דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / 3.8% צמיחה ב-2016: מעל לתחזיות, אבל בעיקר מצריכה פרטית

אומדן הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם אתמול (חמישי) מגלה את פניו החדשים של המשק הישראלי - צריכה פרטית גבוהה, תנופת בנייה, זינוק בייבוא ודשדוש בתעשייה ובחקלאות

מנופים בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
מנופים בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הצמיחה בישראל בשנת 2016 עמדה על 3.8%, המשקפים עליה של 1.85% בתוצר לנפש – כך עולה מהאומדנים המוקדמים לחשבונות הלאומיים שפרסמה אתמול (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בשיעור צמיחה גבוה ביחס לתחזיות הצמיחה של בנק ישראל ומשרד האוצר מתחילת השנה שעמדו על 2.8%, ובשלבים מסוימים אף נחתכו לרמה של 2.2%. קטר הצמיחה שהוציא את כלכלת ישראל ממיתון הייתה הצריכה הפרטית, שרשמה עליה של 6.1% – עליה של 4% לנפש.

מפילוח נתוני הצריכה הפרטית עולה כי הישראלים הגבירו את צריכת המוצרים בני קיימא (רכבים, מכשירי חשמל, ריהוט וכדומה) ב-10.85% לנפש. צריכת המוצרים המוגדרים בני קיימא למחצה (ביגוד והנעלה) עלתה בשיעור של 5% לנפש. בתחום מוצרי הצריכה המתכלים נרשמה עליה של 2.9% לנפש בלבד.

אם הרגשתם שיש מנופים בכל מקום, אתם כנראה לא טועים: התחום שרשם את הצמיחה הגבוהה ביותר הוא ההשקעה בנכסים קבועים. תחום יצוא הסחורות והשירותים רשם השנה התאוששות קלה של 3%, לאחר ירידה של 4.3% בשנה שעברה. עם זאת בניכוי ייצוא היהלומים וחברות ההזנק, עמדה הצמיחה ביצוא על 1.4% בלבד. היבוא, לעומת זאת רשם השנה זינוק של 9.2%.

התוצר העסקי רשם עליה שנתית של 3.9%, כשהענפים המובילים היו המסחר, האירוח והמזון עם עליה של 6.1%, וענפי המידע והתקשורת עם צמיחה של 6.9%. זאת, בזמן שהתעשיה הישראלית רשמה עליה של 1.6% בלבד והחקלאות צמחה ב-2%. מצב זה תואם את המגמות אותן מובילה הממשלה לעידוד מעבר של המשק הישראלי לענפי המסחר והשירותים על פני הענפים היצרניים, ומעבר ממשק מוטה ייצוא למשק מוטה ייבוא.

בלמ"ס מחלקים את הצריכה גם לאינדיבידואלית וקולקטיבית. הצריכה האינדיבידואלית כוללת את כל השירותים והמוצרים שאנו צורכים כבני אדם יחידים, בכלל זה נכללים גם הצריכה הפרטית וגם  שירותי הרווחה הבריאות והחינוך שלנו. הצריכה הקולקטיבית כוללת את ההשקעות והפעילות שהמדינה מבצעת לקיומה של החברה כמכלול. בניית כבישים ותשתיות מימון המשטרה והצבא, מוסדות השלטון וכו'. בעוד שהצריכה האינדיבידואלית (ציבורית ופרטית) עלתה בשיעור של 5.7% הצריכה הקולקטיבית רשמה עליה של 3.7% בלבד.

סך ההוצאות השוטפות של הממשלה עלה השנה ב 4.3% בלבד. זאת לעומת עליה של 4.9% ב 2015 שהתנהלה ברובה כתקציב המשכי. (התקציב אושר רק בסוף נובמבר 2015. עד אז התקציב נוהל על ידי החשבת הכללית כהמשך לתקציב השנה הקודמת.) כך למעשה העבירה הממשלה תקציב ל2016 מצומצם יותר מאשר מצב שבו לא הייתה מעבירה תקציב.

בעוד שמחירי הסחורות והשירותים במשק רשמו יציבות, נמצאה שחיקה בכח הקניה של ישראל שכן מחירי הסחורות ושירותים המיובאים עלו ב 4.7% ומחירי הסחורות והשירותים המיוצאים רשמו ירידה של 0.4%. בהסתכלות מאקרו מדובר במגמה מדאיגה שכן המשק הישראלי קונה מחו"ל יותר ביוקר ומוכר למדינות אחרות את אותה הסחורה במחירים זולים מבעבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!