דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

טדסה גטהון לא עוצר בדרך לפריז: "אחלום בגדול ואעבוד קשה עד שאשיג את המטרה"

הרץ בן ה-26, אלוף ישראל בריצות 5,000 ו-10,000 מטר, סיים בתחילת החודש במקום ה-5 באליפות אירופה במרוצי שדה | בראיון ל'דבר' הוא מספר על ילדותו באתיופיה: "הייתי רועה צאן. כשאתה ילד כפרי, כל מה שאתה עושה זה כמו ספורט" ועל העבודה הקשה שמביאה תוצאות ורגעים מרגשים: "זאת גאווה בשבילי לייצג את המדינה בימים אלו, להראות שאנחנו חזקים"

טדסה גטהון באליפות אירופה במרוצי שדה.  "הגעתי לתחרות בגישה שאני לא פחות טוב מאף אחד" (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
טדסה גטהון באליפות אירופה במרוצי שדה. "הגעתי לתחרות בגישה שאני לא פחות טוב מאף אחד" (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

זאת הייתה השנה הטובה בקריירה של טדסה גטהון, במהלכה זכה בדאבל היוקרתי בריצות 5,000 ו-10,000 מטר באליפות ישראל ושבר את השיא הישראלי ב-10,000 מטר עם מדליית ארד בריצת הלילה בלונדון. כעת, הוא ממשיך להתקרב בצעדי ענק למטרה הגדולה באמת, הקריטריון האולימפי לפריז 2024.

רגע השיא של גטהון השנה ובקריירה הגיע בתחילת החודש, כאשר סיים במקום החמישי באליפות אירופה במרוצי שדה בבריסל ב-9,000 מטר בזמן של 30:33 דקות. "הגעתי לתחרות בגישה שאני לא פחות טוב מאף אחד", אומר גטהון בראיון ל'דבר'. "הגעתי עם המטרה שאני אפתח את הריצה עם העשרה הראשונים. בכל סיבוב הייתי במקום בו תכננתי להיות מראש".

למרות ההצלחה מול הרצים הטובים באירופה, גטהון מסכם את התחרות עם תחושת החמצה קלה. "אם הייתי מצליח לזכות במדליה זה היה מרגש יותר, במיוחד בימים הלא פשוטים העוברים על המדינה שלנו. זאת גאווה בשבילי לייצג את המדינה בימים אלו באירופה. להראות שאנחנו חזקים, שאף אחד לא ינצח אותנו".

במהלך התחרות התמודד גטהון עם תנאי שטח קשים, במזג האוויר של החורף האירופאי. מה שעזר לו במהלך התחרות היו תחרויות הכנה שהשתתף בהן. "לפני חודש התחריתי בשתי תחרויות בספרד. שם התנאים היו קשים, אבל באליפות היה הרבה יותר גרוע", אומר גטהון. "זה עזר לי להתמקם במקום הנכון בזמן הנכון, הרגלתי את הרגליים שלי לתנאים הקשים במירוצים בספרד".

טדסה גטהון (משמאל) עם נבחרת ישראל במרוצתי שדה באליפות אירופה בבריסל (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
טדסה גטהון (משמאל) עם נבחרת ישראל במרוצתי שדה באליפות אירופה בבריסל (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)

דרג'ה צ'קולה (הפועל עמק חפר) הגיע למקום ה-55 מתוך 82 רצים שסיימו את המסלול (90 זינקו) עם זמן של 32:11 דקות. יטאיאו אבוהיי (מכבי ת"א) סיים במקום ה-61 כשקבע תוצאה של 32:33 דקות, ובוקיאו מלדה (הפועל עמק חפר) חצה את קו הסיום במקום ה-75 עם זמן של 34:22 דקות. בתחרות הקבוצתית הנבחרת דורגה במקום ה-11 מתוך 14 נבחרות. ג'מאל עבדלמג'יד (הפועל ת"א), התחרה גם הוא בתחרות תחת נבחרת הפליטים, וסיים במקום התשיעי, כשקבע תוצאה של 30:43 דקות.

"אני ילד כפרי, עסקתי ברעיית צאן וחקלאות"

גטהון בן ה-26 גר היום בחולון. הוא נולדת בכפר קטן ליד העיר גונדר באתיופיה, ילד שני מתוך 6 ילדים. כילד ונער שגדל בכפר הוא לא עסק בשום ענף ספורט בצורה מאורגנת. "לא עשיתי שום ספורט. אני ילד כפרי, גדלתי בכפר. ההורים היו הולכים לעיר לסדר את תהליך העלייה לארץ ואני הייתי נשאר בבית עם דודה שלי ודואג לכל הדברים שעשינו. עסקתי ברעיית צאן וחקלאות".

לדבריו, אורח החיים הבריא שחווה כילד פיתח את היכולת שלו להפוך לספורטאי מצטיין בעתיד. "הגעתי לארץ ורק לאחר שנה התחלתי להתאמן באתלטיקה. כשאתה ילד כפרי, כל מה שאתה עושה זה כמו ספורט. כל יום אתה בפעולה. אתה לא יושב מול מקלדת, טלוויזיה או פלאפון כמו בארץ ומבזבז את הזמן. שם אתה כל הזמן עם הצאן רץ בעליות ובירידות או דברים אחרים. שם אתה לא יושב בבית".

חצי שנה לפני העלייה לישראל, עברה כל המשפחה לעיר גונדר ובגיל 14 בשנת 2012 עלו לישראל. תחילה התגוררו במרכז הקליטה בצפת, משם עבר ללמוד בפנימיית כפר הנוער תו"מ בישוב החקלאי חרב לאת שנמצא במועצה האזורית עמק חפר. "התחלתי במקרה עם האתלטיקה, בתחילת הדרך בכלל לא רציתי להיות אתלט", מודה גטהון.

את החיבור הראשון לענף יצר מורה לספורט בשם בוריס, שהתעקש שייתן לזה סיכוי. "בזכותו התחלתי את האתלטיקה. בבית הספר יש שיעור ספורט, יש ריצות שעושים בכל שנה כדי לקבל ציון בתעודה. הוא ראה אותי רץ ואמר לי שאני צריך להצטרף לקבוצה ולרוץ, אני סירבתי שלוש פעמים במהלך כיתה י' ובאמצע השנה אמרתי טוב בוא ניתן הזדמנות. אני אעזור לבית ספר לזכות בתחרות המחוזית".

טדסה גטהון. "בתחילת הדרך בכלל לא רציתי להיות אתלט" (צילום: טיבור יגר, באדיבות איגוד האתלטיקה)
טדסה גטהון. "בתחילת הדרך בכלל לא רציתי להיות אתלט" (צילום: טיבור יגר, באדיבות איגוד האתלטיקה)

ההתחלה הייתה לא פשוטה ורחוקה מההישגים, אך דווקא מתוך חוסר ההצלחה התפרץ האופי התחרותי והתשוקה לנצח. "התחלתי להתאמן, אחרי ארבעה חודשים הייתה תחרות של הבית ספר במחוזי, סיימתי במקום השני אחרי חבר שמתאמן איתי גם עכשיו בוקאיו מלדה. הגענו לתחרות הארצית וסיימתי במקום השמיני", הוא מספר. "כעסתי על עצמי שלא הגעתי לפודיום ואז החלטתי להתחיל לעבוד קשה יותר, כדי להגיע לשם".

גטהון לקח את האתגר בשיא הרצינות והחל להתאמן באופן מסודר אצל המרתוניסט האולימפי לשעבר זוהר זימרו, "לקחתי את האימון ברצינות והתחלתי לעבוד קשה יותר". לאחר שנה בלבד, התוצאות החלו להגיע כאשר זכה ב-3 אליפויות ישראל לנוער: במרוצי שדה, 1,500 מטר ו-3,000 מטר.

השיפור ההדרגתי המשיך, ובחלוף שנה מאתגרת זכה גטהון במדליה הראשונה שלו באליפות ישראל לבוגרים 2018, כאשר סיים במקום ה-3 בריצת 10,000 מטר. "אני זוכר את היום הזה. עבורי זאת הייתה תחרות ממש מרגשת. חצי שנה לפני התגייסתי לצבא וכאשר הייתי בטירונות לא יצא לי להתאמן. בסיום הטירונות חזרתי לאימונים רגילים. כנראה העמסתי על עצמי יותר מדי ונפצעתי. הייתי 3 חודשים ללא אימונים. הגעתי לבית חולים ועשיתי כל מיני טיפולים. החלמתי וטסתי למחנה אימונים והייתי בכושר טוב".

ליום התחרות הגיע גטהון עם ציפיות נמוכות יחסית, הוא לא יכול היה לדמיין שזאת תהיה הפעם הראשונה שלו על הפודיום. "היו שם מתחרים אחרים עם ניסיון גדול ממני. הם זכו כבר במדליות בתחרויות גדולות ובשבילי זאת הייתה התחרות הראשונה בבוגרים. בסיבוב האחרון היה צלצול פעמון ואני רואה את עצמי בדבוקה המובילה. פרצתי קדימה מהר מדי, לא חילקתי נכון את הכוחות שלי, ב-200 מטר האחרונים סגרו עליי את הפער ועקפו אותי. למרות זאת בגלל החזרה מהפציעה, זה היה הישג נדיר בשבילי".

ב-2019 הוא השלים את המשימה עם זכייה ראשונה בקריירה באליפות ישראל במקצה החזק שלו ה-10,000 מטר ובהמשך השנה סיים במקום השני ב-10,000 מטר ובמקום רביעי ב-5,000 מטר באליפות אירופה עד גיל 23 שנערכה בשבדיה. באוגוסט 2022 סיים במקום העשירי בגמר ב-10,000 מטר באליפות אירופה במינכן, אחרי שחצה את קו הסיום עם שיא אישי של 28:04.37 דקות.

"הרגשה מדהימה להגיע לפודיום בתחרות בגודל הזה"

בתחילת השנה עבר גטהון להתאמן אצל גזצ'או יוסף והחל את השנה עם ניצחון כפול יוקרתי באליפות ישראל, זכייה בריצות 10,000 ו-5,000 מטר. "הייתה לי הכנה ממש טובה, האימונים היו ברמה גבוהה. הגעתי לאליפות ישראל, עבדנו השנה עם מושכים כדי לרוץ מהר ולעלות את הקצב. לצערנו הרב זה לא קרה, לא משכו ולא עזרו לנו כמו שציפינו. אבל בסופו של דבר ניצחתי את האליפות".

טדסה גטהון אלוף ישראל בריצת 5,000 מטר. "הייתה לי הכנה ממש טובה, האימונים היו ברמה גבוהה" (צילום: Maxim Dupliy, איגוד האתלטיקה בישראל)
טדסה גטהון אלוף ישראל בריצת 5,000 מטר. "הייתה לי הכנה ממש טובה, האימונים היו ברמה גבוהה" (צילום: Maxim Dupliy, איגוד האתלטיקה בישראל)

שבועיים לאחר מכן, זכה גטהון גם בריצת ה-5,000 מטר עם שיא אישי חדש 13:39.65 דקות. "ההרגשה הייתה ממש מיוחדת. לא רק זה שניצחתי, אלא גם קבעתי שיא אישי עם תוצאה בכיוון הנכון ואני מאמין שאני יכול לעשות תוצאה טובה יותר בהמשך".

בחודש מאי שבר גטהון את השיא הישראלי ב-10,000 מטר וסיים במקום השלישי היוקרתי במירוץ הלילה בלונדון. "הגעתי מוכן לכל תרחיש אפשרי בריצה. לפני התחרות המאמן (גזצ'או יוסף) אמר לי 'לא משנה מה שיהיה יהיה, אתה פשוט צריך להגיע עם גישה שאתה יכול'".

"ראיתי שהריצה הולכת להיות קשה. זאת לא הולכת להיות ריצה טקטית, כי כולם באים לשם כדי לקבוע את התוצאה הכי מהירה ולקבוע את הקריטריון לאליפות העולם. אני הגעתי לשם בגישה שאני קודם כל יורד מתחת ל-28 ואם אני רואה שאני מצליח, אז לנסות גם לשבור את השיא הישראלי".

התחרות התנהלה בתנאי קור ורוח, גטהון התקדם עם הקבוצה המובילה וברגע שראה שהוא עובר את החצי הראשון בקצב של שיא ישראלי חדש הוא הלך עם זה עד סוף וקבע שיא חדש 27:33.99 דק' "ניהלתי את הריצה שלי בצורה מדויקת. בסוף מצאתי את עצמי במקום השלישי וכאשר ראיתי את הזמן הייתי מופתע מעצמי. זאת הרגשה מדהימה, להגיע לפודיום בתחרות בגודל הזה. לא עיכלתי את זה באותו הרגע. דבר כזה עוד לא חוויתי. אבל אם עובדים קשה וחולמים גבוה אין משהו, שלא יכול לקרות".

טדסה גטהון (משמאל) בריצת 5,000 מטר במשחקים האירופיים בפולין (צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
טדסה גטהון (משמאל) בריצת 5,000 מטר במשחקים האירופיים בפולין (צילום: Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)

גטהון מתחיל את השנה האולימפית ממוקד מטרה להגיע בריצת 10,000 מטר למשחקים שיערכו הקיץ בפריז. "אני צריך לרוץ את זמן המינימום הקריטריון האולימפי שזה 27 דקות או לסיים במקום ה-27 בדירוג העולמי".

באופן טבעי, הרץ הכישרוני מסמן את היעדים שלו, ממשיך לעבוד קשה ומכוון גבוה. "בשנה שעברה קבעתי 27:33 דקות. אני אכוון גבוה יותר ואנסה לרדת עוד עד שאגיע ל-27:00 דקות. אנסה לשפר כמה שאני יכול. אני אחלום בגדול ואני אעבוד קשה, כדי לנסות לקבוע את התוצאה. במקביל בדירוג העולמי נעשה את כל מה שניתן, כדי לצבור את הניקוד הכי גבוה ולהגיע לאולימפיאדה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!