דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מזכ"ל אונר"א לשעבר, שהתפטר עקב חשד לשחיתות, מונה למנכ"ל הצלב האדום הבינלאומי

פייר קרהנבול, פרש מתפקידו בסוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים ב-2019 בעקבות חקירה פנימית של האו"ם, שתוצאותיה לא פורסמו | עד כה הצלב האדום לא ביקר את החטופים הישראלים בעזה

מנכ"ל הצלב האדום הבינלאומי, פייר קרהנבול (צילום: Diario de Madrid / Wikimedia Commons)
מנכ"ל הצלב האדום הבינלאומי, פייר קרהנבול (צילום: Diario de Madrid / Wikimedia Commons)
אסף צבי

מליאת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) בחרה למנכ"ל הארגון את פייר קרהנבול, שכיהן בעבר כמנכ"ל סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים של האו"ם (אונר"א) והתפטר מהתפקיד עקב חשדות לשחיתות. כך נמסר היום (שישי) בהודעה רשמית של הארגון, המכונה בקיצור 'הצלב האדום הבינלאומי'.

קרהנבול, אזרח שווייץ, מילא בעבר שורת תפקידים בארגון, בהם המזכ"ל של מליאת הארגון, שליח נשיאת הארגון לסין וראש המשלחת למזרח אסיה.

ב-2014 הוא מונה למזכ"ל אונר"א, ארגון הסיוע ההומניטרי הגדול ביותר ברצועת עזה וביהודה ושומרון והמעסיק הגדול ביותר ברצועת עזה. הארגון מפעיל בתי ספר ומוסדות בריאות ורווחה במחנות הפליטים. אונר"א עורר ביקורת בשנים האחרונות עקב אי-התנגדותו לקבלת עובדים שמשתייכים לחמאס, וכן על כך שחמאס השתמש במתקנים שלו לפעילות טרור.

ב-2019 החלה חקירה פנימית של האו"ם על התנהגות לא נאותה וניהול כושל בהתנהלותם של בכירים בסוכנות, בהם קרהנבול, כולל טענה למערכת יחסים לא הולמת שקיים עם עובדת בארגון. בעקבות החקירה הוא התפטר מהתפקיד.

בהתאם לנהלי האו"ם דו"ח החקירה לא פורסם באופן פומבי אלא הועמד לעיון נציגי המדינות החברות. לאחר סיום החקירה ב-2021 אמרה סטפני דוג'יריק, הדוברת של מזכ"ל האו"ם, שננקטו הצעדים הנדרשים כלפי המנהלים בארגון, ושמהחקירה עלה שלא היה בוצעה הונאה או שימוש לא הולם בכספי הארגון.

הצלב האדום הבינלאומי הוא ארגון נייטרלי ועצמאי שהוקם מכוח אמנת ז'נווה לדיני מלחמה, במטרה להגן על חייהם של קרבנות סכסוכים מזוינים ולספק סיוע הומניטרי, וכן לפרש את הדין ההומניטרי ולוודא שהוא מתקיים. הארגון ממומן על ידי 196 המדינות החתומות על אמנת ז'נווה, בהן גם ישראל, שמחויבות לכבד את הנייטרליות שלו. עם זאת בפועל לארגון אין כוחות אכיפה כך שפעולותיו מותנות בהסכמת הצדדים לסכסוך. הארגון הוא נפרד מארגוני הצלב האדום והסהר האדום המקומיים של מדינות העולם, עליהם נמנה גם ארגון מגן דוד אדום הישראלי.

הארגון זכה לביקורת חריפה בישראל במלחמת חרבות ברזל, עקב הדרישה של ישראל וגורמים נוספים שנציגיו ידרשו לבקר את החטופים הישראלים בעזה ולספק להם תרופות וטיפול רפואי. חמאס לא אפשר לארגון לעשות זאת, גם לאחר עסקת החטופים שכללה התחייבות שלו לאפשר ביקורים רפואיים לחטופים שיישארו בידיו. נשיאת הארגון ביקרה בקטאר ונפגשה עם ראשי חמאס, וביקרה גם בישראל ונפגשה עם ראש הממשלה נתניהו ובכירים נוספים. הארגון היה מעורב בשחרור החטופים בעסקת החטופים, ואנשיו קיבלו את החטופים מארגוני הטרור והעבירו אותם לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!