דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הביטוח הלאומי: נפגעי 7 באוקטובר יידרשו להגיש תביעה לקבלת פיצוי

הניצולים ומשפחות הפצועים פוצו עד כה אוטומטית | מעתה הם יאלצו להגיש מסמכים, לבקש הכרה פרטנית ובמידת הצורך לגשת לוועדה רפואית | בביטוח הלאומי מסבירים שהמענה במסגרת החוק הקיים מוגבל, וכי יש לקדם חוק פיצוי לנפגעי טראומה לאומית

בית שחרב בכפר עזה במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: גילי יערי/Flash90)
בית שחרב בכפר עזה במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר (צילום: גילי יערי/Flash90)
הדס יום טוב

נפגעי 7 באוקטובר יאלצו להגיש מסמכים רפואיים ולעבור וועדה רפואית בהתאם לסוג הפגיעה כדי להמשיך לקבל פיצויים, כך הודיעה ממלאת מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום, בתדריך עיתונאים שקיימה היום (שני). הנוהל יחול על הגמול עבור דצמבר, שישולם ב-15 בינואר למי שיוכרו כזכאים.

"הביטוח הלאומי יכול לפעול רק במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה", אמרה שלום, "גם כשיש מקרים כואבים". שלום הדגישה כי החטופים ומשפחותיהם ילוו לאורך כל החיים.

על פי חוק התגמולים, רק תושב ישראלי או עובד זר ששוהה בישראל כחוק והיה במקום הפיגוע יכול להיות מוכר כנפגע איבה. הביטוח הלאומי מוסמך להתחיל לטפל בנפגעי אירוע רק לאחר שרשויות הרלוונטיות, כמו צה"ל ומשרד הביטחון, מכירות בו כאירוע טרור. לאחר ההכרה הנפגע צריך להגיש תביעה לקבלת פיצוי עבור סוג הפגיעה הרלוונטי (לדוגמה: פיזית, נפשית, אובדן כושר עבודה), לספק מסמכים רפואיים התומכים בטענותיו ולעבור ועדה רפואית.

בעקבות 7 באוקטובר הוגדר תהליך הכרה מקוצר בהסכמה עם משרד הביטחון, וניתן שיפוי מיידי לכל מי ששהה ביישובים שהותקפו, למשתתפי מסיבת ה'נובה' ולמשפחות הנרצחים, הנפגעים, הנעדרים והחטופים. עד היום שולמו לאוכלוסיות אלו פיצויים ללא ועדות וללא בחינה.

מעתה, כל מבוטח יידרש להליך בחינה פרטני לסוג הפיצוי הרלוונטי עבורו, זאת כבר מהשיפוי עבור דצמבר. לדוגמה, נפגע המבקש לקבל פיצויים עבור אובדן כושר עבודה יצטרך לספק מסמכים המוכיחים שהוא לא יכול לחזור לעבודתו. כדי לקבל אחוזי נכות כנפגע איבה, יצטרך הנפגע להוכיח שנגרם לו נזק נפשי או פיזי, ואף להגיע לוועדה רפואית (בחלק מהמקרים ללא חובת נוכחות פיזית).

בעקבות 7 באוקטובר: מספר מקבלי הפיצויים עלה פי 5

הביטוח הלאומי מדווח כי הוא מכיר ומטפל במספר חסר תקדים של נפגעים. לפני מתקפת החמאס הביטוח הלאומי טיפל בכ-9,100 נפגעי איבה. לאחר 7 באוקטובר שולמו פיצויים ליותר מ-45 אלף איש, כולל משפחות, פצועים, נפגעי חרדה ואזרחים נוספים, בגובה יותר מ-650 מיליון שקלים.

לדברי שלום, מגיעות לביטוח הלאומי בכל יום יותר מ-6,000 פניות טלפוניות ו-5,000 פניות מקוונות להכרה בפגיעה בעקבות פעולות איבה.

מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום. "מאז 7 באוקטובר העלינו מספר הצעות לגבי פיצוי חודשי או פיצוי בסכום קולקטיבי, כרגע זה לא מתקדם" (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
מ״מ מנכ״ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום. "מאז 7 באוקטובר העלינו מספר הצעות לגבי פיצוי חודשי או פיצוי בסכום קולקטיבי, כרגע זה לא מתקדם" (צילום: דוברות הביטוח הלאומי)

בביטוח הלאומי מדגישים כי מי שפעל בתום לב ולא מסר מידע שגוי בכוונה לא יידרש להחזיר פיצוי או תשלום שקיבל גם אם לא יוכר בהמשך. "הגשת התביעה תיעשה באופן מקוצר" מתחייבת שלום, "הגדלנו את מספר הרופאים משמעותית, פיתחנו את המערכות שלנו, ואנחנו ערוכים. נעשה הכל כדי שכולם יקבלו את המגיע להם".

"כל עוד אין חוק חדש, הפיצוי יהיה פרטני"

שלום מדגישה את מגבלות המענה האפשרי ללא שינוי חקיקה: "נעשה כל שניתן כדי לסייע במסגרת החוק. אך כל עוד אין חוק חדש, הפיצוי לצערי יצטרך להיות פרטני".

שלום אמרה כי הביטוח הלאומי יתמוך בחוק שייתן פיצוי עבור אירוע אסון לאומי. "לצערי, אין היום בישראל חוק הנוגע באסונות לאומיים. חוק נפגעי איבה הוא לא חוק פיצוי על אסון. הוא חוק הנותן מענה לסיוע לפי רמת הפגיעה של אדם שהיה באירוע טרור. פגיעה של אדם אחד באותו אירוע לא בהכרח זהה לפגיעה של אדם אחר, והפיצוי הוא אינדיווידואלי.

"נכון היה לקדם, לדעתנו, חוק פיצוי לנפגעי טראומה לאומית. באסון מירון היה חוק כזה על שולחן הכנסת, הדבר לא התקדם. מאז 7 באוקטובר העלינו מספר הצעות לגבי פיצוי חודשי או פיצוי בסכום קולקטיבי, כרגע זה לא מתקדם. אנשים רוצים לקבל פיצוי על משהו שקרה, וזה נראה לי הגיוני ונכון. אי אפשר להתייחס למה שקרה כאירוע איבה נקודתי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!