דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

בדיקת 'דבר' / חוק סימון תוצרת חקלאית בתפזורת נכנס לתוקף, בחלק מהרשתות הוא עדיין לא מיושם

החוק מחייב סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית שנארזת במקום המכירה | ברשתות שופרסל, חצי חינם, אושר עד וויקטורי הוצבו שלטים לצד הירקות והפירות, ברמי לוי ויוחננוף עדיין לא, וברשת קארפור התוצרת סומנה בצורה לא בולטת

סימון תוצרת ישראלית על פירות שנמכרים בתפזורת ברשת חצי חינם (צילום: דבר)
סימון תוצרת ישראלית על פירות שנמכרים בתפזורת ברשת חצי חינם (צילום: דבר)
מאיה רונן

התיקון לחוק הגנת הצרכן שמחייב סימון ארץ מקור על תוצרת חקלאית נכנס לתוקף היום (ראשון). התיקון מחייב קמעונאים לסמן את ארץ הייצור של תוצרת חקלאית בתפזורת, שנארזת במקום המכירה.

התיקון לחוק התקבל ביולי 2023, במטרה לעודד צריכה של תוצרת ישראלית ולמנוע הטעיה של ציבור הצרכנים ביחס לתוצרת הישראלית המקומית אל מול התוצרת המיובאת.

סימון ארץ המקור אמור להתבצע באופן ברור ובולט, בצמוד לתוצרת, הכוללת פירות וירקות טריים, מוצרי חלב, דגים ובשר. אבל מסתבר שרשתות השיווק לא ערוכות ליישומו. בדיקת 'דבר' העלתה שבחלק מרשתות השיווק לא קיים סימון לארץ המקור של התוצרת, או שהסימון אינו בולט, למרות שעמדו לרשותן חמישה חודשים להיערך לכך מיום שאושר החוק.

כך למשל, בסניף חולון של רשת "רמי לוי" אין אזכור לארץ המקור של פירות וירקות, פרט למספר מוצרים מתוצרת מקומית. כך גם בסניף רשת "יוחננוף" בצומת חולון. ברשת "קרפור" אמנם סומנה תוצרת ישראלית, אם כי לא בצורה בולטת. ברשת "רמי לוי" נטען בתגובה: "עובדים על זה".

ירקות בסניף רשת יוחננוף, ללא סימון ארץ המקור (צילום: דבר)
ירקות בסניף רשת יוחננוף, ללא סימון ארץ המקור (צילום: דבר)
ירקות בסניף רשת רמי לוי, ללא סימון ארץ המקור (צילום: דבר)
ירקות בסניף רשת רמי לוי, ללא סימון ארץ המקור (צילום: דבר)
סימון ארץ מקור של תוצרת חקלאית ברשת קרפור. בהתאם לחוק, אבל קשה לשים לב (צילום: קרפור)
סימון ארץ מקור של תוצרת חקלאית ברשת קרפור. בהתאם לחוק, אבל קשה לשים לב (צילום: קרפור)

אכיפת החוק היא בסמכות משרד הכלכלה. מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב אמנם התנגד לתיקון לחוק, ואף טען שהחוק יכביד על הקמעונאים ושהמשרד יתקשה לאכוף אותו, אך נראה שהרשתות שהחלו ליישם את החוק עושות זאת ללא בעיה, ואף החלו לסמן תוצרת ישראלית באופן וולונטרי עוד לפני כניסת החוק לתוקף.

כך למשל, לעומת זאת, ברשת "חצי חינם", ב"שופרסל", "אושר עד" ו"ויקטורי" החוק מיושם כלשונו וסימון ארץ המקור בולט.

שר החקלאות ח"כ אבי דיכטר: "אנחנו מובילים היפוך מגמה – מייבוא לייצור. משרד החקלאות קידם את תיקון החוק מתוך דאגה עמוקה לחקלאות המקומית, לצרכנים ולחקלאים הישראליים. עכשיו יותר מתמיד, בזמן שבו החקלאות הישראלית נמצאת במשבר הגדול ביותר שידעה מאז קום המדינה, עולה חשיבותה של חובת הסימון."

לדברי דיכטר, החוק מבטא את השילוב הנדרש בין שקיפות מלאה לציבור הצרכנים, לבין עידוד רכישת תוצרת מקומית. דיכטר הוסיף: "חובת סימון התוצרת החקלאית היא אמצעי משמעותי בחיזוק החקלאים והחקלאות הישראלית".

מטעם יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, נמסר: "מדובר ביום חשוב לחקלאות המקומית ולצרכן הישראלי. סוף סוף יוכלו הצרכנים להבחין בין תוצרת ישראלית לבין תוצרת זרה ולהחליט במי הם מעדיפים לתמוך. אנו קוראים לרשתות השיווק ולנקודות המכירה ליישם את החוק באופן מלא עבור הצרכנים אך חשוב לא פחות – גם כתמיכה בחקלאות הישראלית אשר נמצאת באחד מהמשברים הקשים שידעה אי פעם."

עבור הצרכנים מדובר במהלך משמעותי. בלה פנחסוב, שהגיעה לקניות בסניף "חצי חינם" בחולון: "אני רוצה לדעת מאיפה העגבניות שאני קונה. עכשיו במיוחד חשוב לי לקנות ירקות מישראל. אני סומכת יותר על חקלאים בישראל. לא יודעת במה מרססים בירדן. אם אין ברירה, אני אקנה מבחוץ, אבל אם יש אפשרות לבחור, אני בוחרת בישראלי."

מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר: "ההתאחדות, שהיתה מיוזמי ומקדמי החוק, תזכרה לפני שבועיים את רשתות השיווק הגדולות בנוגע לכניסת החוק לתוקף, ותמשיך לעקוב אחר יישומו."

מרשת 'ויקטורי' נמסר: "אנחנו מבצעים באהבה את הנחיות המחוקק. הגיע הזמן שנוכל להבדיל בין תוצרת ארצנו לתוצרת מחו"ל."

מ'קרפור' ישראל נמסר: "רשת קרפור ישראל תומכת במוצרים ישראלים ובחקלאות ישראלית. כבר עכשיו ניתן למצוא בסניפי הרשת סימונים המציגים את ארץ המקור במחלקות הרלוונטיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!