דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הטבות מס, מענקים כספיים ובעלות על הקרקע: הוגשה הצעת החוק לשיקום עוטף עזה

על ההצעה של ח"כ משה גפני חתומים 56 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה | גפני: "מטרתו של החוק היא לשקם, לחדש ולפתח את היישובים, באמצעות הטבות לתושבי היישובים ועידוד הבנייה"

בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
בתים הרוסים בקיבוץ בארי אחרי מתקפת מחבלי חמאס (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הצעת החוק לשיקום יישובי עוטף עזה הונחה היום (רביעי) על שולחן הכנסת. על ההצעה, ביוזמת ח"כ משה גפני (יהדות התורה) חתומים 56 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. הצעת החוק כוללת מענקים כספיים לתושבים, הטבות מס ותמיכות בנושאי חקלאות, תעשייה והנצחה. סך ההטבות יוצא דופן בהשוואה לפיצויים קודמים שהעניקה המדינה, לרבות כוונה להפריט את קרקעות היישובים באופן מלא מבעלות המדינה לבעלות הרשויות המקומיות עצמן.

"מטרתו של החוק היא לשקם, לחדש ולפתח את היישובים", אמר ח"כ גפני, "בין היתר באמצעות מתן מענקים והטבות לתושבי היישובים ועידוד הבנייה, התעשייה והחקלאות ביישובים אלה, והכול בלוחות זמנים מהירים".

ח"כ משה גפני יו"ר ועדת הכספים. "יינתנו הטבות לתושבי היישובים ועידוד הבנייה, התעשייה והחקלאות" (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)לפי ההצעה, שר האוצר, שר הפנים ושר התחבורה ידווחו לכנסת אחת ל-3 חודשים על התקדמותם בנושאי ההנצחה, ההטבות הכלכליות ושיקום התשתיות. לחוק שישה פרקים: הנצחה ותיירות, תעשייה, פיצויים והטבות מס, חקלאות ותשתיות.

הנצחה

לפי ההצעה, בתוך שנתיים מיום תחילתו של החוק יוקם אתר הנצחה ותיירות להנצחת חללי מתקפת הטרור. מיקומו של האתר ייקבע על ידי שר הפנים בהתייעצות עם ראשי הרשויות המקומיות באיזור חבל תקומה, כאשר ביצוע ההקמה והאחזקה של האתר יוטלו על הרשות המקומית בשטחה ייקבע מיקומו, והממשלה תשפה את הרשות על הוצאות אלו.

תשתיות

לפי ההצעה, משרד התחבורה יקצה תחום פעילות נפרד בתקציבו לשיקום תשתיות התחבורה בחבל. איחורים בעמידה בלוחות הזמנים יזכו את הרשויות המקומיות בפיצוי כספי ממשרד התחבורה. שיקום הכבישים 232, 10, 25 ופרויקט "חיבור יישובי החלוציות לאופקים ולבאר שבע" אמורים להסתיים בתוך 6 חודשים.

הרס בקיבוץ כפר עזה, אחרי המתקפה הרצחנית של חמאס. איחורים בבשיקום התשתיות יזכו את הרשויות המקומיות בפיצוי כספי ממשרד התחבורה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)
הרס בקיבוץ כפר עזה, אחרי המתקפה הרצחנית של חמאס. איחורים בבשיקום התשתיות יזכו את הרשויות המקומיות בפיצוי כספי ממשרד התחבורה (צילום: אדי ישראל/פלאש90)

חקלאות מפעלים ותעשייה

בהצעה נכתב שמשרד הכלכלה יקצה תקציב להקמה או להעתקה של מפעלים בחבל התקומה, גם אם אינם עומדים בקריטריונים הרגילים של מרכז ההשקעות להקמה, להרחבה או להעתקה של מפעל. פרויקט אגרו-וולטאי משותף לכמה יישובים יתאפשר בשטח של 1,500 דונם. מכסות המים הקודמות של חקלאים יזכו לעיגון ותעריף הגג בעבורם ייקבע ל-0.9 שקלים למ"ק. תיקבע תוכנית פיתוח מיוחדת לרשת הולכת החשמל בחבל, בהסכמת שר האוצר ורשות החשמל, כולל הטמנת קווי מתח גבוה בקרקע.

מענקים לתושבים

ההצעה קובעת מענקים כספיים משמעותיים לתושבים חוזרים ולתושבים חדשים של מיליון שקלים לתושב חוזר בישוב לשיקום, 600,000 ₪ לתושב חוזר בישוב במרחק עד 4 קילומטר מרצועת עזה ו400,000 שקלים לתושב חוזר בטווח של 4-7 קילומטר. תושבים חדשים בחבל יזכו למענק שגובהו מחצית מגובה המענק לתושבים חוזרים.

התושבים יזכו להנחה בארנונה של 50%, והטבות במס יוענקו למעסיקים גדולים של מעל 1,000 איש.

הקמת היישוב החדש אופיר

לפי ההצעה, המדינה תקים את הישוב החדש אופיר, על שמו של אופיר ליבשטיין ז"ל, לשעבר ראש המועצה האזורית שער הנגב, שנפל בחילופי אש עם מחבלים בכפר עזה. גודלו לא יפחת מ-1,000 יחידות דיור ותקציבו יוקצה בתחום נפרד במשרד הפנים.

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב. נרצח בהיתקלות עם מחבלים. לפי ההצעה ייקרא על שמו ישוב חדש (צילום: פלאש 90)
אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב. נרצח בהיתקלות עם מחבלים. לפי ההצעה ייקרא על שמו ישוב חדש (צילום: פלאש 90)

קרקעות החבל יופרטו ליישובים ללא תמורה

לפי ההצעה, רשות מקרקעי ישראל תקנה לכל חוכר ביישובים באזור חבל תקומה את הבעלות בנכס ללא תמורה בתוך שלושה חודשים מיום תחילתו של חוק פיתוח והתחדשות של יישובים באזור חבל תקומה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!