלטת ממשלת לבנון שהגבילה אותם תעסוקתית (צילום: DPA / Picture Alliance via Reuters Connect)

"ציר ההתנגדות מתארגן בלבנון לאור האפשרות שהנהגת חמאס תשתקע מחוץ לרצועת עזה בסיום המלחמה. לבנון עשויה להפוך להיות מקום מושבם של כמה ממנהיגי [חמאס], במיוחד המפקדים הביטחוניים והצבאיים, שעשויים לצאת מעזה במסגרת הסדר לסיום המלחמה בעוד כמה שבועות. לכן תנועת חמאס והציר האזורי אליו היא משתייכת ומיוצג על ידי חיזבאללה בלבנון, צריכים להפקיע את שליטתה של פת"ח מכל מחנות הפליטים הפלסטיניים".

העיתונאי נג'ם אל-האשם כתב ביומון 'נדאא' אל-וטן' שחמאס פעלה מתחילת המלחמה להעברת הנהגתה ללבנון, "כשהיא צופה סוף בלתי שמח להנהגתה בעזה". בכתבה נוספת באותו יומון צוטט מקור יודע דבר, שאמר גם הוא כי ההכרזה על הקמת חלוצי מבול אל-אקצא היא "הכנה לשלב שאחרי סיום המלחמה בעזה, לעובדות שתיווצרנה בשטח ולמצב הבטחוני והמדיני שייווצר [לאחריה] וכן לאור ההתעקשות הבינלאומית והערבית שאין לשוב למצב שהיה לפני ה-7 באוקטובר".

שיעים נגד המלחמה: "הרס לבנון בשם אג'נדה איראנית"

קולות נשמעים לאחרונה גם בקרב העדה השיעית בלבנון, אותה מתיימר חיזבאללה לייצג, בגנות הפעילות נגד ישראל מתוך לבנון.  תנועת 'תחרור', שקמה באוקטובר האחרון כ"תנועת מחאה שיעית למען לבנון", מתנגדת לחיזבאללה ולתנועת 'אמל' המזוהים עם "ציר ההתנגדות" שמובילה איראן, ובפרט לקו שלהם ביחס למלחמה בעזה.

אחד ממייסדי תנועת 'תחרור' הוא עלי ח'ליפה, שהתמודד בעבר על המושב השיעי בכפר אל-זהראני בנפת אל-נבטיה בדרום לבנון. עוד ב-22 באוקטובר, בראיון ליומון הכוויתי אל-אנבאא', אמר בהתייחסו למלחמת ישראל-חמאס, כי תנועת תחרור "מתנגדת לחלוטין להובלת לבנון לסיכונים בלתי מחושבים בגבול עם פלסטין. זאת בפרט משום שמטרת התלקחות מלחמה בין חיזבאללה לבין ישראל לא תהיה לסייע לחמאס אלא לשרת את האסטרטגיה והאג'נדה האיראנית באזור הערבי, על חשבון הרס לבנון…"

הביקורת של ח'ליפה נגד חיזבאללה הופיעה גם בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו ב-3 בדצמבר שבו כתב: "האם גרירת לבנון והלבנונים למלחמה היא סיוע לעזה? האם גרימת נזק ליבולים ולפרנסה של תושבי דרום [לבנון] מועילה לפלסטינים? האם הקורבנות [מתקיפות ישראליות] בכבישי עינאתא, חולא, ואדי אל-סלוקי ומקומות אחרים [בדרום לבנון] הם 'שהידים בדרך לירושלים'? האם אלו שנעקרו מבתיהם או שבתיהם נהרסו יקבלו פיצויים מהמדינה פושטת הרגל שלא היא זו שקיבלה מלכתחילה את ההחלטה על המלחמה?… לאן חיזבאללה לוקח את לבנון ואיפה תוכנית המדינה, האזרחות, ההבראה והצמיחה בכל מה שצוין לעיל?!"

פגישות התקיימו בין נציגי תחרור לגורמים פוליטיים בלבנון המתנגדים לחיזבאלה, כמו יו"ר מפלגת הפלנגות סאמי אל-ג'ומייל והשר הלבנוני לשעבר אשרף ריפי.

תנועת תחרור קשורה גם לחשבון הפייסבוק "השיעים נגד המלחמה" שנוצר ב-31 באוקטובר, ולו כ-10,000 עוקבים. החשבון מרבה לפרסם סרטונים שמביעים התנגדות לכניסת לבנון למלחמה בעזה, תוך הצגת מראות הרס מדרום לבנון כתוצאה מתקיפות ישראליות שבוצעו בתגובה להתגרויות של חיזבאללה ופלגים חמושים אחרים שפועלים תחתיו באזור גבול לבנון-ישראל.

פוסטים רבים בחשבון מדגישים כי לא כל השיעים תומכים בחיזבאללה ובתנועת אמל ודורשים שלא לגרור את לבנון למלחמה.

פוסט ב'השיעים נגד המלחמה': "רוצים לחזור לבתינו: הפכנו למהגרים [עקב המלחמה]" (צילום: מכון ממרי)
פוסט ב'השיעים נגד המלחמה': "רוצים לחזור לבתינו: הפכנו למהגרים [עקב המלחמה]" (צילום: מכון ממרי)
פוסט ב'השיעים נגד המלחמה': "בבקשה ממך, אדון [נסראללה], אל תגרור את לבנון לאבדון" (צילום: מכון ממרי)
פוסט ב'השיעים נגד המלחמה': "בבקשה ממך, אדון [נסראללה], אל תגרור את לבנון לאבדון" (צילום: מכון ממרי)
הסקירות המלאות פורסמו באתר 'ממרי – המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון': 'הכרזה של חמאס בלבנון על הקמת ארגון התנגדות חדש במדינה מעוררת בה סערה ציבורית עזה' ו'שיעים לבנונים: מלחמה נגד ישראל תהרוס את לבנון ותשרת את איראן'

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!