דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

החוק נכנס לתוקף: רשתות השיווק חייבות לסמן את ארץ המוצא של תוצרת חקלאית טרייה

תיקון החקיקה, שאושר בכנסת ביולי לאחר מאבק בן שבע שנים, מחייב שהסימון יהיה בשילוט בולט ובצמוד למחיר | חובת הסימון תחול על פירות, ירקות, מוצרי חלב, בשר, עופות ודגים

חציל בתפזורת המסומן כתוצרת ישראלית (צילום: רשת קרפור)
חציל בתפזורת המסומן כתוצרת ישראלית (צילום: רשת קרפור)
מאיה רונן

תיקון חוק המחייב את הקמעונאים לסמן בבירור את ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה הנמכרת בתפזורת נכנס לתוקף היום (ראשון). החוק נועד להגביר את השקיפות ואת יכולת הצרכנים לקבל החלטה מושכלת, ולעודד רכישת תוצרת חקלאית מקומית.

חובת הסימון תחול על פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, דגים, בשר טרי ועופות טריים. הקמעונאים ידרשו לסמן את ארץ המקור בשילוט בולט ובצמוד למחיר. בשלב זה ייושם החוק בנקודות המכירה הקמעוניות הפיזיות. חובה לסימון ארץ המקור בפלטפורמות מכירה מקוונות תיכנס לתוקף עוד חודשיים, ב-22 בפברואר.

חובת הסימון אושרה בכנסת ביולי האחרון כתיקון לחוק הגנת הצרכן, לאחר מאבק בן שבע שנים. עד כה לא נדרשו הקמעונאים ליידע את הצרכן הישראלי בנוגע למקור המוצרים הנמכרים בתפזורת. ישראל מצטרפת למדינות רבות בעולם המחייבות סימון ארץ מקור לא רק על גבי אריזות, אלא גם על תוצרת חקלאית הנארזת בנקודות השיווק.

חובת הסימון בנקודות המכירה הקמעוניות תיאכף על ידי פקחי הרשות להגנת הצרכן, בהתאם להנחיות משרד החקלאות.

בסקר צרכנים שערך משרד החקלאות בשנתיים האחרונות, נמצא ש-59% מהצרכנים מעוניינים לדעת מהי ארץ המקור או הדיג של דגים טריים בעת הרכישה, וכ-68%  מעוניינים לדעת מהי ארץ המקור של בשר ועופות טריים בעת הרכישה. מהסקר עלה שהצרכנים הישראלים מוכנים לשלם יותר עבור תוצרת חקלאית כחול-לבן.

מגמה זו התחזקה מאוד בעקבות המלחמה. סקר שערך המשרד בימים האחרונים בעזרת מכון Ipsos ובאמצעות לשכת הפרסום הממשלתית מעלה שיותר מ-90% מהצרכנים מעדיפים לרכוש פירות וירקות ישראלים על פני אלו המיובאים.

בעקבות השינוי בהעדפות הצרכנים, במרבית רשתות השיווק והחלו לסמן תוצרת חקלאית ישראלית כבר בראשית המלחמה.

שר החקלאות ופיתוח הכפר, אבי דיכטר: "אנחנו מובילים היפוך מגמה – מייבוא לייצור.  בזמן שבו החקלאות הישראלית נמצאת במשבר הגדול ביותר שידעה מאז, עולה חשיבותה של חובת הסימון. החוק מבטא שילוב בין שקיפות מלאה לצרכנים לבין עידוד רכישת תוצרת מקומית".

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "אנו מברכים על קידום החוק, נמשיך לחזק את החקלאות הישראלית, להתייחס אליה כמשאב לאומי ולעודד את הצרכנים הישראלים להעדיף תוצרת חקלאית מקומית".

מארגון מגדלי הדגים, שהיה מיוזמי ומובילי החוק נמסר: "החוק הוא win – win לחקלאים ולצרכנים. לא כל הצרכנים יעדיפו רק תוצרת ישראלית, אבל לכל אחד ואחת יהיה מידע שיאפשר לו להחליט. לנו החוק מאפשר למתג ולקדם תוצרת חקלאית ישראלית."

רשתות השיווק התנגדו לתיקון במשך ניסיונות החקיקה השונים, אך בשבוע האחרון סניפיהן נערכו ליישומו.

מנכ"ל רשת "ויקטורי", אייל רביד: "אנחנו מבצעים באהבה את הנחיות המחוקק. הגיע הזמן שנוכל להבדיל בין תוצרת ארצנו לתוצרת מחו"ל".

קרפור ישראל: "רשת קרפור ישראל תומכת במוצרים ישראלים ובחקלאות ישראלית. כבר בשבוע הראשון למלחמה החליפה הרשת את "שלישי מארשה" ב"שלישי ישראלי", בו מוצעים מבצעים תוצרים ישראליים בלבד. כבר עכשיו ניתן למצוא בסניפי הרשת סימונים המציגים את ארץ המקור במחלקות הרלוונטיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!