דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

משרד החקלאות צופה חורף קשה: המלחמה תגרום למחסור בעגבניות, מלפפונים ובצלים

אספקת העגבניות צפויה להיות נמוכה ב-30% מחורף ממוצע, בין השאר בגלל קושי להגיע לשטחי הגידול ומחסור בעובדים | ההיערכות הנכונה של החקלאים הבטיחה אספקה סדירה של פלפלים, תפוחי אדמה, גזרים ובטטות

עגבניות (צילום: אורן נחשון \ פלאש 90)
עגבניות. המשקים בעוטף עזה יספקו 50% פחות מהרגיל (צילום: אורן נחשון/פלאש 90)
מאיה רונן

אספקת הפלפלים, תפוחי האדמה, הגזרים והבטטות לא תושפע הודות להיקפי שתילות נרחבים, לפי סקירה של משרד החקלאות, שבה הוא מעריך את השפעת המלחמה על הייצור המקומי ואספקת התוצרת המקומית הטרייה. במשרד מעריכים ירידה של 30% בכמות העגבניות לעומת חורף רגיל, וירידה של 10%-20% בכמות המלפפונים, הכרובים והבצלים. המחסור יושלם, ככל הנראה, באמצעות ייבוא נקודתי בהתאם לצורך.

ברשתות השיווק ובירקניות מתחילים להרגיש את הפגיעה בחקלאות כתוצאה מהמלחמה. מורגש במיוחד מחסור במדפי החסה והפטריות. אף שמחירי רוב הירקות והפירות יציבים, כבר בולט השינוי לעומת המחירים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. כך לדוגמה, ק"ג בצל יבש שמחירו הממוצע ברשתות בשבוע ה-50 ב-2022 היה 4.29 שקלים, נמכר בימים אלה ב-6.21 שקלים בממוצע. ק"ג מלפפון נמכר במחיר ממוצע של 6.48 שקלים בשבוע המקביל בשנה שעברה, לעומת 8 שקלים השבוע, ועגבניות שנמכרו לפני שנה במחיר 6 שקלים לק"ג, נמכרות כעת ב-7.13 שקלים.

חקלאים בכל הארץ מתמודדים עם קשיים עקב המלחמה. חלק מהשטחים החקלאיים נמצאים סמוך לגבול עם רצועת עזה ולגבול עם לבנון. חלק מהשטחים הם שטחי כינוס של הצבא, ושטחים שמוגדרים מסוכנים ולא ניתנים לעיבוד לפי הוראות צה"ל. מרבית המשקים סובלים ממחסור חמור בעובדים, לאחר שאלפי עובדי חקלאות חזרו לארצות המוצא שלהם, ועובדים פלסטינים עדיין לא מורשים להיכנס לישראל.

הסקירה של מומחי משרד החקלאות בוחנת את השפעות המלחמה על תהליכי זריעה, שתילה, טיפול וקטיף. מומחי המשרד סקרו את המצב בכל שטחי הגידול ברחבי הארץ ובחנו את הפער הקיים בין תוכניות השתילה, הזריעה והקטיף לעומת המציאות בפועל, כפי שמתאפשרת מהמצב בשטח והנחיות הביטחון.

על סמך הסקירה המקיפה התקבלה תמונת מצב שלפיה בחלק מהענפים הייצור המקומי, שבשגרה מספק את רוב הביקוש, עלול לא להספיק בתקופה הקרובה. בהערכת מצב שהתקיימה במשרד הוחלט על שורה של תמריצים ותמיכות, בעיקר לטובת גידול ירקות הסלט הישראלי ושמירה על יציבות המחירים לצרכן.

משרד החקלאות פרסם נוהלי עידוד לחקלאים לזריעה, שתילה ושדרוג תשתיות לטובת אספקת תוצרת מקומית. במסגרת זו פורסמו ארבע תמיכות – תמיכה לשיפוץ ושדרוג חממות ישנות לטובת גידול ירקות הסלט הישראלי, תמיכה לתמרוץ שתילה מוקדמת של עגבניות, תמיכה לתמרוץ זריעת חיטה לתחמיץ ושחת, ותמיכה לתמרוץ זריעה של תפוחי אדמה בשטחים חלופיים בנגב המזרחי.

לפי גורמים במשרד, חקלאים כבר החלו להגיש בקשות להסבה ושיפוץ של חממות לירקות, במטרה לענות על המחסור, וחקלאים באזור הנגב המערבי החלו להעביר גידולים לשטחים חלופיים. כך למשל, כ-6,000 דונם של תפוחי אדמה, כ-1,000 דונם של גזר וכ-60 אלף דונם מספוא לתחמיץ (מזון לבעלי חיים) נשתלו בלב הנגב במקום בשטחי העוטף, שלא ניתן להגיע אליהם בתדירות קבועה.

מנתוני הסקר עולה שפחות מ-50% מגידולי העגבניות בבתי צמיחה באזור אשכול ובחבל הבשור שוקמו מתחילת המלחמה. הפגיעה העיקרית נבעה מקושי לטפל בגידולים שנשתלו לפני תחילת המלחמה בגלל קשיי נגישות ומחסור בעובדים. ההערכה היא שהמשקים באזורים אלה יספקו פחות מ-50% מהממוצע הרגיל לעונה.

מהסקירה עולה שגם היקף השתילות לקראת האביב והקיץ באזור נפגע, והוא עומד על כ-30% מהממוצע הרגיל לעונה. בשאר חלקי הארץ, בערבה, בעמק המעיינות ובמרכז הארץ אמנם התעכבו העבודות בגלל מחסור בעובדים, אך הקטיף החל בזמן. מחסור בתוצרת מקומית בחודשי החורף מוערך בכ-30% מהממוצע לעונה.

במשרד הוחלט לתמרץ מגדלי עגבניות באזורים שמאפשרים גידול מוקדם, כדי למנוע מחסור באספקת עגבניות לשוק המקומי. כ-2 מיליון שקלים יוקצבו לתמרוץ מגדלים שמעבדים שטחים באזורי הערבה, ים המלח ובקעת הירדן, שהתנאים בהם מאפשרים שתילה מוקדמת וגידול עגבניות גם בחודשי החורף. הקדמת הגידול לחורף כרוכה בסיכון כלכלי עבור המגדלים, לכן החליט המשרד לתמרץ אותם. נוסף על כך, המשרד מעודד גידול עגבניות לתעשייה כדי לתת מענה לשוק המקומי לקראת אפריל 2024.

במשרד מעריכים מחסור נקודתי של 10% בתוצרת מקומית של מלפפון בחודש הקרוב, שככל הנראה יושלם על ידי ייבוא. נתוני הסקר מנבאים ירידה של כ-20% ביבול הכרוב הממוצע שיורגשו בחודשים הקרובים, עקב ירידה בהיקף השתילות הארצי בסדר גודל של כ-25% בגלל מחסור בעובדים.

המחסור בחסה מורגש כבר עכשיו ברשתות ובירקניות. לפי נתוני משרד החקלאות, הירידה בהיקפי הגידול מתקרבת ל-25% בגלל מחסור בעובדים. ברחבי הארץ בולטת ירידה של כ-30% בהיקף השתילה, ובאזור העוטף הפגיעה מגיעה לכ-40%. זמינות העובדים חשובה בכל שלבי גידול החסה, ובמיוחד בשלב הקטיף. לחסה אין "חיי שדה" והיא חייבת להיקטף במועד, לפני שתתפתח בצמח פריחה. ברשתות השיווק מנסים להתגבר על המחסור, אבל מודים שלא ניתן לייבא חסה, שנחשבת לירק רגיש. במשרד החקלאות מציינים ששתילת חסה מתבצעת אחת לשבוע לאורך כל השנה, כך שפתרון המחסור בידיים עובדות אמור לצמצם את המחסור תוך זמן קצר.

הודות להיערכות נכונה ומהירה של החקלאים בעוטף עזה, לא יורגש בחודש הקרוב מחסור בתפוח אדמה ובגזר. ביישובי חבל מעון נזרעו 17 אלף דונם תפוחי אדמה מתוך 20 אלף מתוכננים, ושטחי גידול של גזר שממוקמים צמוד לגדר הגבול עם עזה הוחלפו בשטחים ממזרח לשטחי הלחימה, כך שהיקף השטחים נשאר דומה למתוכנן.

גם באספקת הבטטה לא צפוי מחסור. רוב יבול הבטטה נאסף ממש לפני המלחמה ונכנס לאחסון. מעט שטחים בעוטף לא טופלו בשל המלחמה. לעומת זאת, אספקת בצל יבש לתקופת החורף תהיה נמוכה ב-20% בחודשי החורף, כתוצאה מבעיה בייצור ה"שתילים" (בצלצולים). המחסור יורגש עד אפריל 2024.

להערכת מומחי המשרד, יבול תות השדה העונה יהיה נמוך מהממוצע, בשל המחסור בעובדים. למרות הגדלת שטחי הגידול בעונה הנוכחית, המחסור בידיים עובדות מקצועיות יקשה מאוד על המגדלים להגיע לכמות היבול והאיכות הרגילות, ונראה שחלק מהחלקות יינטשו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!