דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ומשפט

חדשות 12: לפי טיוטת פסיקה שהודלפה, בג"ץ יפסול את צמצום עילת הסבירות

לפי ההדלפה החריגה, החוק ייפסל ברוב דחוק של 8 תומכים, בהם הנשיאה הפורשת חיות, מול 7 מתנגדים, בהם השופט סולברג | השלב הבא: השופטים יקראו את פסיקת עמיתיהם ויגיבו, מה שמותיר סיכוי תיאורטי לשינוי הפסיקה

שופטי בית המשפט העליון בדיון בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות (צילום מסך: אתר הרשות השופטת)
שופטי בית המשפט העליון בדיון בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות (צילום מסך: אתר הרשות השופטת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ צפוי לפסול את צמצום עילת הסבירות, כך דווח לראשונה בחדשות N12 מטיוטות פסקי הדין שהודלפו. לפי ההדלפה, שהיא אירוע חריג ביחס לפסקי דין שעדיין לא ניתנו, 8 השופטים בהרכב תומכים בביטול התיקון לחוק יסוד: הממשלה שצמצם את עילת הסבירות, ו-6 מתנגדים לו.

אם החלטה כזו אכן תתקבל, מדובר בתקדים היסטורי, שבו בג"ץ יבטל לראשונה חקיקת יסוד של הכנסת. הנשיאה הפורשת של בית המשפט העליון, אסתר חיות, נמנית בין התומכים בביטול, ואילו השופט נועם סולברג, שידוע כנושא נס השמרנות השיפוטית, הוא בין המתנגדים.

פסק הדין מתייחס לצמצום הדרסטי בעילת הסבירות, אותו הממשלה העבירה כתיקון לחוק יסוד השפיטה. הסבירות היא עקרון משפטי שהתפתח מתוך המשפט האנגלי, וקובע שהחלטות מנהליות צריכות לעמוד במבחן הסבירות, כלומר ששיקול הדעת בקבלת ההחלטה יהיה מתקבל על הדעת. תיקון החקיקה אסר על שימוש בעילה אך ורק בביקורת שיפוטית על החלטות שרי הממשלה, ולא בהחלטות פקידים.

בשלב הבא בהליך כל שופט יקרא את פסיקות עמיתיו ויגיב, מה שמותיר סיכוי עקרוני לשינוי ההחלטה, בפרט במצב בו היא התקבלה על חודו של קול.

הרשות השופטת הגיבה על הפרסום: "כתיבת פסק הדין בעניין הסבירות טרם הושלמה. אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".

על פי הדיווח: חיות כתבה כי החוק דורש הסכמה רחבה

על פי הדיווח, שופטים בעליון ביקרו בחריפות את חיות על מאמציה לפרסם את הפסקה לפני המועד האחרון בו היא יכולה פסקי דין, שיחול עוד שבועיים, שלושה חודשים לאחר פרישתה. ללא קולה של חיות, ושל השופטת ענת ברון הפורשת אף היא, הייתה מתקבלת הכרעה נגד הפסילה ברוב 7-6.

מדווח כי הנשיאה חיות כתבה בטיוטת פסק הדין כי החוק סוטה באופן ניכר מה"חוקה בהתהוות", ולכן יש לקבלו "בהסכמה רחבה, לא ברוב קואליציוני דחוק".

בחדשות 12 פירטו את שמות השופטים התומכים והמתנגדים, על פי ההדלפה. עם דעת הרוב נמנים אסתר חיות, ענת ברון, יצחק עמית, עופר גרוסקופף, ח'אלד כבוב, עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז ורות רונן. עם דעת המיעוט: יחיאל כשר, נעם סולברג, יוסף אלרון, אלכס שטיין, יעל וילנר, דוד מינץ וגילה כנפי-שטייניץ.

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר: "אם בית המשפט העליון יבטל את צמצום עילת הסבירות, מדובר בפסיקה שהולמת את החקיקה ואת עקרונות היסוד עליהם השתיתו האבות המייסדים את הדמוקרטיה הישראלית".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית. אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתחבר לרוח האחדות המפעמת בציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!