דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

משרד החינוך הודיע על חזרה ללימודים בצפון העוטף, התושבים זועמים: "מנותק מהמציאות"

בהודעת המשרד נכתב ש"אין איום ביטחוני" על היישובים, ושהוא נערך לחזרה למוסדות החינוך בפברואר | במועצת שער הנגב ביקרו בחריפות: "הודעה חסרת אחריות" | ראש עיריית שדרות: "דורש אמירה ברורה מרה"מ לגבי תגובת צה"ל לכל ירי מעזה לעבר העיר"

רחוב בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
רחוב בשדרות (צילום: גילי יערי/פלאש 90)
מיכל מרנץ
דוד טברסקי
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד החינוך ומנהלת תקומה הודיעו היום (ראשון) על היערכות לחזרת תלמידי שדרות ושער הנגב למוסדות החינוך ללמידה ביישובים ב-4 בפברואר, ועוררו ביקורת חריפה בקרב ראשי הרשויות. במועצה האזורית שער הנגב כינו את ההחלטה "חסרת אחריות ומנותקת מהמציאות", וראש עיריית שדרות אלון דוידי הציג רשימת תנאים לחזרת מוסדות החינוך בהם פעולה ביטחונית אגרסיבית והמשך מתן מענקים ופתרונות דיור וחינוך לתושבים שאינם מעוניינים לחזור ליישובים עד חודש יוני.

זו אינה הפעם הראשונה שהודעות מטעם הממשלה או הצבא על אפשרות חזרה ליישובים שפונו ב-7 באוקטובר מתפרסמות ללא תיאום עם הנהגות התושבים, שמפונים כבר שלושה חודשים מבתיהם, ומגבירות את תחושת הבלבול, חוסר הוודאות והחשש בקרב התושבים. החשש מכך שלמרות הפגיעה בחמאס היישובים עדיין אינם בטוחים, והגורמים השונים שנמצאים בקשר עם התושבים ומפרסמים לעיתים מסרים סותרים, תורמת לחוסר האמון ולהעמקת המשבר.

בהודעת משרד החינוך נאמר ש"בהמשך לדיון שהתקיים היום בין נציגי משרד החינוך ונציגי "מנהלת תקומה" ולאור הנחיית שר הביטחון כי אין איום בטחוני, משרד החינוך נערך להחזרת תלמידי היישובים אשר נמצאים מזרחית לכביש 232 ביניהם: שדרות ויישובי מועצה אזורית שער הנגב בתאריך 4 בפברואר 2024 למוסדות הלימוד. במסגרת הליך החזרה, מתקיימים שיפוצים בבתי הספר והכנה של הצוותים הפדגוגיים לחזרתם של התלמידים והתלמידות לשגרת לימודים שוטפת."

הודעת המשרד כללה גם ציטוט של שר החינוך, יואב קיש, שאמר "חזרתם של התושבים ובכך חזרתם של הילדים למוסדות החינוך היא אמירה כי אין בכוונתנו להכנע לטרור בשום אופן. משרד החינוך בראשותי עשה וימשיך לעשות הכל עבור התלמידים ששגרת חייהם השתנתה וכן ימשיך להעמיד את כל הכלים הדרושים עבור הילדים, ההורים וצוותי ההוראה על מנת שיוכלו לשוב ולקיים שגרת לימודים תקינה ומיטבית.״

במועצה האזורית שער הנגב ביקרו בחריפות את הודעת משרד החינוך, והתייחסו לכך שהיא פורסמה סמוך לפגיעת רקטה בבית במושב יכיני, בו נפגעה תושבת המקום. "בשעה שתושבת המועצה האזורית שער הנגב נפגעה מירי תלול מסלול, משרד החינוך ומנהלת תקומה מוציאים הודעה חסרת אחריות ומנותקת מהמציאות על החזרת בתי הספר בקרית החינוך שער הנגב בעוד שלושה שבועות. המועצה האזורית שער הנגב דוחה מכל וכל את החלטה זו ותמשיך להפעיל בשלב זה את המסגרות העורפיות ולהבטיח את בטחון ילדיה, כפי שהיה מצופה מראש הממשלה ושר הביטחון לעשות."

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, פרסם הודעה לתושבים בה הציג רשימת דרישות להבטחת הביטחון בשדרות באופן שיאפשר חזרה למוסדות החינוך. "חשוב לנו להבהיר כי הממשלה טרם קיבלה החלטה בנושא", אמר דוידי, "לא אאפשר כפייה על תושבינו וילדינו לשוב לבתיהם ולמסגרות החינוך ללא הבטחת ביטחונם על ידי הממשלה ומערכת הביטחון."

"אכן, בכוונתה של הממשלה להחזיר את התושבים בתחילת החודש הבא ולפתוח את מסגרות החינוך בהתאם להמלצת מערכת הביטחון, אך לא אאפשר זאת אלא אם ראש הממשלה ימלא אחר דרישותיי לחזרה בטוחה של התושבים, כולל אמירה ברורה לגבי תגובת צה"ל לכל ירי מעזה לעבר העיר."

"אם פיקוד העורף יאפשר זאת, העירייה תפתח את מסגרות החינוך לטובת הילדים שנמצאים בעיר. נוסף לכך, אני דורש לאפשר לכל משפחה שמעוניינת בכך להישאר מחוץ לעיר במימון המדינה ולקבל מסגרת חינוך עד סוף שנת הלימודים."

"אלה הדרישות הנוספות שהעברתי לראש הממשלה כתנאי לחזרת התושבים לעיר:
1. נטילת אחריות מלאה על בטחון תושבי שדרות והעוטף ע״י הממשלה והעומד בראשה.
2. מניעת חזרתם של העזתים לצפון הרצועה, לפחות עד השמדת החמאס והחזרת החטופים.
3. צפון הרצועה יוכר כשטח השמדה על כל המשתמע מכך.
4. הצבא יתגבר הן באוגדת התקפה והן באוגדת הגנה את מרחב צפון הרצועה.
5. העיר שדרות תתוגבר בגדוד חיילים עד השמדת החמאס להגנה על העיר ולמשימות שונות.
6. ראש הממשלה והממשלה יתחייבו לעשות הכל על מנת שלא יירו רקטות לעיר ולעוטף וערי הדרום ויפרסמו את המחיר שייגבה מעזה על כל רקטה כזו – כרגע אין הגדרה לכך!
7. מערכת החינוך תיפתח לאחר פרסום ההנחיה הברורה של שר הבטחון ופיקוד העורף ונטילת אחריות על פתיחתה וכמו כן יוגדרו ההנחיות לכלל מרכיבי החיים בעיר – מקומות עבודה, קיום אירועים, התקהלויות וכו'.
8. הממשלה תתקצב את החזרת התושבים וכל מרכיבי החיים – חוסן, תרבות, חינוך, ספורט, רווחה, בריאות ופטור מארנונה עד סוף חודש יוני.
9.התושבים יקבלו סיוע בדומה למענק שניתן היום – 200/100 ש"ח ליום עד לסוף חודש יוני.
10. לאלו שיבחרו לא לחזור בשלב זה יימצאו פתרונות חינוך לילדיהם על ידי משרד החינוך עד סוף חודש יוני.
11. יתאפשר לאלה שיעדיפו להישאר במלונות או בפתרונות הדיור האחרים עד סוף חודש יוני.
12. תאושר במיידי תוכנית מרכיבי הביטחון, המשטרה, השמירה והשיטור העירוני בעיר.
13. מינהלת תקומה תקצה תקציב לעידוד העסקים הקטנים, המפעלים, חוסן, רווחה, חינוך, תרבות, בריאות וספורט לשלושת החודשים פברואר – מאי.

"באם התנאים הללו לא יבשילו ולא אקבל התחייבות מממשלת ישראל והעומד בראשה, לא נחזור לביתנו", כתב דוידי, "אנחנו מתגעגעים לעיר המדהימה שלנו ורוצים לחזור אליה, אך לא אתפשר על ביטחונכם תושבים יקרים, לא אתפשר על רווחתכם ועל איכות חייכם. לא עוד סיסמאות ומשחקי מילים – עכשיו הזמן לפעול".

ממנהלת תקומה נמסר בתגובה: "מנהלת תקומה פועלת בהתאם להחלטות הממשלה על מנת לאפשר חזרה מדורגת ובטוחה ליישובי החבל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!