דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מבקר המדינה: "נבחן אחריות אישית בדרג המדיני והצבאי לטבח ב-7 באוקטובר"

מתניהו אנגלמן הודיע כי סקר בפני עובדי משרדו את רשימת התחומים אשר בכוונתו לבדוק בכל הנוגע לטבח | המבקר: "המציאות שהייתה קיימת עד יום הטבח לא יכולה להימשך לאחריו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: חיים צח / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן סקר היום (רביעי) בפני עובדי משרדו את רשימת התחומים אשר בכוונתו לבחון בנושא טבח ה-7 באוקטובר, התקופה שקדמה לו והתנהלות משרדי הממשלה בתקופה שלאחריו בנוגע לטיפול שנתנה לכלל תושבי המדינה. יש לציין שבימים הקרובים מבקר המדינה יפרסם מספר דוחות כלכליים שהיו מוכנים טרם המלחמה, אך פרסומם התעכב עד כה בעקבותיה.

נושאי הביקורת גובשו במהלך החודשיים וחצי האחרונים, ונכתבו כהמשך למכתב נוקב ששלח מבקר המדינה לראש הממשלה ב-13 לנובמבר, המפרט את הכשלים והפערים של הטיפול הממשלתי בעורף – שעלו בעקבות הסיורים שהתקיימו בשטח.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

אנגלמן ציין בפני עובדי משרדו כי "אלפי אזרחי ישראל הופקרו לגורלם בשמחת תורה ומאות אלפים מתושבי קווי העימות בדרום ובצפון שפונו מבתיהם – הפכו לנזקקים ונפגעו מהיעדר טיפול ממשלתי בעורף בסמוך לטבח. נהפוך כל אבן כדי לחשוף את הכשלים לפני, תוך כדי ואחרי הטבח ב-7 לאוקטובר. נבחן את האחריות האישית לכשלים בכל הדרגים – המדיני, הצבאי והאזרחי".

בהתאם להצהרת כוונותיו אותן הציג המבקר במהלך הסיור בשדרות כבר ב-10 לאוקטובר, הביקורת הסדורה על הטיפול בעורף תתחיל בימים הקרובים, כאשר תחילת הביקורת על מערכת הביטחון תתבצע בהתאם להתפתחות המלחמה. בשל הכשל הרב מערכתי שליווה את אירועי המלחמה, החליט מבקר המדינה כי כלל חטיבות הביקורת במשרד מבקר המדינה יעסקו בנושא מזוויות רבות.

כמו כן, על מנת שהביקורת על נושאי המלחמה תהיה אפקטיבית ורלוונטית, החליט אנגלמן כי כובד המשקל של תכנית הביקורת המשרדית לשנת 2024 ייוחד לביקורות אלו. עוד החליט שביקורות המלחמה יכללו שני רבדים: רובד ראשון יעסוק בתחקור האירועים והתנהלות הדרג המדיני, הצבאי והאזרחי לפני פרוץ המלחמה ובסמוך לפתיחתה. הרובד השני יבחן את הפעולות שנעשו לאחר תחילת המלחמה.

בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)

עוד אמר אנגלמן לעובדים: "ב-7 לאוקטובר נפרצו גבולותיה של מדינת ישראל, ומחבלי החמאס הארורים עשו ביישובי המדינה כבשלהם באין מפריע. אלפי אזרחי ישראל נטבחו, נפגעו, נאנסו, נחטפו והופקרו לגורלם בשמחת תורה. זהו אירוע משנה מציאות ברמה הלאומית. המציאות שהייתה קיימת עד יום הטבח לא יכולה להימשך לאחריו. הנחת היסוד הזו עומדת בבסיס תכנון ביקורות המדינה על התנהלות כלל הגורמים בתקופות שקדמו לטבח, ביום הטבח עצמו ובאירועים שהיו מנת חלקם של אזרחי ישראל לאחר מכן".

"במשך חודשיים סיירתי, יחד עם מנהלי החטיבות ועם נציבות תלונות הציבור, לאורכה ולרוחבה של המדינה, ביישובי גבול הדרום וגבול הצפון, במלונות המפונים, בבתי חולים ובמחנה שורה. הכשלים שנחשפו במענה ביטחוני ביום הטבח המשיכו להשפיע גם על המענה האזרחי שלא ניתן במועד הנדרש למאות אלפי המפונים עם פרוץ המלחמה".

עוד הבהיר אנגלמן, כי כשתוקם ועדת חקירה, היא זאת שתקבע את יקבעו גבולות גזרה ביחס לנושאים שייבדקו, והוסיף כי "הביקורת על מערכת הביטחון תתבצע בהתאם להתפתחות המלחמה, לנוכח העובדה שהמלחמה נמשכת בימים אלו וכי מזה למעלה מ-80 ימים שקציני וחיילי צה"ל עושים לילות כימים במלחמה עקובה מדם בתוך שטח הרצועה, ועל כל אזרחי ישראל לתמוך בהם בעת הזו. עם זאת, כבר כעת ברור שממשלת ישראל וכוחות הביטחון מחויבים לבצע בדק בית משמעותי כיצד אירע הכשל הגדול ב-7 באוקטובר. לסיום, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחות החללים והנרצחים, לאחל החלמה מהירה ללוחמי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה ולהתפלל לשובם המהיר של החטופים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!