דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נובי גוד

נפרדים מ-2016 / נובי גוד: החג ששרד את פירוק בריה"מ וקיבל טוויסט ישראלי

הוא הגיע אל האימפריה הרוסית במאה ה-18, הצליח לשרוד את שינויי לוח השנה בתקופת המשטר הסובייטי, עלה לישראל בשנות ה-90 ואחרי קצת קשיים, נראה שהוא מתחיל להיקלט: סנובם גודם לכל קוראינו!

עץ ה׳יולקה׳ מקושט לכבוד חג ה׳נובי גוד׳ (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
עץ ה׳יולקה׳ מקושט לכבוד חג ה׳נובי גוד׳ (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90).
דוד טברסקי

מחר יחוגו מיליוני יוצאי ברית המועצות לשעבר בכל העולם את חג הנוביי גוד  (Новый Год), השנה האזרחית החדשה. החג שהיה לאחד החגים המרכזיים בלוח השנה הסובייטי הצליח להישאר כאירוע מסורתי מרכזי גם לאחר נפילת ברה"מ, בעיקר מכיוון שהיה החג היחיד בלוח השנה הסובייטי שלא היה מושפע ישירות או בעקיפין מהאידיאולוגיה של המפלגה השולטת (בשונה מה-1 במאי או מיום הולדתו של לנין).

החגיגות לרגל כניסת השנה החדשה הגיעו לאימפריה הרוסית בתחילת המאה ה-18. היה זה חלק ממאמציו של הצאר פטר הגדול, ששלט באותה תקופה, לקרב את האימפריה הרוסית למערב, מהלך שניסה פטר לקדם בין היתר על ידי אימוץ של מנהגים מערביים. עם הקמת ברה"מ נאסר החג תחילה, מכיוון שזוהה עם סממנים דתיים נוצריים ופסלאבים פגאניים אשר עמדו תחת מתקפה אלימה ע"י המפלגה הבולשביקית. במהלך שנות ה-30 הוחזר החג ללוח השנה הסובייטי וקיבל מעמד מרכזי מעצם היותו החג הלא קומוניסטי היחיד שנחוג בברית המועצות. מנהגי החג קיבלו פרשנות מקומית: כך על עץ האשוח המסורתי הוצב כוכב אדום במקום הכוכב של ישו, ואת סנטה קלאוס החליף 'דד מארוז' (סבא כפור) ונכדתו החביבה, סניגורצ'קה. כאן חשוב להדגיש, החג מצוין במקביל לחג המולד הנוצרי וציון השנה החדשה בלוח השנה הנוצרי, הוא הסילבסטר. בגלל סמלי החג, וביניהם עץ האשוח, זוהה במשך שנים החג עם הנצרות ולכן קיבל יחס עוין מצד החברה הישראלית, וזאת למרות שמדובר בשני חגים שונים לחלוטין. הנובי גוד הרוסי הוא חג חילוני לחלוטין, ולא נלוות לו כל משמעויות נוצריות או דתיות.

ארוחה משפחתית לכבוד חג ה׳נובי גוד׳ (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90).
ארוחה משפחתית לכבוד חג ה׳נובי גוד׳ (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש / פלאש 90).

בבתים של יוצאי ברה"מ בארצות חבר העמים ובכל מקום אליו הגיעו, חגיגת החג נתפסת כיום כמסורת אינטימית המצוינת עם המשפחה הגרעינית וחברים, ומקפלת בתוכה נוסטלגיה, תרבות, בידור, הומור ומטבח עשיר. על שולחן האוכל נהוג להגיש את מיטב הבישול של המטבח הרוסי: דגים ממולחים וכבושים, סלטים עם הרבה מיונז ותפוחי אדמה ובעיקר – הרבה אלכוהול משובח. רגע השיא של הערב נחשב היה בזמנו נאום ברכת החג של נשיא ברה"מ, שהתגלגל עם השנים לנאום נשיא רוסיה. גם בארץ בשנים האחרונות נוהג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לברך את החוגגים בברכת נובי גוד שמח.

עוד במהלך הערב נוהגים החוגגים לחלק מתנות אחד לשני (ולהשאיר מתנות לילדים מתחת ליולקה – עץ האשוח החגיגי), להתחפש , לרקוד ובעיקר לשמוח הרבה. בשנים האחרונות עולה מחדש הבקשה להפוך את ה-1.1 ליום בחירה שיאפשר לחוגגים בארץ לנוח לאחר החגיגות. דווקא בצה"ל בשנים האחרונות נשלחת בקשה למפקדים לאפשר לחיילים ולחיילות יוצאי ברה"מ לצאת ליום חופש כדי שיוכלו לחגוג עם משפחותיהם.

בשנה האחרונה לקחו על עצמם קבוצה של יוצאי ברה"מ ביחד ישראלים לשווק בקרב הציבור הישראלי את החג ולהפוך אותו לחג ישראלי למהדרין. 'נוביי גוד ישראלי' הוא מיזם הקורה למשפחות יוצאות ברה"מ לארח צברים בביתם ולחגוג ביחד את החג. כמו כן, מובילי המיזם מתראיינים בתקשורת ומסבירים על משמעות החג ומסורותיו השונות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!