דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדים

הכורדים בסוריה / עכשיו, לאחר כיבוש חלב, מה תהיה עמדתו של אסד כלפי הכורדים?

כאשר למשולש איראן-רוסיה-טורקיה עמדות שונות בנושא, אסד צריך עתה לשקול מחדש את יחסו לרוג'בה, החבל האוטונומי הכורדי בצפון סוריה. בינתיים, הפרלמנט הזמני באזור מנסח אמנה חברתית מתקדמת במיוחד

לוחמות הכורדיות בסוריה (צילום: Kurdishstruggle, מתוך Flickr).
לוחמות הכורדיות בסוריה (צילום: Kurdishstruggle, מתוך Flickr).
אוריאל לוי

החבל האוטונומי המכונה "רוג'בה" בצפון סוריה נמצא כעת בצומת דרכים. על רקע הסכם הפסקת האש בסוריה שנחתם בין רוסיה, איראן וטורקיה, והיחסים המתהדקים בין רוסיה לטורקיה, משטר אסד צפוי לשקול מחדש את מדיניותו כלפי החבל האוטונומי וצבאו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF).

בשבוע האחרון הגיעו דיווחים כי אסד דרש מה-SDF לפנות את אנשיו מהשכונה הכורדית שייח' מסקוד בעיר חלב. הכורדים מה-SDF הכחישו זאת. בהשפעת טורקיה ואיראן, אסד עשוי לפתוח במלחמה נגד הכורדים והחבל האוטונומי, אלא שפתיחת מערכה כזו הוא מסתכן באיבוד המובלעות בהן הוא אוחז בערים הגדולות חסכה וקמישלי. עד כה אסד הפסיד לכורדים בכל הפעמים בהם נלחמו. "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) והנהגת החבל האוטונומי של רוג'בה "תקועים בין המיצרים", מצד אחד שיתוף פעולה עם אסד עשוי לתת להם ביטחון קיומי, ובמיוחד עכשיו לאחר שסיים לכבוש את חלב וכוחו התגבר, מצד שני ב-SDF התלכדו מספר ארגוני מורדים (לשעבר "צבא סוריה החפשי") המתנגדים לכל שיתוף פעולה עם אסד.

פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
פוטין ואסד בקרמלין אוקטובר 2015 (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).

בתוך כך, המשולש איראן-רוסיה-טורקיה המנהל את האסטרטגיה של אסד מאחורי הקלעים, אינו מחויב ל-SDF ולרוג'בה. למעשה טורקיה נמצאת במלחמה נגד החבל האוטונומי, שהיא רואה בו חצר אחורית של מחתרת ה-PKK. איראן מצויה ביחסי איבה עם הכורדים בסוריה ובקרבות עם הכורדים על אדמתה, בהם נהרגים לוחמים כורדים ואנשי משמרות המהפכה מדי יום. רוסיה היא הגורם היחיד במשולש שהיה סבלני עד כה כלפי החבל האוטונומי, אך אין כל הבטחה כי זו תישאר עמדתה.

בתוך כך, בימים הקרובים צפויי הפרלמנט של החבל האוטונומי לפרסם את הנוסח החדש של "האמנה החברתית" המהווה מעין חוקה של האוטונומיה. אתמול הוחלט כי השם "רוג'בה" לא יהיה השם הרשמי של החבל מעתה. מרבית הקולות במועצת העם (בית הנבחרים העליון) קבעו כי האוטונומיה הרב-לאומית בצפון סוריה תקרא מעתה: "המערכת הפדרלית הדמוקרטית של צפון סוריה" ("Democratic Federal System of Northern Syria") גורמים רשמיים במפלגת השלטון הכורדית PYD מסרו כי מטרת שינוי השם הוא לאפשר לכל המיעוטים לחוש שווים באוטונומיה שהקימו יחד ערבים, כורדים, אשורים, צ'רקסים, טורקמנים וארמנים.

"האמנה החברתית" של רוג'בה מעגנת את הזכות של כל אדם בחבל לעבודה, ביטוח לאומי, בריאות, דיור הולם, וחינוך (כולל חינוך על-תיכוני).  האמנה קובעת כי בכל פורום נציגותי, בכל דרג ובכל סוג של גוף ברוג'בה, יהיו לפחות 40% נשים. בנוסף, בראש כל גוף נבחר, משרד ממשלתי, עירייה ומועצה מחוזית עומד לא אדם אחד, אלא שניים – גבר ואשה. האמנה מעגנת את זכויות המיעוטים וקובעת כי כל דת, מוצא ושפה מכובדים ברוג'בה. למעשה, גם הנוסח הקודם של האמנה קבע כי האוטונומיה איננה כורדית, אלא התארגנות משותף של כורדים, ערבים, אשורים, טורקמנים, ארמנים וצ'צ'נים. השפות הרשמיות של רוג'בה הן כורדית, ערבית ואשורית, אך על פי האמנה, כל הקהילות רשאיות ללמוד וללמד בשפתן. בראש כל מועצה (מקביל למשרד ממשלתי) ורשות מוניציפאלית, שלושת הבכירים ביותר הם בדרך כלל בני שלושה לאומים שונים, ולפחות אחת מהן אשה. כמו כן בממשלה לכל מיעוט חייב להיות ייצוג של 10% מהפרלמנט, גם אם הוא מרכיב פחות מכך באוכלוסייה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!