דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה הערבית

גנץ על יחסי יהודים-ערבים: "האחריות להסיר את חומות הפחד היא קודם כול שלנו כהנהגה"

יו"ר המחנה הממלכתי השתתף בכנס שעסק באתגרי היחסים בין ערבים ליהודים בצל המלחמה | אשת העסקים רים יונס: "אני מזדהה עם הפלסטינים, אבל זה לא אומר שאני שונאת את היהודים פה. תפסיקו עם זה שכל יום צריך להישבע נאמנות"

בני גנץ בכנס גבעת חביבה (צילום: Eclipse Media)
בני גנץ בכנס גבעת חביבה (צילום: Eclipse Media)
יניב שרון

המוסד לחברה משותפת בגבעת חביבה קיים אתמול (שלישי) במרכז רבין כנס בנושא חברה משותפת בעת חירום, כמה שעות לאחר התפטרותו של עמיחי שיקלי מתפקיד השר לשוויון חברתי.

"מאז ה-7/10 הייתה הסולידריות חוצת הקבוצות הזו ברית גורל, ברית שורדים", אמרה מיכל סלע, מנכ"לית גבעת חביבה בפתח הכנס, "הברית הנוראית הזו, שיתוף הפעולה האזרחי הוא כוח חיים". אך לצד הסולידריות ציינה סלע כי חלה גם מגמת התכנסות: "החברה היהודית חוותה בדידות ואיום והחברה הערבית חוותה השתקה מאיימת".

התיאור הזה עבר כחוט השני בדברים שנישאו במהלך הכנס. סלע הוסיפה כי "זה מאבק אזרחי מפואר של הימנעות. העובדה שלא פרצה אלימות היא בזכות מאבק איתן של החברה הערבית מול מחרחרי הריב".

בכנס נכחו נשיא המדינה, יצחק הרצוג, השרים בני גנץ ומשה ארבל וחבר הכנסת מנסור עבאס. הנשיא דיבר בנאומו על מפגשיו עם משפחות החטופים והנרצחים הבדואים. "החברה הערבית בחרה באחריות ובסולידריות. היא שותפה מלאה בעתידה של מדינת ישראל". נאומו נקטע בקריאת ביניים נגד המלחמה בעזה. הנשיא הגיב כי "אין מלחמה צודקת מזו".

השר בני גנץ אמר בנאומו: "הסולידריות קיימת וחובתנו לטפח אותה ולא לאפשר לקיצוניים לפגוע בה. האחריות להסיר את חומות הפחד היא קודם כל שלנו כהנהגה. כולם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית".

"כל מנהיג פוליטי צריך לדבר עם כל הציבור בישראל, לא רק עם הסקטור שלו"

"הבסיס לחזון המדינה היהודית שלי מאמינה ב'חביב כל אדם שנברא בצלם, כי בצלם אלוהים עשה את האדם'. אם רואים בני אדם, אנשים, זהו יסוד יהודי. להבין את הערך ולפעול על פיו באהבת אדם, זה מניע גם בתהליכי החלטות", אמר שר הפנים, משה ארבל. "טרור מבקש מוות. אנחנו צריכים לבקש חיים, לבקש שוויון, לא בדיבורים אלא במעשים. ריבונות היא גם מתן שירות".

"היום במבט לאחור, בשלושת החודשים הללו מרקם היחסים בין ערבים ליהודים חזק יותר משציפינו", אמר חה"כ מנסור עבאס (רע"מ). "אי אפשר לסגת מול תחושות ייאוש. חייבים לשאול מה אחריותנו ולנסות לתקן. מדינת ישראל זקוקה לממשלה שתעבוד לטובת כל האזרחים, קואליציה רחבה. כל מנהיג פוליטי צריך לדבר עם כל הציבור בישראל, לא רק עם הסקטור שלו".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס בשיחה עם העיתונאית ליאור קינן בכנס גבעת חביבה (צילום: Eclipse Media)
יו"ר רע"ם מנסור עבאס בשיחה עם העיתונאית ליאור קינן בכנס גבעת חביבה (צילום: Eclipse Media)

"עבור הערבים, מדינתם נלחמת בעמם", אמר מוחמד דראושה, מנהל האסטרטגיה בגבעת חביבה, שארגן את הכנס. "שני הצדדים שמו אותם במבחן נאמנות, והאזרח הערבי אמר לא". דראושה קשר את הדיון למצב הסוציו-אקונומי של החברה הערבית ולפערים הכלכליים. "תהליך האיחוי צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר. בעיקר בקרב החברה האזרחית".

"החברה הייתה בשסע אדיר, הגענו מדממים"

ספא אבו רביעה, ראש תחום חברה ערבית בקרן יד הנדיב, סיפרה על בתה, עובדת בסופרפארם שהסתירה את שמה לאחר אירועי 7 באוקטובר. "אני מפחדת מהזהות שלי, שמישהו יירה בי. ישבתי חודש בבית בבאר שבע. פחדתי לצאת למרחב הציבורי. אין לנו מקום אחר". אבו-רביעה הדגישה את מצב החברה לפני המלחמה. "ב-7 באוקטובר הייתה הסלמה, אבל יש הקשר. החברה הייתה בשסע אדיר, במחאה על הדמוקרטיה שלא כללה את החברה הערבית. הגענו מדממים מאלימות ופשיעה. חברה משותפת אמורה להכיל את הכאב שלי ואת כל הזהות שלי, את הזיקה שלי למקום. השתלבות כמותית ללא מהלך להיכרות, הכלה וקשב, אינה מרחב משותף."

אבו רביעה התייחסה להתפטרות השר שיקלי מהמשרד לשוויון חברתי: "זה אחד המשרדים החשובים בטיפול בחברה הערבית, התקציבים האלו צריכים להיות דגל להשקעה אקוטית בחברה הערבית". מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, מאיר בינג, אמר כי הוא מקווה שהמשרד ימשיך להתקיים: "למשרד חובת קיום בממשלה. התוכניות ימשיכו בפלטפורמה כזו או אחרת". בינג הוסיף כי ישנם דיונים על קיצוץ בתקציבים. "הפערים ידועים. המטרה של התוכניות היא לגשר על הפערים ולהגיע לשוויון בתקצוב. הרשות לפיתוח כלכלי תמשיך לעבוד".

"אפשר ואין ברירה אלא לשקם", אמר יובל דביר, מנהל ביה"ס הבינלאומי בגבעת חביבה. "חינוך משותף צריך לבנות פתיחות מחשבתית, אמפתיה וחשיבה ביקורתית". על שאלת הצרת גבולות השיח בכלל ובאקדמיה בפרט אמר: "צריך למצוא את הטווח בין 0% ביטוי והשתקה לבין 100% ביטוי. כל מילה חשובה, כל אדם חשוב".

בדיון על תעסוקה וכלכלה נדרשו המשתתפים לסוגיית המפגש הערבי-יהודי במקומות העבודה. "קשה לבנות שותפות בזמן חירום, אם לא חיים אותה ביומיום", אמר מנכ"ל בית-החולים זיו, סלמאן זרקא, והדגיש: "לא בטוח שמקום העבודה הוא המקום לפתור את כל הקונפליקטים. אתה בונה את החוסן ביומיום לאורך זמן. צריך להיות מכוון מטרה. כדי להכיל את השונות הגדולה צריך שייכות מול מטרה משותפת".

עדי סופר תאני, מנכ"לית מטא-ישראל פירטה את קשיי ההשתלבות של הצעירים הערבים בתעשיית ההי-טק. "יש היום חשש מהעבודה יחד. גילינו שהיחד שלנו, הפשוט והשברירי, הוא יותר חזק ממה שחשבנו. זה נותן לי תקווה".

רים יונס (צילום: ג'ינאן חלבי)
רים יונס (צילום: ג'ינאן חלבי)

רים יונס, מייסדת אלפא-אומגה, החברה לציוד רפואי שפועלת מנצרת, סיפרה על הקושי הרב שחווים העובדים הערבים, ואת הנסיגה בחברה הערבית. "נעשתה התקדמות רבה בהשתלבות מהצד הכלכלי. ראינו את השינויים. התחלנו לראות סטארט-אפ בחברה הערבית. אחרי 7 באוקטובר כל המגדל הזה בסכנה ליפול". יונס תיארה את המכשול שמעמידה המדינה בחודשים האחרונים: "המדינה רצתה את הכוח הכלכלי של החברה הערבית ללא הזהות שלנו. רבים פוטרו, רבים נחקרו, חלקם הושעו. אנו לא נשכח את הזהות שלנו. אני מזדהה עם הפלסטינים, אבל זה לא אומר שאני שונאת את היהודים פה. תפסיקו עם זה שכל יום צריך להישבע נאמנות. בגיל 60 אני לא צריכה להוכיח נאמנות לאף אחד". בתום דבריה, בעודה בדמעות, ניגשה אליה תאני וחיבקה אותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!