דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

כבישים סדוקים, עצים עקורים, סירות שנסחפו: מניין ההרוגים ברעידת האדמה ביפן עלה ל-92

יותר מ-460 בני אדם נפצעו ברעידת האדמה ביום שני וברעשי המשנה בעקבותיה, לפחות 26 קשה | הנזק שנגרם לתשתיות מקשה על כוחות ההצלה להגיע לאזור האסון במחוז אישיקאווה

בתים שקרסו ברעידת האדמה בחצי האי נוטו ביפן (צילום: AP Photo/Hiro Komae)
בתים שקרסו ברעידת האדמה בחצי האי נוטו ביפן (צילום: AP Photo/Hiro Komae)

מניין ההרוגים ברעידת האדמה ביפן וברעשי המשנה בעקבותיה עלה ל-92. במחוז אישיקאווה אומרים ש-55 מהמתים היו בעיר וואג'ימה, ו-23 בסוזו. 13 האחרים בחמש ערים שכנות. יותר מ-460 בני אדם נפצעו, לפחות 26 קשה.

גורמים רשמיים אמרו ש-242 אנשים עדיין נעדרים, ופרסמו רשימת שמות שמתארכת מיום ליום. רבים מהם קשישים מהערים וואג'ימה וסוזו.

פנים מוסתרות מתחת לכובע קש צנוע. אדם צופה בדממה בכמה צוותי חילוץ עם קסדות שמרימים בזהירות מההריסות את גופת אישתו, עטופה בניילון כחול על אלונקה. הוא מנגב את פניו העייפות בסמרטוט. עיניו אדומות.

הסצנה הזו בעיר סוזו חזרה על עצמה ברחבי מחוז אישיקאווה ובאזורים סמוכים בקו החוף המערבי של יפן, אחרי רעידת אדמה בעוצמה של 7.6 שהרסה בתים וכבישים, פגעה בסירות והפעילה אזהרות צונאמי. רבים ביקרו באזור כדי לחגוג השנה החדשה עם יקיריהם.

נזקים מרעידת האדמה ביפן (צילום: AP Photo/Hiro Komae)
נזקים מרעידת האדמה ביפן (צילום: AP Photo/Hiro Komae)

ראש הממשלה פומיו קישידה תגבר את מאמצי ההצלה עם כ-3,600 אנשים, נוסף על ה-1,000 הקיימים. משימתם לספק לנפגעים מים טריים וארוחות חמות, ולהקים מתקני רחצה עבור 34 אלף בני אדם שאיבדו את בתיהם ושוהים כעת במתקני פינוי. אף שיפן מתורגלת יחסית באסונות, מצרכים חיוניים כמו מים, מזון ושמיכות אוזלים.

"כל מה שקיבלנו זה כמה כדורי אורז", אומר יאסואו קובאטקה הקשיש, ומראה בידיו כמה הארוחה הייתה קטנה. הוא שוהה עם אישתו בבית ספר יסודי, מרכז פינוי מאולתר. הוא קיבל רק כוס נייר זעירה, מלאה למחצה במים ש"נעלמו בלגימה".

כשהאדמה רעדה, קובאטקה עמד לנעול את נעליו כדי לצאת החוצה. הוא ברח מהבית עם גרב אחד בלבד. אחרי הרעד הראשון, הגיעה הרעידה המרכזית וההרסנית יותר, שהפילה אותו ארצה. קיר בטון התרסק לידו והוא ניצל במזל.

קובאטקה כבר לא יכול לגשת לביתו ההרוס. "אז הנה אני עם אישתי, ישנים פה עם עוד הרבה אנשים", הוא אומר. "אנחנו מדברים אחד עם השני ומנסים לעודד אחד את השני". קובאטקה מקווה שהעזרה בדרך.

אבל כבישים רבים נחסמו ממפולות או נסדקו מרעידת האדמה החזקה, מה שמקשה על משאיות שמספקות מים ומזון להגיע לנזקקים. הנקודות שנפגעו הכי קשה הן בחצי האי נוטו, מוקד רעידת האדמה, שמחובר ברצועת יבשה צרה לשאר האי הראשי הונשו, מה שכמעט לא משאיר דרכים חלופיות.

שלג צפוי במהלך סוף השבוע, ולכן מציאת הלכודים מתחת להריסות הפכה קריטית עוד יותר. שלושה ימים אחרי רעידת האדמה, כוחות ההצלה עדיין מחלצים אנשים חיים מתחת לפסולת. אבל הזמן אוזל. מומחים אומרים ש-72 השעות הראשונות קריטיות למציאת ניצולים.

הרשויות הזהירו מפני רעידות אדמה וגלי צונאמי נוספים, וקראו להיזהר במהלך הימים הקרובים. יש כבר תוכניות להטיס אנשים שפונו לאזורים בטוחים יותר. רעידות משנה המשיכו להכות באזורי החוף, סמוך למוקד הרעש בנוטו, כ-300 ק"מ (185 מייל) מטוקיו. הרעידה הפעילה אזהרות צונאמי, וגלים בגובה של יותר ממטר היכו בחלק מהאזורים. מאז האזהרות פסקו.

הנוף הפסטורלי הרגיל של אישיקאווה הוחלף באפר וקירות חרוכים, בעקבות שריפה שפרצה בעיר וואג'ימה. מכוניות שניזוקו הצטברו על הכבישים הסדוקים, גגות עם רעפים חסרים, עצים עקורים, סירות שנסחפו מהמפרץ.

היום הראשון של המסחר בבורסת טוקיו, בדרך כלל אירוע חגיגי שנפתח בצלצולי פעמונים והמוני נשים לבושות בקימונו, צוין ברגע של שתיקה. המונים הרכינו את ראשם להתאבל על המתים. "אני רוצה לשאת תפילה למען אלו שאיבדו את חייהם", אמר שר האוצר שוניצ'י סוזוקי, "ולשלוח חיזוקים לכל נפגעי האסון".

יפן מועדת לרעידות אדמה, בשל מיקומה על קווי שבר והרי געש רבים. רעידת אדמה ענקית, צונאמי ואסון גרעיני ב-2011 גרמו לנזקים כבדים בצפון-מזרח המדינה. עד כה, לא דווח על תקלות במפעלים גרעיניים בעקבות רעידת האדמה ורעידות המשנה השבוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!