דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
30.5°תל אביב
  • 30.0°ירושלים
  • 30.5°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 35.0°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 29.9°צפת
  • 32.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר' / המדינה הבטיחה מענקים לתושבי שדרות שישובו לבתיהם, אבל עדיין לא ערוכה לשלם אותם

הממשלה החליטה ביום שישי שעבר שהתושבים יהיו זכאים למענקי שיבה, אבל בדיקת 'דבר' מראה שמערכת התשלומים עדיין לא הוקמה | יפתח חיים, תושב העיר: "עכשיו כבר אמרו לנו שאי אפשר לחזור יותר למלון, אז משאירים אותנו תלויים באוויר"

רחוב בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
תושבי שדרות מתפנים, 15 באוקטובר 2023. אחד התושבים: "התקשרתי לביטוח הלאומי, ושם אמרו לי שהם לא עוסקים בזה. פניתי למשרד התיירות, וגם שם אמרו שהם לא הכתובת" (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
דוד טברסקי

תושבי חלק מהיישובים שפונו בעקבות המלחמה, יכולים החל מיום שני האחרון לחזור לבתיהם ולהיות זכאים למענקים,  כך לפי החלטת הממשלה. אולם, בדיקת 'דבר' מראה שמערכת התשלומים עדיין לא הוקמה.

יפתח חיים עזב את שדרות ב-8 באוקטובר לאילת מרצונו. הוא חי שם שבוע במלון מכספו. לאחר מכן, כשהמדינה פינתה באופן מרוכז את כל תושבי העיר, עבר לשהות בבית מלון למפונים בים המלח במימון המדינה. ביום שישי שעבר שמע בחדשות שהמדינה תחלק מענק לשבים, והחליט לחזור. עם זאת, אף גורם רשמי לא הסביר כיצד ומתי יינתן המענק.

"התקשרתי לביטוח הלאומי, ושם אמרו לי שהם לא עוסקים בזה", אומר חיים ל'דבר'. "פניתי למשרד התיירות, וגם שם אמרו שהם לא הכתובת". לדבריו, אף שהיה בקשר עם הביטוח הלאומי ועם הנציגה במלון, עד כה לא הצליח להבין מי הגוף שאמור לשלם לו את המענק. "עכשיו כבר אמרו לנו שאי אפשר לחזור יותר למלון, אז משאירים אותנו תלויים באוויר".

עד כה קיבלו חיים ואשתו מענקים של 4,000 שקלים שניתנו לתושבי העיר שפונו, ועוד 3,000 שקלים מענק חזרה לעבודה. כל התשלומים עברו אליו דרך הביטוח הלאומי, שלפי החלטת הממשלה, אחראי לשלם את דמי הפיצויים השונים ליותר מ-180 אלף מפונים. "אם הייתי יודע שלא נקבל את הכסף, הייתי מבקש להמיר את השהייה במלון למענק אכלוס".

רחוב ריק בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
רחוב ריק בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)

ג'וני חיימס, תושב שדרות שחזר אליה אתמול, מתקשה להשיג מידע על המענק. "הבנתי מהחדשות שהמדינה תשלם", אומר חיימס. "עובדת במלון הסבירה לנו שנצטרך למלא טופס, אבל לא היו לה פרטים נוספים". חיימס מפעיל מכולת בעיר, ועם חזרתו ביום ראשון התחיל לבצע מחדש הזמנות ולהתחייב לספקים. "דאגתי שלא יגיע הכסף, ולכן חששתי לחזור. כנראה צדקתי". חיימס יצר קשר עם עובדת בביטוח הלאומי, שאמרה לו שהמערכת שמרכזת את שמות כל השבים עדיין לא יצאה לפועל. היא גם לא ידעה מתי ואיך תעלה לאוויר.

רג'ינה פחימה, שחזרה לעיר לפני חודש, סיפרה שנאמר לה שתוכל לבדוק את המענקים כבר ביום ראשון. אלא שגם היא טוענת שעדיין לא נפתחה האפשרות לבדוק את אם היא זכאית למענק. "בגלל שהסכום של מענק האכלוס זהה לשיבה, וחזרתי לפני, זה לא משנה לי. אבל בגלל החזרה עדיין לא התחלתי להתעסק בזה. הבטיחו לנו שהמענק ייכנס ב-1 בינואר".

משרד התיירות אמר ל'דבר' שהביטוח הלאומי יעלה טופס למי שבוחר לשוב בימים הקרובים. אבל בדיקת 'דבר' העלתה שטופס כזה לא קיים עדיין, ושהדיונים בין המדינה לביטוח הלאומי על אופן התשלומים עדיין לא התחילו. לפי נוסח החלטת ממשלה מיום שישי שעבר, לצד המשך המימון של אירוח המפונים במלונות ותשלום מענקי האכלוס העצמי, מ-1 בינואר המדינה הייתה אמורה להיערך להשבתם ההדרגתית של תושבי היישובים במרחק 7-4 ק"מ מהרצועה במועצות חוף אשקלון, שער הנגב, שדות נגב ושדרות.

משרד האוצר אמר בתגובה לטענות שהטיפול במענקי השיבה נמצא עדיין בתהליך עבודה עם הביטוח הלאומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!