דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

פרשנות / "החות'ים הפכו לגיבורים של העולם המוסלמי, וקשה מאוד לפגוע בהם"

הם מרוויחים אהדה וכוח פוליטי; התמודדו בהצלחה עם מתקפות אינטנסיביות בשנים האחרונות; ומוכנים ללכת עד הסוף: החוקרת ענבל נסים-לובטון על האתגר שמציבים החות'ים

הכוחות החות'יים עולים על ספינת המטען גלקסי לידר, 19 בנובמבר 2023 (צילום: AP)
הכוחות החות'יים עולים על ספינת המטען גלקסי לידר, 19 בנובמבר 2023 (צילום: AP)
אוריאל לוי

החות'ים, בני המיעוט השיעי בתימן הענייה, תקפו מעל 15 אניות מסחר אזרחיות בחודש האחרון, וגרמו לכמה מחברות המסחר מהגדולות בעולם להפסיק להשתמש בתעלת סואץ. בשבוע שעבר השיקה ארה"ב קואליציה בינלאומית בהובלתה שמטרתה לאבטח את מרחב הים האדום ומיצרי באב אל מנדב. אלא שהשנים האחרונות הוכיחו שהכרעת החות'ים היא משימה קשה מאוד.

ענבל נסים-לובטון, חוקרת בפורום לחשיבה אזורית אשר עוקבת אחר הנושא בשנים האחרונות, אומרת שהיא מתקשה להאמין שמתקפות אוויריות, הפצצות מרחוק, או אפילו חדירות של יחידות עילית לתוך שטח תימן יעצרו את החות'ים. "מה שאפשר ללמוד מהפעולות של הקואליציה נגד החות'ים בראשות סעודיה הוא שגם פעילות מהאוויר וגם על הקרקע לא הובילו להכרעה של אף אחד מהצדדים" אומרת נסים-לובטון.

"מדובר על משטר שמתנהל כאילו אין לו מה להפסיד, במובן הזה זה מזכיר קצת את החמאס בעזה. תימן היא מהמדינות העניות והכושלות בעולם, החות'ים עלו לשלטון בזכות הצלחתם בלוחמת גרילה, עם אידאולוגיה קיצונית ותחושת קיפוח ארוכת שנים במערכת הפנים-תימנית. אני לא רואה איך הפצצות מהאוויר, או מהים יגרמו להם לשנות מדיניות. גם אם תהיה פלישה קרקעית לתימן, התנאים שם איומים ויהיה להם יתרון גדול."

למה החות'ים התחילו לפגוע בכולם?
"בהתחלה הם ניסו למסגר את הפעילות הצבאית כעניין אנטי ישראלי בלבד, הקשור במתקפה של צה"ל בעזה. הם הדגישו שהתוקפנות היא כלפי כלי שיט עם הקשר ישראלי כלשהו: בעלות, יעד השיט, ישראלים על הסיפון. אבל ככל שנפגעו עוד ועוד אניות נהיה ברור שהפגיעה נעשית באניות עם קשר רופף לישראל אם בכלל. הציבור שלהם נלהב מכל אנייה שנפגעת כאילו זה מינימום אוניה של חיל הים הישראלי."

אילו תגובות היו למתקפות בעולם?
"התגובה הראשונה למתקפות הייתה של חברות מסחריות. השוק הגיב מהר יותר מאשר הדיפלומטיה. אחרי זה ראינו שהאמריקאים ניסו כלים של דיפלומטיה רכה: הם הציעו להעביר כסף למשכורות לפקידים בתימן אם החות'ים יפסיקו את המתקפות. החות'ים סרבו לכך בתוקף ורק הגבירו את המתקפות."

הם משדרים שהם לא פוחדים מאף אחד.
"המתקפות שלהם על כלי שיט זה מצב של ווין-ווין. הם מפגינים את כוחם, מנסים ומשפרים את היכולות שלהם ועל הדרך הם הרוויחו אהדה גדולה מאוד גם בתוך תימן, וגם בעולם הערבי והמוסלמי. המאבק שלהם למען הפלסטינים מאיר באור שלילי את סעודיה, מצרים, האמירויות ויתר מדינות ערב, שבעיני המוסלמים בעולם לא עושות מספיק למען הפלסטינים. החות'ים הפכו לגיבורים החדשים של העולם המוסלמי, וזה נותן להם המון כוח ומוטיבציה. בינתיים הם לא שילמו על המתקפות שלהם שום מחיר. זה לא שלפני כן הזיז להם מה חושבים עליהם במערב."

איך לדעתך ניתן להכאיב להם?
"ארה"ב יכולה להטיל עליהם סנקציות דרך הקפאת הסיוע ההומניטרי שעובר לתימן. זה צעד שיביא קרבנות רבים שהם בהכרח אזרחים בלתי מעורבים, ובמערב לא ששים לעשות אותו. ניתן לפגוע בהברחות הנשק מאיראן, ולהפציץ נקודתית עמדות צבאיות ומצבורי נשק בתימן – מה שיקשה עליהם אבל לא ימנע מהם להמשיך בתוקפניות, כמו שההפצצות בסוריה לא מונעות באופן הרמטי את התבססות המיליציות הפרו-איראניות שם."

נשמע מדבריך שאין ממש מה לעשות.
"בטווח הקצר אני לא רואה שום צעד שיחזיר מיד את הביטחון לנתיבי השיט, ואני גם לא רואה דרך לגבות מחיר גדול מהחות'ים. מה שכן ניתן לעשות זה להגביר את האבטחה הימית ברמה כזו שהחות'ים יתקשו להוציא מתקפות. אם רוצים להכאיב לחות'ים אז מה שניתן לעשות זה לתמוך בקבוצות אחרות בתימן שמתנגדות להם. צריך לזכור שהחות'ים לא שולטים בכל תימן, והם מצויים במאבק שליטה מתמיד נגד הממשלה הרשמית של תימן ונגד ארגוני מורדים שונים. זו, אולי, הבטן הרכה שלהם."

יש לך דוגמאות לזה?
"איחוד האמירויות למשל, טיפחו כוח כוח של בדלנים מדרום תימן בראשות 'מועצת המעבר הדרומית', ובאמצעותו מקדמים האמירויות את האינטרסים שלהם. זה כוח שהוכיח את עצמו צבאית גם נגד החות'ים. באופן הזה, איחוד האמירויות יכלה לפרוש ממעורבות ישירה ולהמשיך לשמור על האינטרסים שלה. אך לגבי הקואליציה בהובלת ארה"ב העניין המרכזי הוא לאבטח את נתיבי הים, ובגזרה הזו אני לא חושבת שיש כוחות פנים תימניים שיעזרו."

מה עם הסעודים?
"כשהסעודים נכנסו למלחמת האזרחים התימנית בסוף מרץ 2015 הם הצהירו שמטרתם להשיב את הממשלה הלגיטימית שנהפכה על ידי החות'ים, וכך למגר את השלוחה האיראנית בתימן. בהמשך הם הוסיפו שזה מיועד לשחרור העם התימני מהכיבוש החות'י. המלחמה שלהם לא הביאה להישגים ממשיים. כשהם הבינו שאין להם יכולת לנצח באמצעים צבאיים, הם ניהלו משא ומתן להפסקת אש בתיווך של האו"ם, ונכנסו לרצף של הפסקות אש זמניות בזו אחר זו. מה שקרה זה שפקע המועד של הפסקת האש האחרונה שנחתמה, והוארכה, אבל השקט ברוב החזיתות נשמר. המלחמה הפכה לעימות מוגבל בנקודות שיותר חשובות לסעודים.

"מבחינה רשמית הסעודים במלחמה נגד החות'ים, אך מה שהמסרים שהם משדרים כעת השתנו – האג'נדה של 'החות'ים כשלוחה איראנית' ירדה מהשיח והם גם הפסיקו לדבר כאילו הם המושיעים של האומה התימנית. לדעתי שינוי השיח מטרתו לרדת מהעץ שטיפסו עליו מאז 2015 ולהגיע להבנה עם החות'ים. סעודיה חולקת גבול של כ-1,400 ק"מ עם תימן, והמטרה שלה כעת היא לשמור על הגבול שקט ולמנוע הברחות של נשק, בני אדם וסמים."

למה הם לא חלק מהקואליציה?
"ההתמקדות שלהם במטרות אלה, הצנועות יותר לעומת המטרות שהיו לסעודים בעשור הקודם, הובילה אותם לעמדה פשרנית יותר כלפי החות'ים. בסופו של דבר הם החליטו להישאר מחוץ לקואליציה הבינלאומית כדי שלא לפגוע בשיחות עם החות'ים, וכדי שלא להצטייר כמי שמגנים על ישראל. אני מניחה שהם מסייעים במידה מסוימת מאחורי הקלעים."

מה לגבי מצרים?
"מצרים היא הנפגעת הכלכלית הגדולה ביותר של המתקפות החות'יות. הכלכלה המצרית מבוססת על המיסים שנגבים מאניות שעוברות בתעלה – מדובר בעשרות מילארדי דולרים מדי שנה, שזה לא כסף קטן עבור ממשלת מצרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!