דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חרדים

חרדים בצה"ל / שר הביטחון: לחקור פרסום תמונותיהם של חיילים חרדים

במודעות שהפיצו גורמים המתנגדים לגיוס במגזר הוצגו תמונות חרדים שהתגייסו ולצידן נכתב "ראו הוזהרתם". בתגובה העלו חרדים רבים תמונות משירותם הצבאי

גדוד הנח"ל החרדי (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90).
גדוד הנח"ל החרדי (צילום: מנדי הכטמן / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (חמישי) פנה שר הביטחון ליברמן במכתב לשרים ארדן ושקד, בו ביקש לפתוח בחקירה מהירה, נגד מי שמאיימים על חיילים חרדים. במקביל, ביקש ליברמן להנחות את אנשי משרד המשפטים להכין תיקוני חקיקה על מנת שניתן יהיה לטפל בתופעת ההסתה נגד חיילים חרדים בצורה יעילה, ולהחמיר את מדיניות האכיפה והענישה נגד הגורמים האחראים לה. פניית שר הביטחון נעשתה לאחר פרסום מאגר תמונות של חיילים חרדים המשרתים בצה"ל, "לשם הוקעתם ונידויים". זו לא הפעם הראשונה בה חיילים חרדים מאויימים, וננקטת כלפיהם אלימות בתוך החברה החרדית.

השר ליברמן הדגיש כי חשוב שהמסר שיעבור מכל רשויות השלטון במדינה, החל ממשרדי הממשלה האמונים על העניין ועד לבתי המשפט ולמשטרת ישראל, הוא של אפס סובלנות וטיפול ביד קשה ובלתי-מתפשרת בתופעה בזויה זו. "מעבר לפגיעה בחיילים עצמם ובאלו השוקלים להתגייס, פעילות זו גם פוגעת בעקרון צבא העם ובעמידה ביעדי הממשלה בנושא גיוס חרדים", כתב ליברמן.

משה פריגן, לשעבר ראש מדור שילוב חרדים בחיל האוויר–שח"ר כחול, ומקים מסלול שילוב חרדים צעירים-נצח יהודה בחיל האוויר, תקף בעמוד הפייסבוק שלו את הרמטכ"ל ואת ראש הממשלה וטען כי הם לא עושים מספיק כדאי להתמודד עם התופעה. לדבריו, למרות שכבר לפני שנתיים הופצו תמונות ומספרי טלפון של חיילים חרדים במטרה לפגוע בהם הם לא הגיבו. "אתם בחרתם לשתוק, אתם בחרתם לומר ססמאות נבובות, אתם בחרתם לא לטפל ונכנעתם לטירוף. אתם בחרתם לא להגן על קציני צה"ל, אתם שרוממות השוויון בגרונכם וחרב השקט בידכם בחרתם לטמון את הראש באדמה", כתב פריגן.

גם הרשתות החברתיות סערו, וחרדים רבים ששירתו בצבא שיתפו את תמונותיהם במדים, כשהם דורשים ממפיצי תמונות החיילים לצרף גם אותם למאגר.

ביטול חוק טל – עד היום

בשנת 2012 ביטל בג"ץ את חוק טל, חוק שפטר משירות צבאי תלמידי ישיבה. מאז ועד היום עלה, באופן הדרגתי, מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל. כיום משרתים כ-5,000 חרדים בצה"ל, ואף נפתחו מסלולים נוספים לשילוב. העלייה בגיוס הצעירים החרדים עוררה התנגדויות בקרב הציבור החרדי ובשנים האחרונות דווח על עשרות מיקרים של התעלות כלפי החיילים החרדיים שבאה לידי ביטוי הן באלימות פיזית, הן באלימות מילולית קשה, פשקווילים, קריאות גנאי, יריקות, החרמות של המשפחה בבתי הכנסת ועוד.

שנה לאחר ביטולו של חוק טל, החל מה שנקרא 'קמפיין החרדקים' (חרדים קלי דעת או הלחם של חרדי, חרק וחיידק) הידוע לשמצה. בפרסומי הקמפיין נראים חרדים לובשי מדים לצד או בתוך איורים המדמים חיידקים וחרקים. באחד הציורים, תחת הכותרת "כצאן לטבח", נראים חיילים חרדים הולכים על ארבע ונמשכים בחבל, ובציורים אחרים מצוירים החיילים החרדים כשפניהם דומות לחזיר. בהמשך אף יזמו מארגני הקמפיין תחרות ציורים וקריקטורות נגד החרדקים בקרב ילדים חרדים‏.

הנושא עלה לדיון במליאת הכנסת בתחילת 2016, ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה, "התקיפות הן בעיקר מילוליות, אך יש גם תקיפות אחרות: גירוש של אדם מבית הכנסת שלו, ניפוץ שמשה של רכב, ניקוב צמיגים של מכונית. התקיפות המילוליות כוללות טלפונים מאיימים לחייל ולבני משפחתו, כשהמאיימים לא חוששים להשתמש בלשון בוטה". בתשובה לשאלת ח"כ עזריה כמה כתבי אישום הוגשו לאחרונה כלפי תוקפי חיילים חרדים, השיב סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי) בדיון כי הוגשו שניים בלבד.

באוקטובר האחרון ביקש צה"ל להציב בשכונות החרדיות בירושלים חיילים חרדים שמכירים את הקהילות, אולם בסיעת בני תורה בעירייה הנתגדו למהלך מחשש ל"קלקול רוחני". "במסגרת חופש הביטוי רשאי ומחויב כל יהודי חרדי להביע מחאתו נגד פורצי גדר מסוג זה, המבקשים לשנות את האטמוספרה הטהורה של שכונותינו", אמר אז סגן ראש העיר חיים אפשטיין.

לפני שבועיים נעצרו מפגינים בעקבות הפרות סדר מול בית רב העיר קרית גת. ההפגנה נערכה בשל התנגדות המפגינים לתמיכתו של הרב בהסכם בין צה"ל לחב"ד, הנוגע לגיוס בני ישיבות. לפני שלושה חודשים תקפו מספר מתפרעים את הרב משה הבלין ואשתו בביתם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!