דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות והמעסיקים חתמו על הסכם לפיצוי עובדים שנעדרו מעבודתם עקב המלחמה

ההסכם, שיישומו מותנה בחתימת שר העבודה, כולל פיצוי לעובדים שפונו או נאלצו להשגיח על ילדיהם, במימון המדינה | הוא יחול על אוקטובר בלבד, עם אפשרות להרחבתו בהמשך | יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "זו רשת ביטחון לאוכלוסיות שספגו את הפגיעה הכלכלית הגדולה ביותר"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות | מתוך ויקימדיה)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות | מתוך ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי חתמו היום (חמישי) על הסכם שמסדיר תשלום שכר לעובדות ולעובדים שמתגוררים ביישובים שפונו, וכן ביישובים נוספים שהוגדרו כ'אזור המיוחד' בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, ואשר נעדרו מעבודתם במהלך מלחמת חרבות ברזל בחודש אוקטובר לאור הנחיות פיקוד העורף או לצורך השגחה על ילדים.

ההסכם, שיוגש לשר העבודה יואב בן צור לצורך חתימת צו הרחבה שיהפוך אותו מחייב בכלל המשק, קובע כי עובדים אלו יהיו זכאים לשכר העבודה היומי שהיה משולם להם אילו היו עובדים כרגיל ובכפוף לתקרה. כנגד כך, יקבלו המעסיקים שיפוי מהמדינה בהתאם לאמור בתקנות מס רכוש. השכר ישולם במועד הראשון לתשלום השכר לאחר שיחתום שר העבודה על צו הרחבה.

הזכאים לתשלום שכר על אף שנעדרו מעבודתם בהתאם להסכם הם עובדים המתגוררים ביישובים שפונו, וכן עובדים המתגוררים ב'אזור המיוחד' בהתאם לתנאים הבאים: עובדים שהועסקו במוסדות חינוך שנסגרו עקב הנחיות פיקוד העורף או הרשות המקומית; עובדים שנעדרו לצורך השגחה על ילדיהם עקב הוראה בדבר סגירת מוסדות החינוך במקום מגוריהם (לרבות הורי אומנה); עובדים עם מוגבלות שמקום עבודתם או מקום מגוריהם ב'איזור המיוחד', במידה ומוגבלותם ידועה למעסיק או שהמציאו למעסיק אישור רפואי, וככל שמנעה מהם להגיע למקום העבודה או לשהות בו, משום שלא יכלו לעמוד בהנחיות פיקוד העורף בתקופת ההסכם.

בדומה למנגנוני פיצוי שנקבעו במבצעים קודמים, ההסכם שנחתם כולל גם סעיף שעוסק בזכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים: כל עובד או עובדת שהם הורה או אפוטרופוס לאדם עם מוגבלות, יהיו זכאים לפיצוי, במידה שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על הילד.

בשונה מהסכמים קודמים, ההסכם הנוכחי נותן מענה גם לעובדים שהוצאו לחל"ת על ידי המעסיק עקב המצב הביטחוני ומאפשר לעובדים אלו להגיש בקשה לתשלום השכר בגין ימי היעדרות עקב המצב הביטחוני בכפוף למנגנון התחשבות שיוסדר בין רשות המיסים לבין המוסד לביטוח לאומי, ובכפוף לשיפוי המעסיק. בהמשך, עם חקיקת תקנות מס רכוש והפיצויים לחודשים נובמבר ודצמבר, יוארך ככל הנראה ההסכם גם ליתר חודשי המלחמה.

ההסכם יוגש לממונה הראשית על יחסי עבודה בזרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד רבקה ורבנר, לצורך רישומו כהסכם קיבוצי כללי, ותוקפו מותנה בהרחבתו בצו הרחבה על ידי שר העבודה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "ההסכם נותן מענה לצרכים ייחודיים שנוצרו בעת המלחמה, ומסדיר רשת ביטחון לאוכלוסיות שספגו את הפגיעה הכלכלית הגדולה ביותר. נמשיך להגן על העובדים תוך גילוי אחריות לאומית, ודאגה לחוסנו ולתפקודו של המשק, גם בתקופת החירום".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "זהו נדבך נוסף במסגרת הצעדים שננקטים על ידי נשיאות המגזר העסקי, על מנת להסדיר את הפיצויים להם זכאים המעסיקים בשל הנזקים שנגרמו להם כתוצאה ממלחמת חרבות ברזל. נשיאות המגזר העסקי בראשותי תמשיך לפעול למען המגזר העסקי, אשר המשך פעילותו היא חלק מהמאמץ המלחמתי".

במשא ומתן על ההסכם היו שותפים מטעם ההסתדרות: מנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי וסמנכ"ל כלכלה ומדיניות אדם בלומנברג, ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי עו"ד חנה שניצר,  וכן עו"ד גלי שטיינברג ועו"ד ורד (ויוי) וייץ מהלשכה המשפטית לאג"מ. מטעם נשיאות המגזר העסקי, הובילו את ההסכם יו"ר ועדת עבודה בנשיאות המגזר העסקי ומנכ"ל התאחדות האיכרים עו"ד ישי פולק, יועמ"ש נשיאות המגזר העסקי וסמנכ"ל רגולציה עו"ד לירון בנדק ועו"ד סיגל פעיל ממשרד סיגל פעיל ושות'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!