דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רבע מהמכוניות החדשות שנקנו ב-2023 היו חשמליות, ובאוצר שוקלים למסות לפי קילומטרים

המעבר לתחבורה חשמלית אמנם מצמצם את זיהום האוויר, אבל מערכת המיסוי הישראלית לא מותאמת לשוק עם פחות ופחות צורך בדלק | יונתן פלורסהיים, רפרנט אנרגיה באגף התקציבים: "בממשלה מס נסועה הוא כבר עובדה מוגמרת"

עמדות הטענה לרכב חשמלי (צילום: Shutterstock)
עמדות הטענה לרכב חשמלי. ראש רשות המסים: "אולי כבר בתקציב הקרוב נאשר מס נסועה ומס גודש, אולי לקראת 2025" (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הרכב החשמלי תופס נתח שוק גדול יותר ויותר, ובאוצר חוששים מהימלטות של רבים ממסי הדלק. "חדירת הרכב החשמלי לשוק גבוהה יותר מכל תחזית", אמר יונתן פלורסהיים, רפרנט אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, בכנס תחזיות האנרגיה ביוזמת המכון הישראל לאנרגיה וסביבה בתל אביב היום (שלישי). לדבריו, המסירות בסוף 2023 כללו 56% של מכוניות בהנעה חשמלית, מה שהעלה את הסיכום השנתי ל-23% מהמכוניות החדשות. "עלויות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכות יותר מאשר אוטובוסים ורכבות, וזה מצב שיוצר עיוות".

יונתן פלורסהיים. "עלויות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכות יותר מאשר אוטובוסים ורכבות, וזה מצב שיוצר עיוות" (צילום: דרור סיתהכל)
יונתן פלורסהיים. "עלויות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכות יותר מאשר אוטובוסים ורכבות, וזה מצב שיוצר עיוות" (צילום: דרור סיתהכל)

מס הקנייה על רכב חשמלי עלה השנה ל-35%, והוחרגו רק מכוניות שנפרקות בשבועות הקרובים, שהיו אמורות להגיע ב-2023, והמצב הביטחוני בים האדום דחה את הגעתם. בשנה הבאה אמור המס לזנק למס מלא – 83%, אך פלורסהיים אמר שעלייה שכזו צפויה לגרום לדיכוי יתר של חדירת הרכב החשמלי, ובאוצר שוקלים למתן אותה.

כיום, מסי הרכב משרתים שני היגיונות שונים ומנוגדים. האחד הוא היגיון התנהגותי, של ייקור הנסיעה ברכב פרטי כדי להפחית שימוש ולכסות על עלויות חיצוניות כמו גודש, זיהום אוויר, תאונות ופליטת גזי חממה. השני הוא מקור מימון עבור הממשלה. לפי פלורסהיים, מס הבלו על דלקים מזהמים יקר יותר מהעלות החיצונית של רכב פרטי, אך לא קיים מיסוי דומה על רכב חשמלי, אף שתרומתו לגודש ולתאונות דומה, וגם הוא מזהם.

הפתרון, לדבריו, הוא מעבר למס נסועה ומס גודש, במקום המס הקיים על דלק. "אני חושב שבממשלה מס נסועה הוא כבר עובדה מוגמרת. מתי זה יקרה? תלוי בהחלטות, אולי כבר בתקציב הקרוב נאשר את הצעד הזה, אולי לקראת 2025, אבל ברור שזה הכרח. גם מקבלי ההחלטות מבינים את זה, והשאלה היא העיתוי. אנחנו חושבים שלפני 2025, עליית המס הגבוהה על רכש רכב חשמלי, זה זמן טוב לייצר ודאות גם במס נסועה".

עו"ד שי אהרונוביץ'. "זה נשמע פשוט יותר ממס גודש, אבל האם זה נפגש עם הנישום רק בטסט? בשלוש השנים הראשונות אחרי רכישת הרכב אין טסט" (צילום: דרור סיתהכל)
עו"ד שי אהרונוביץ'. "זה נשמע פשוט יותר ממס גודש, אבל האם זה נפגש עם הנישום רק בטסט? בשלוש השנים הראשונות אחרי רכישת הרכב אין טסט" (צילום: דרור סיתהכל)

דווקא ראש רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ', הביע ספקות לגבי קלות המעבר למס נסועה. "זה נשמע פשוט יותר ממס גודש, אבל האם זה נפגש עם הנישום רק בטסט? בשלוש השנים הראשונות אחרי רכישת הרכב אין טסט. אז מה עושים? המטרה העליונה, ככוכב הצפון ברשות המסים, היא תפעול קל ופשוט. יש גם בעיות כי תושבי הפריפריה נוסעים יותר, וגם עם זה צריך להתמודד".

פלורסהיים הוסיף שכיסוי העלויות החיצוניות של הגז עלול לייקר גם את החשמל ואת הנסיעה ברכב חשמלי. "המצב הקיים בלתי רצוי, ולכן יהיה נכון למסות גם על עלויות זיהום אוויר וגם על פליטות פחמן. למיסוי פחמן יש תועלות בהקשר של שינויי מס באירופה וחישובי פליטות חוצי גבולות. יש פה זליגת מס שנשלם בכניסה לאירופה כשנייצא לשם מוצרים, ולכן גם כיום פועלים לגיבוש מס פחמן. ברור שיש לזה השפעות על התעשייה והחשמל. אנחנו מפיקים לקחים מהפעם הקודמת שניסינו להציע את זה (הצעה שלא יצאה לפועל – א"ר), והפעם נגבש מתווה מאוזן יותר שישמור על התעשייה וגם יכלול מיסוי פחמן".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!