דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ליזה בנצ'וק, חברת נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית, פורשת: "הגעתי לשיא אחרי הזכייה באליפות העולם"

המתעמלת בת ה-16, הייתה חלק מהנבחרת שזכתה במדליית הזהב בקרב-רב באליפות העולם, מדליית הכסף באליפות אירופה ומועמדת למדליה אולימפית בפריז | בראיון ל'דבר' אומרת בנצ'וק: "עשיתי את המקסימום ועכשיו זה הזמן להיפתח לדברים אחרים בחיים"

המתעמלת האמנותית ליזה בנצ'וק (צילום: Ulrich Fassbender, באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)
. "לא דמיינתי שאעשה ביצוע בתחרויות הכי גדולות, שאייצג את המדינה שלי בכבוד ואגיע הכי גבוה עם החיוך הכי רחב" (צילום: Ulrich Fassbender, באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המתעמלת האמנותית ליזה בנצ'וק הודיעה ביום שבת על פרישתה מהענף. את פוסט הפרידה שלה מהענף היא פתחה במילים: "הגיע הרגע, שאת האמת לא חשבתי שיגיע בזמן הקרוב, למרות שבתוך תוכי הרגשתי שזהו זה".

בנצ'וק בת ה-16, הגיעה לאחד מהישגי השיא של ישראל בענף, כשהייתה חלק מהנבחרת שזכתה באליפות העולם בקרב-רב ובמדליית הכסף באליפות אירופה. בראיון ל'דבר' אומרת בנצ'וק: "כשנכנסתי להתעמלות לא דמיינתי שאעשה ביצוע בתחרויות הכי גדולות כמו אליפות העולם ואליפות אירופה, שאייצג את המדינה שלי בכבוד ואגיע הכי גבוה עם החיוך הכי רחב".

אחד הרגעים הזכורים לבנצ'וק היה בגיל 8, כשהגיעה לתחרות שנערכה בארץ וצפתה בנבחרת שייצגה את ישראל באולימפיאדת ריו 2016. "אני זוכרת שבסוף התרגיל הן עמדו על המשטח ונופפו לקהל. הלב שלי התמלא בגאווה, באותו הרגע פשוט רציתי להיות כמותן".

הקמפיין האולימפי הנוכחי, אחרי ההצלחה בטוקיו, הוא תור הזהב של ההתעמלות הישראלית. הנבחרת המורכבת מהמתעמלות: אופיר שחם, דיאנה סברצוב, הדר פרידמן, ליזה בנצ'וק, שני בקנוב והקפטנית רומי פריצקי, הרשימה בשנתיים האחרונות עם שלל הישגים מדהימים, שישראל לעולם לא ביצעה לפני כן בענף.

בין היתר זכתה במדליית הזהב באליפות אירופה שנערכה בישראל ב-2022, מדליית כסף באליפות העולם ב-2022 בסופיה, מדליית כסף באליפות אירופה 2023 בבאקו ומדליית הזהב באליפות העולם בוולנסיה 2023. ההישגים המרשימים העלו את רף הציפיות מהנבחרת לקראת פריז 2024.

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה. מימין לשמאל: דיאנה סברצוב, אופיר שחם, רומי פריצקי, הדר פרידמן, ליזה בנצ׳וק ושני בקנוב (צילום: Ulrich Fassbender, באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה. מימין לשמאל: דיאנה סברצוב, אופיר שחם, רומי פריצקי, הדר פרידמן, ליזה בנצ׳וק ושני בקנוב (צילום: Ulrich Fassbender, באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

בתחילת 2023 הוקפצה בנצ'וק (הפועל ראשון לציון) על-ידי המאמנת הלאומית איילת זוסמן לנבחרת הבוגרת. היא הצטרפה לנבחרת שכבר רצה ביחד שנה בקמפיין האולימפי לפריז והפכה במהרה לחלק בלתי נפרד מהקבוצה המנצחת.

"התרגיל יצא בדיוק כמו שציפיתי עם הביצוע המושלם"

לאליפות העולם בספרד הגיעה הנבחרת עם רף ציפיות גבוה, כסגנית אלופת אירופה. אך אותה פחות העסיק המיקום והציפיות, אלא הרצון לעשות את הביצוע הטוב ביותר. "במהלך התחרויות אני לא חושבת במה נזכה והאם נזכה", אומרת בנצ'וק. "אני רק רוצה לעשות את הביצוע הטוב ביותר כחלק מהקבוצה".

התרגיל הראשון אותו ביצעה נבחרת ההתעמלות באליפות העולם היה הכדורים והסרטים (משולב), הוא לא הלך כמתוכנן והציון אותו קיבלה ישראל היה הרביעי בטיבו בתחרות, 32.450 נקודות. באותו רגע קשה, חברות הנבחרת החלו בשיחות עידוד אחת עם השנייה.

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית באליפות עולם בוולנסיה (צילום: Ulrich Fassbender reuters)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית באליפות עולם בוולנסיה (צילום: Ulrich Fassbender reuters)

"זה היה רגע מבאס, אני לא עליתי לתרגיל השני (חישוקים) וידעתי שאני צריכה להיות עם הבנות. במהלך התחרויות אני תמיד מנסה להרגיע. הייתי אומרת נגיד 'אני תופסת ואז את תופסת'. נתתי להן לסמוך עליי והראיתי להן שאני סומכת עליהן. זה היה ללמוד לסמוך ולהרים אחת את השנייה כל הזמן".

הנבחרת עלתה לתרגיל וסיימה אותו עם ביצוע נהדר שהעניק לה את מדליית הזהב בקרב-רב, עם ציון בלתי נתפס של 38.150 נקודות. לאחר יומיים לתרגיל עלתה לגמר של התרגיל המשולב וקיבלה 34.800 נקודות, שהעניקו לה זהב נוסף. "זה היה הסיפוק הכי גדול שהיה לי. התרגיל יצא בדיוק כמו שציפיתי עם הביצוע המושלם. זכינו באליפות וזה לא היה קורה ללא הצוות של הנבחרת: איילת זוסמן (מאמנת העל), אלה סמופלוב, לינוי אשרם, נטשה סטיפנובה ונטשה אסמולוב".

בסיומה של עונת תחרויות מוצלחת יצאה הנבחרת לפגרה. בנצ'וק שהגיעה לשיאה החלה להרגיש שהגיע הזמן לעבור לאתגר חדש בחייה. "הרגשתי שהגעתי לשיא שלי אחרי אליפות העולם. היה לנו חופש של שבועיים. חשבתי על זה וכאשר חזרנו להתאמן הרגשתי שאני כבר לא נהנית מזה ושאני לא עושה את זה בשביל עצמי. קיבלתי החלטה שאני מרגישה בטוב איתה. הרגשתי שעשיתי את שלי. הבאתי את המקסימום ועכשיו זה הזמן להיפתח לדברים אחרים בחיים".

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית וצוות האימון עם המדליות באליפות אירופה (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית וצוות האימון עם המדליות באליפות אירופה (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)

בנצ'וק מגיעה מבית שבו הספורט זורם חזק בעורקים. אביה דימיטרי, היה שחיין מקצועי בבלרוס. אחיה סטניסלב בן ה-23 הוא אלוף ישראל בג'ודו לשנת 2021 במשקל עד 100 ק"ג וחבר הסגל הרחב של נבחרת הגברים. "גדלתי במשפחה ספורטיבית. הייתי ילדה אנרגטית ופעילה והיו חייבים להפעיל אותי במשהו. אמא שלי ראתה את המודעה של התעמלות אמנותית והחליטה לשלוח אותי למסגרת הזאת".

"הרגשתי שאני עושה את מה שאני אוהבת"

זאת הייתה אהבה ממבט ראשון. בגיל 4 הגיעה בנצ'וק עם אימה למפגש ניסיון במועדון הפועל ראשון לציון רמת אליהו ומידית התחברה לקסם של הענף. "אני זוכרת שהגעתי וישר התאהבתי בהתעמלות באסטטיות ובאדרנלין. התאהבתי בלעשות משהו אלפיים פעם ולהצליח אותו בפעם האלפיים ואחת. ממש אהבתי לנסות דברים חדשים ומיוחדים שרק אני יודעת ויכולה. מגיל קטן התמדתי בזה והרגשתי שאני עושה את מה שאני אוהבת".

ליזה בנצ'וק בתחילת דרכה בהתעמלות אמנותית. "ממש אהבתי לנסות דברים חדשים ומיוחדים שרק אני יודעת" (צילום: אלבום פרטי)
ליזה בנצ'וק בתחילת דרכה בהתעמלות אמנותית. "ממש אהבתי לנסות דברים חדשים ומיוחדים שרק אני יודעת" (צילום: אלבום פרטי)

בקיץ 2021, בנצ'וק והמועדון כולו צפה יחדיו בזכייה של חברת המועדון לינוי אשרם במדליית הזהב המרגשת "כל המועדון נפגש באולם. שמו מקרן והראו אותה על המסך וכל האגודה פשוט ישבה וההורים הגיעו, זה היה מטורף מה שהלך", היא נזכרת.

היכולות הגבוהות של בנצ'וק במועדון, הובילו להזמנה למבחנים בנבחרת הג'וניור אותן עברה בהצלחה והתקבלה לנבחרת הצעירה. במהלכה 2021 זכתה הנבחרת בשתי מדליות ארד באליפות אירופה שנערכה בבולגריה.

עם ההצלחה האדירה בנבחרת הצעירה, הגיעה גם הנפילה עם פציעה קשה וטורדנית. "הייתי פצועה שנה. היו לי שברי מאמץ באגן. אז הייתי צריכה להשתקם שיקום רציני". בעקבות הפציעה שלא עברה, החלו לעלות גם מחשבות של פרישה. "הייתי במשבר והיו לי מחשבות אולי להרים ידיים, בכל זאת בפציעה השלישית באזור הזה. את לא יודעת אם להמשיך, אבל בעזרת הפיזיותרפיה שקיבלתי זה החלים ועזר לי לחזור. איילת והמאמנות היו שם לצידי. ידעתי שכן יש תקווה וזה גרם לי להאמין בעצמי".

בנצ'וק חזרה חזקה וטובה מתמיד והשתלבה במהרה בנבחרת הבוגרת. אחד הדברים שהיא הכי אהבה זאת תחושת התחרות עצמה "כל כך נהינתי מהתחרויות. אני זוכרת השנה שלינוי אשרם (כמאמנת) הייתה עומדת צמוד עלינו והייתי אומרת לה מתי עולים? בא לי כבר להתחרות! והיא הייתה אומרת לי עוד קצת עוד קצת והייתי שואלת כמה קבוצות נשאר? והיא הייתה עונה לי עוד כך וכך. ואז היא הייתה צוחקת עלי 'תהי סבלנית'. אני אומרת לה "שאני לא יכולה, שכבר בא לי לעלות ולהראות על מה עבדנו ואיך השתפרנו".

לינוי אשרם בתרגיל הכדור בגמר הקרב רב האולימפי (צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל)
לינוי אשרם בתרגיל הכדור בגמר הקרב רב האולימפי (צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל)

מה הענף נתן לך?
"המון! קודם כל אני זוכרת על עצמי שהייתי קטנה. בתחרויות הראשונות שלי הייתי מאוד לחוצה. הייתי חושבת איך יהיה ומה יהיה? אם אני עושה את זה ועם אני לא עושה את זה. זה לימד אותי איך להתמודד עם לחץ. זה אחד המכשולים הכי גדולים מבחינתי שניצחתי".

עכשיו, כשהפרק הזה הסתיים בחייך, מה המטרות של שלך להמשך?
"אני מפתחת תחביבים. אני נורא אוהבת לצייר. הייתי בחוג ציור בעבר לפני שנכנסתי להתעמלות במקצועיות. חזרתי עכשיו לאותו חוג ציור שהייתי בו. אני רוצה ללמוד בעתיד אדריכלות בחו"ל ופשוט לעשות מה שאני אוהבת ולהיפתח לאתגרים חדשים".

"זה באמת דורש השקעה. בשלוש השנים האחרונות כל היום הייתי רק בהתעמלות. לא ראיתי עולם ופתאום עכשיו לצאת אליו, זה גם מסקרן וגם מפחיד באותו הזמן. אבל ההתעמלות הכינה אותי להתמודד עם כל מיני משברים והבגרות שאני משדרת מפתיעה כל פעם מחדש שאני רק בת 16".

בנצ'וק מודה לכל מי שליווה אותה לאורך הקריירה. היא מודה לאיגוד ההתעמלות, לצוות המאמנות בנבחרת ולצוות המאמנות באגודת הפועל ראשון לציון "זה האיגוד הכי טוב שאפשר לבקש, קיבלנו ממנו הכל. לא הייתי מגיעה לנבחרת ללא המקצועיות של האגודה שלי והמאמנות שלי שליוו אותי מהצעד הראשון רעיה אירגו, ילנה קופילנקו, גלינה ברסקי, מישל סברנסקי, ז׳אנה ויסוקובסקי ו-ויקה ויסוקובסקי".

איגוד ההתעמלות בישראל הגיב להודעת הפרישה: "ליזה מתעמלת מוכשרת שעברה איתנו דרך ארוכה החל מנבחרת הג'וניור ועד הזכייה ההיסטורית באליפות העולם, שלה היא כמובן תרמה מאוד. עם כל הקושי בפרידה ממתעמלות שהן חלק ממשפחתנו, אנו ממוקדים במטרות הנבחרת בפתח השנה האולימפית. אנחנו מכבדים את ההחלטה שלה לפרוש, היא רק בתחילת דרכה בחיים ובטוחים שתיקח איתה את הערכים אותם ספגה באולם הלאה להמשך המטרות שלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!