דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכספים מתחה ביקורת על משרד האוצר שטרם קידם את הארכת הסיוע ליישובי ספר

תוקפו של מתווה הסיוע הסתיים באוקטובר | סגן הממונה על התקציבים באוצר: "אין תשובות טובות" | בדיון נמתחה ביקורת גם על היעדר התמיכה בחיילים המילואים העצמאיים | חייל המילואים ליאור משייב: "קפצנו ביום הראשון, אני לעזה ואחי לצפון והעסק פשוט קרס"

מתוך הדיון בוועדת הכספים (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
מתוך הדיון בוועדת הכספים (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים מתחה היום (שני) ביקורת על משרד האוצר על כך שטרם קידם את הארכת מתווה הסיוע ליישובי ספר ולישובים מיוחדים, שתוקפו הסתיים בסוף חודש אוקטובר. גם מתווה הסיוע לעסקים ביתר חלקי הארץ הסתיים בסוף חודש נובמבר ובקשה להארכתו טרם הוגשה לוועדה על ידי שר האוצר סמוטריץ'.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, הודה בפתח הדיון כי "אין תשובות טובות" לעיכוב בהבאת הארכת התקנות: "יש בעיות שאנחנו מתעדים לפתור כמה שיותר מהר, גם תפעוליות וגם משפטיות בנושא של מי נכנס וכמה נכנס, ברגע שנצליח לפתור נביא כמה שיותר מהר".

אמיר דהן, נציג רשות המיסים מסר כי עד היום הוגשו 204 אלף תביעות של עסקים. "יהיו מקרים שיפלו, ואנחנו נפעל לאתר אותם בפינצטה. הגענו ל-3.75 מיליארד שקלים תשלום פיצויים בסך הכל. הוגשו 175 אלף תביעות במסלול הכללי, בדרום 18 אלף תביעות. שולמו 2.5 מיליארד שקלים בגין הוצאות מזכות. בגין ירידת מחזורים שולמו חצי מיליארד שקלים. יש מקרים של בקשות למקדמות עם עיכוב במערכת, ואנחנו מנסים לאתר למה לא מקבלים מקדמה תוך 21 יום, זה צומצם מעשרות אלפי תיקים לכ-2,800 מקרים. התקבלו 175 אלף בקשות מזכות במסלול הכלל ארצי, 170 אלף קיבלו תביעה סופית, ובערך 40 אלף קיבלו מקדמה. יש גם תיקים שנדחו אוטומטית. 8,000 קיבלו מקדמות במסלול האדום, ששם זה רוב הכסף, שם שולם כבר 700 מיליון שקלים, זה עסקים שנסגרו, הערכה שהנזקים שלהם עצומים גם קדימה ונגיע ל-8 מיליארד שקלי שהוקצו, וכבר אפשר לקבל מקדמה עבור נובמבר ודצמבר. אנחנו רק בחודש הראשון של התשלום, אין לי ספק שכל ה-7 מיליארד ימומשו".

במהלך הדיון עלו טענות קשות כלפי האוצר לעניין הקושי של חיילי המילואים למצות את זכויותיהם. חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע לדיון במדים משירותו סיפר: "אני מנהל עסק עם  המשפחה בבאר שבע יש לנו סופר ובתי הארחה, גויסתי, נלחמתי עד לפני כמה ימים בשגעאייה ואני כנראה חוזר לאזור. אנחנו קרסנו, העסק המשפחתי קרס, קפצנו ביום הראשון, אחי ואני, עזבנו הכל וקפצתי לעזה ואחי לצפון, בלי לחשוב פעמיים והעסק פשוט קרס, המשכיר החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות אז כנראה שלא יהיה לנו עתיד בסופר".

"המצב שלי קטסטרופה, כל יום שאני יוצא אני לא יודע איך יהיה המצב שלנו, אני מפחד להעביר את האשראי על הסימילק של הילדה, המקרר ריק, לא קיבלתי שום מענק, אני מסכן את החיים שלי כל יום , עוברים לי כדורים מעל הראש, אני מסכן את החיים שלי כדי להגן עליכם ועל כולם. יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק, מישהו מכם שלא קיבל משכורת?".

דהן השיב למשייב ואמר כי בהעדר הגשת תביעה, הרשות לא יכולה לדעת ולממש את הזכאות. משייב הדגיש כי אין באפשרותו לעסוק בהגשת התביעה במהלך המילואים, בין היתר שכן איננו יכול להכניס טלפון נייד לעזה.

דהן פירט על מסלולים שהותקנו בימים האחרונים על מנת לתת מענה למקרים מאין אלו: "רק בימים האחרונים קיבלנו קובץ של מי המילואימניקים שמשרתים על מנת לתעדף אותם, אבל אם לא הוגשה תביעה אין לי דרך לקדם אותה. לגבי מילואימניקים שלא יכולים להגיש, הוקם חמ"ל מיוחד שפועל במשרד הביטחון עבור חיילי המילואים, הוא מקבל פניות ועובד קבוע שלנו יושב שם, התחלנו את זה השבוע. לא לכולם נוכל לתת פתרון כשאנחנו לא יודעים את הפרטים, אנחנו מנסים למקסם. יש תקלות, אנחנו עושים הכל כדי לטפל, מעולם לא היה אירוע כזה, לכן פנינו לרואי החשבון כדי להבין את הבעיות איפה שיש".

ח"כ גפני סיכם את הדיון וביקש מהאוצר להביא את הארכת התקנות והחוק הרלוונטיים עם העדכונים הדרושים בהקדם, בכוונה לאשרם עוד השבוע. "למה עד לרגע זה הבחור הזה שמסכן את נפשו, לא קיבל עד עכשיו מה שאמור לקבל? אני מבקש שתלמדו את המקרה ותבחנו את זה רוחבית. אני מבקש בתוך יום תשובה, למה הבחור לא קיבל, למה העסק צריך לקרוס. זה מראה מה קורה בכל המערכת".

עו"ד רועי כהן נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים להב אמר בדיון: "העובדה שרק לאחר 80 ימי לחימה רשות המיסים קיבלה את רשימת חיילי המילואים שגוייסו מעידה על הכאוס ביחס כלפי המילואימניקים העצמאים. הם הראשונים שיש צורך לתת להם מענה  על תשלומי הארנונה, שכירות, מלאים, הלוואות, ואם רשות המיסים כלל לא יודעת מי הם חיילי המילואים העצמאים זו שערורייה שאין כדוגמתה".

כהן קרא להצמיד את מנגנון הפיצויים לעצמאים משרתי מילואים לזה של בעלי העסקים ביישובי הספר, כך שיקבלו את מלוא הפיצויים וללא צורך בהליך בירוקרטי. "זו חובתנו לחיילים ולחיילות העצמאים שמחרפים את נפשם עבורנו. אסור לאפשר שאף חייל עצמאי ישב בצריח  של הטנק בעזה ויהיה טרוד על קיום העסק שלו. מדינת ישראל מחוייבת לשנות את הגישה ולאפשר ודאות כלכלית ללוחמיה הגיבורים!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!