דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מועצת הביטחון של האו"ם קוראת להרחבת הסיוע ההומניטרי לעזה, ללא קריאה להפסקת אש

ההחלטה אושרה בנוסח 'מרוכך', לאחר שארה"ב הטילה וטו על קריאה להפסקת אש מיידית בין ישראל לחמאס | המועצה קוראת למינוי מתאם לסיוע ההומניטרי, אך לא כופרת בזכות ישראל לבדוק את המשלוחים שייכנסו לרצועה

דיון מועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקוראת להרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה (צילום: REUTERS/David Dee Delgado)
דיון מועצת הביטחון של האו"ם על החלטה הקוראת להרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה (צילום: REUTERS/David Dee Delgado)

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה החלטה מרוככת שקוראת להעברה דחופה ומיידית של סיוע הומניטרי לאזרחים ברצועת עזה, אך ללא הנוסח המקורי שקרא ל"עצירה מיידית של פעולות האיבה" בין ישראל לחמאס. במקום הנוסח הזה בהחלטה נכתב שהמועצה קוראת "לצעדים דחופים כדי לאפשר מיידית גישה בטוחה וללא הפרעות לסיוע הומניטרי, וליצירת תנאים להפסקה יציבה של פעולות האיבה".

ההחלטה התקבלה במועצה המורכבת מנציגי 15 מדינות ברוב של 13 תומכים וללא מתנגדים, ובהימנעות של ארצות הברית ורוסיה. ההצבעה נערכה לאחר הצבעה קודמת בה הטילה ארצות הברית וטו על תיקון שהציעה רוסיה לפיו הנוסח יכלול קריאה להפסקת פעולות האיבה. בהצעה הזו תמכו 10 מדינות, ארצות הברית התנגדה ו-4 מדינות נמנעו, אך עקב זכות הווטו של ארצות הברית ההחלטה נפסלה.

הנוסח המתוקן היה במשא ומתן במהלך שבוע וחצי בדרגים הדיפלומטיים הגבוהים של ארצות הברית ואיחוד האמירויות, שייצגה מדינות ערביות נוספות ומדינות אחרות.

ההחלטה שהתקבלה לא שוללת את יכולתה של ישראל לבדוק את הסיוע הנכנס לרצועה, וקוראת לאו"ם למנות גורם מתאם לנושא הסיוע.

הנוסח המעודכן של ההחלטה שולל בקשה מהאו"ם "לפקח באופן בלעדי על כל משלוחי הסיוע לעזה שמסופקים דרך היבשה, הים והאוויר" על ידי גורמים חיצוניים, כדי לוודא שהם כוללים סיוע הומניטרי בלבד. במקום הנוסח הזה, ההחלטה מבקשת ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש למנות במהירות "מתאם בכיר לנושא ההומניטרי והשיקום עם אחריות לסייע, לתאם, לפקח ולוודא" האם המשלוחים לעזה שאינם מהצדדים לסכסוך מכילים סיוע הומניטרי. ההחלטה מבקשת מהמתאם לייסד במהירות "דפוס" להאצת המשלוחים ודורשת שהצדדים לסכסוך – ישראל וחמאס – ישתפו פעולה עם המתאם.

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן התייחס להחלטת האו"ם הקוראת להרחבת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, ואמר: "אני מודה לארה״ב ולנשיא ביידן על העמידה לצד ישראל לאורך המו״מ על החלטת מועצת הביטחון שאושרה כעת ועל השמירה על הקווים האדומים שהוגדרו. ההחלטה שומרת על הסמכות הביטחונית של ישראל לפקח ולבדוק את הסיוע הנכנס לעזה."

ארדן ביקר את מועצת הביטחון על שלא גינה כלל את מעשי חמאס ב-7 באוקטובר: "אסור לנו להתעלם מכך, שמועצת הביטחון כגוף, לא גינתה עד היום את טבח ה7.10. זוהי חרפה שחושפת את חוסר הרלבנטיות של האו״ם בקשר למלחמה בעזה. ההתמקדות רק במנגנוני הסיוע לעזה מיותרת כיוון ישראל ממילא מאפשרת הכנסת סיוע בכל היקף נדרש. האו״ם צריך היה להתמקד במשבר ההומניטארי של החטופים ובכך אולי להביא לשיפור במצב. מחדלי האו״ם ב 17 השנים האחרונות אפשרו לחמאס לחפור מנהרות טרור ולייצר טילים ורקטות וברור שאי אפשר לסמוך עליו שיפקח על הסיוע הנכנס לרצועה."

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!