דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"צעד ענק קדימה": האפיפיור פרנציסקוס במדיניות חדשה כלפי זוגות חד-מיניים 

מנהיג הכנסייה הקתולית, שלאורך כהונתו הרבה להפגין חום כלפי להט"בים וביקש לאמצם לחיק הכנסייה, אישר מסמך תקנות שלפיו כמרים יוכלו לברך בני זוג מאותו מין | בהצהרה נכתב: "ברכה מאפשרת לאנשים אמצעי להגביר את האמונה שלהם באלוהים"

האפיפיור פרנציסקוס (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Medichini)
האפיפיור פרנציסקוס (צילום ארכיון: AP Photo/Andrew Medichini)
יהל פרג'

האפיפיור פרנציסקוס אישר היום (שני) שינוי עצום בעמדת הכנסייה כלפי זוגות חד-מיניים. השינוי מגיע למרות מאות השנים של האפליה וההדרה של זוגות חד-מיניים ואנשים על הקשת הלהט"בית, ושנתיים לאחר שהכנסייה קבעה ש"אסור לברך את החטא" כאשר שני גברים בזוגיות מגיעים לקבל את ברכת הכומר שלהם.

בצעד פורץ דרך שאושר, מציע פרנציסקוס לכמרים את האפשרות לברך זוג גברים, כלומר להכיר ממסדית בקשר שלהם כקשר לגיטימי בעיני הכנסייה, כל עוד אין בברכה בלבול עם טקס הנישואים, הקדוש לדעתם של השמרנים. 

רן שלהבי, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב: "הבשורה הזאת, שמגיעה מאיש הדת המשפיע בעולם הנוצרי, מוכיחה שגם מנהיגי הציבור הדתי יכולים לנהוג באחריות ולקדם קבלה וסובלנות בלי לוותר על אמונותיהם. זו מנהיגות דתית שנדרשת גם בקרב היהדות בישראל. לצד הקצנה, אנחנו שומעים גם בשנים האחרונות קולות של יהדות מכילה וסובלנית, וכולנו צריכים לחזק אותם״. 

ב-2021 פרסם הוותיקן מסמך שלפיו נישואים הם איחוד בל ינותק בין גבר לאישה, בלי התייחסות לאפשרויות הנוספות של קשר אנושי. "אלוהים לא יכול לברך את החטא", נכתב בו בהקשר של איחוד של בני זוג מאותו המין. המסמך עורר זעם רב, ואף שפרנציסקוס אישר וחתם עליו, הוא התנער ממנו, ודאג לפיטורי הפקיד שאחראי לכך, ובכך הניח את היסודות למהפך. 

האפיפיור פרנציסקוס (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)
האפיפיור פרנציסקוס (צילום: AP Photo/Andrew Medichini)

המסמך מאשר מחדש שנישואים הם קודש לכל החיים בין גבר לאישה, אבל טוען שאסור לדחות בקשות לברכות כאלה לזוגות חדמיניים. המסמך מבחין בין ברכה לאיחוד גבר ואישה ולאיחודים אחרים, כדי לאפשר לנוצרים מאמינים לא להיות כפופים לערכי מוסר שאינם מאמינים בו. 

"בסופו של דבר, ברכה מאפשרת לאנשים אמצעי להגביר את האמונה שלהם באלוהים", נכתב במסמך. "בקשת הברכה, אפוא, מבטאת פתיחות לרוחניות, לרחמים ולקרבה לה' באלף נסיבות חיים קונקרטיות, שאינן דבר של מה בכך בעולם שאנחנו חיים בו. זהו זרע של רוח הקודש שיש לטפח אותו, לא לעכב אותו". 

המסמך החדש מבטא את רוח התקופה, ותוקף את האליטיזם וההתנשאות הקתולית במילים חריפות: "הכנסייה חייבת להתרחק מתפיסות שמרניות, במיוחד כשהן מובילות לאליטיזם נרקיסיסטי וסמכותני, שלפיו במקום להפיץ את הבשורה, מדירים ומרחיקים אחרים, ובמקום לפתוח את הדלת לחסד, יש מי שמכלה את האנרגיות שלו בבדיקה ובאימות אם הוא יכול להיות חלק".

הכומר ג'יימס מרטין שיבח את המסמך החדש וקרא לו "צעד ענק קדימה" ו"שינוי דרמטי" ממדיניות הוותיקן ב-2021, ומסר לסוכנות הידיעות AP שהוא "מכיר ברצון העמוק של זוגות חדמיניים קתוליים רבים לנוכחות האל ולעזרתו במערכות היחסים המחויבת שלהם. יחד עם כמרים קתולים רבים, אשמח כעת לברך את חבריי בנישואים חד-מיניים". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!