דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

למשרד הרווחה חסרים לפחות חצי מיליארד ש"ח, אבל באוצר מתכננים דווקא קיצוץ עמוק

המשרד, שמתקשה לענות על צורכי הציבור במלחמה, לא הוחרג מהקיצוץ הרוחבי של 3% במשרדי הממשלה | האוצר מתכנן לפגוע עוד יותר במשרד באמצעות קיצוץ של 5% בתמיכה הממשלתית בעמותות | מקור במשרד: "מכה קשה למאמצינו לתת מענים לנפגעי המלחמה"

מחאת העובדות והעובדים הסוציאליים בכיכר הבימה, מרץ 2022 (צילום ארכיון: נוגה דקלבאום)
מחאת העובדות והעובדים הסוציאליים בכיכר הבימה, מרץ 2022 (צילום ארכיון: נוגה דקלבאום)
הדס יום טוב

במקום תוספת, קיצוץ: האוצר מתכנן לקצץ את תקציב משרד הרווחה בכ-3%, כ-78 מיליון שקלים, והקיצוץ יוכל אף לגדול עד 100 מיליון שקלים, כחלק מהקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה.

משרד הרווחה מבקש כבר מ-7 באוקטובר תוספת של חצי מיליארד שקלים לפחות כדי להצליח לענות על צורכי הרווחה במלחמה, שכוללים תקני עובדים סוציאליים והפעלת שירותים מיוחדים. גם התמיכה הממשלתית בעמותות תקוצץ ב-5%, מה שישפיע רבות על המשרד.

המשרד לא התייחס לקיצוץ, אבל מקור בו אומר ל'דבר' שבמשרד מודאגים מאוד מהקיצוץ, שצפוי לפגוע בשירותים רבים בתחומי אלימות במשפחה, נוער בסיכון, נפגעות אלימות, תקיפות מיניות, התמכרויות, נפגעות תקיפה מינית, אוכלוסיות בעוני, נפגעי טראומה ועוד.

"אם הקיצוץ ייצא לפועל, לא רק שלא נוכל לתת מענה ראוי לכל הצרכים המרובים שנוספו, אלא נצטרך לקצץ במה שאנחנו נותנים כיום", אומר אותו מקור. "זו מכה קשה למאמצים של משרד הרווחה לתת מענים לנפגעי המלחמה. זה יפגע ברשימות המתנה לכל השירותים החברתיים".

משרד הרווחה מוחרג על פי רוב מקיצוצים רוחביים במשרדי הממשלה, אבל לפי טיוטת המסמך שהגיעה לידי 'דבר', הקיצוץ מתוכנן לחול הפעם גם עליו. עוד לפי הטיוטה, יצומצמו יותר מ-3,000 תקנים במשרדי הממשלה שלא מאוישים כרגע, בהם עלול להימצא גם משרד הרווחה, שמעסיק עובדים סוציאליים.

משרד הרווחה אחראי גם לפעילותן של אלפי עמותות, חלקן מעניקות לציבור בשם המשרד שירותים חיוניים, חלקן עוסקות באוכלוסיות ספציפיות והמשרד תומך בפעילותן. משרד הרווחה תומך כמעט בכל עמותה שמעניקה שירות כלשהו לציבור, למשל ער"ן, שמפעילה קו חירום נפשי, או לאוכלוסיות מסוימות, למשל עמותות שמתמקדות בשירותים לחולים במחלה כלשהי, ניצולי שואה, אנשים עם מוגבלות, נפגעי טראומה, ילדים בסיכון ועוד ועוד. קיצוץ של 5% בתמיכות הממשלה בעמותות, משמעה קיצוץ במימון הפעילות של כל אלה.

האוצר מתכנן לקצץ גם את יחידות המדענים הראשיים במשרדי הממשלה, ובהם במשרד הרווחה. הטיוטה כוללת הפחתה של 2.4 מיליון שקלים בכל שנה מ-2024 עד 2027 ממשרד הרווחה לצורך מחקר, וכן קיצוץ של שבעה תקני כוח אדם מיחידה זו. לפיכך, המשרד לא יוכל לממן מחקר יישומי לצורך עיבוד נתונים, ולא יוכל לקיים ולממן מחקרים יישומיים מטעמו עד 2027. במקום זה, האוצר מתכנן להפריט את המחקר, ולהציע את המחקרים לקרנות חיצוניות ולחברות מסחריות.

"דווקא עכשיו, כשהצרכים של נפגעי המלחמה, המפונים, החטופים, משפחות החיילים וכלל הציבור גדלו פי שלושה, וכשיש צורך בעוד 5,000 עובדות ועובדים סוציאליים כדי להתמודד עם ההשלכות, מקצצים בתקציבי הרווחה", אמרה יו"ר איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים, ענבל חרמוני. "משרד האוצר ממשיך בתרבות הקונספציה והטמנת הראש בחול של מדינת ישראל, והודיע היום על קיצוצים שמשמעותם סגירת הטיפול ברווחה ובחוסן של הציבור הישראלי. באמצעות מערכות צולעות ומדממות לא ניתן לטפל באוכלוסייה.

"פקידי האוצר מוזמנים להסתכל בעיניהם של ילדים נפגעי הטבח בדרום, של הורים ששוהים כבר חודשים ארוכים במלונות, של משפחות החטופים ושל 300 אלף מילואימניקים ו-200 אלף מובטלים, ולהודיע להם שהחליטו לחתוך את הטיפול בהם".

יו"ר ארגון מנהלי שירותי הרווחה ברשויות המקומיות, תמי ברששת, התרעמה גם היא על הקיצוץ. "במקום לסייע ליישובי עוטף עזה וצפון המדינה, לדאוג לשיקום הקהילות שנפגעו, למפונים שכבר יותר משלושה חודשים נמצאים מחוץ לבתיהם, לאוכלוסיות הרבות שנפגעו ונקלעו למשבר עקב המצב ולאזרחי המדינה כולה שנמצאים בטראומה, בוחר האוצר לפגוע שוב, ובצורה קשה יותר, באזרחים המטופלים בשירותי הרווחה, ואלה שיידרשו בעקבות המלחמה להגיע לפתחנו.

"זאת מדיניות עיוורת ואווילית של משרד האוצר, שאינה רואה כלל את טובת אזרחי המדינה ומביאה לשיתוק שירותי הרווחה, הזנחה והפקרה של אזרחי המדינה, ובמיוחד של אלה שזקוקים עתה יותר מכל לשירותי רווחה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!