דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ה' באייר תשפ"ד 13.05.24
20.9°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 22.0°טבריה
  • 13.1°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

עו"ד טל בקר בהאג: "דרום אפריקה המשיכה בקשריה עם חמאס גם אחרי זוועות 7 באוקטובר"

הסתיים יום הדיונים השני בתביעה נגד ישראל בהאג | משפחות החטופים הניפו את תמונות יקיריהן מחוץ לבית הדין: "הם לא יכולים להעיד" | ד"ר כריסטופר סטייקר: "היענות לדרישות דרום אפריקה תאפשר להמשיך לחטוף, לאנוס ולהתעלל בישראלים"

  • צוות ההגנה הישראלי: פרופ' מלקולם שואו (מימין) ועו"ד טל בקר (צילום: AP Photo/Patrick Post)
    צוות ההגנה הישראלי: פרופ' מלקולם שואו (מימין) ועו"ד טל בקר (צילום: AP Photo/Patrick Post)
  • צוות ההגנה הישראלי: פרופ' מלקולם שואו (מימין) ועו"ד טל בקר (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
    צוות ההגנה הישראלי: פרופ' מלקולם שואו (מימין) ועו"ד טל בקר (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
  • משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
    משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
  • הפגנות בעד ישראל ונגדה מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
    הפגנות בעד ישראל ונגדה מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
  • הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
    הרכב השופטים בבית הדין בהאג, בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
  • משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג: "הם לא יכולים להעיד" (צילום: משרד החוץ)
    משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג: "הם לא יכולים להעיד" (צילום: משרד החוץ)
  • משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
    משפחות החטופים מפגינות מחוץ לבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הדיון המקדמי בעתירה של דרום אפריקה נגד ישראל נערך היום (שישי) בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הולנד. נציגי ישראל השיבו לטענות שהעלו אתמול נציגי דרום אפריקה. בשלב זה של המשפט, דרום אפריקה לא נדרשת להוכיח שההאשמה ברצח עם נכונה, אלא רק שהיא "רלוונטית". הפגנות בעד ונגד ישראל התקיימו מחוץ לבית הדין, כולל הפגנה של משפחות החטופים, תחת הכותרת "הם אינם יכולים להעיד" המתלווה לתמונות החטופים.

בתום הדיון כתב שר החוץ ישראל כץ: "המוסר הכפול של חלק ממדינות העולם זועק לשמיים. דרום אפריקה עצמה מפירה את אמנת הג'נוסייד בתמיכתה בארגון הטרור חמאס שקורא לחיסול מדינת ישראל. התקשרתי ליועץ המשפטי של משרד החוץ להודות לו ולחברי הצוות המשפטי הישראלי על הופעתם המרשימה, שחשפה את פניה האמיתיות של דרום אפריקה כמייצגת ארגון טרור שטבח בחוסר אנושיות בתינוקות, בילדים, בנשים ומבוגרים".

במהלך הדיון, ד"ר כריסטופר סטייקר התייחס לאמצעים אותם דרום אפריקה דרשה מישראל לנקוט כדי לצמצם את הנזק לאזרחים. סטייקר: "לפי דרום אפריקה, הדרך היחידה למנוע רצח עם היא שישראל תפסיק כליל את הלחימה בעזה. זו דרישה שמופנית רק לישראל ולא תחול על חמאס. דרישה כזו תגביל את יכולתה של ישראל להתמודד עם האיומים עליה. יותר רקטות יכוונו אל שטחיה, ויהיה אפשר להמשיך לחטוף את אזרחיה, לאנוס אותם ולהתעלל בהם. זה גם יימנע את הניסיונות לחלץ את החטופים. הפסקת המבצע הצבאי תאפשר לחמאס לבנות מחדש את יכולותיו, ולהשתמש בחטופים כבקלפי מיקוח".

סטייקר אמר כי ההשוואה בין המלחמה בעזה בין מלחמת רוסיה-אוקראינה מופרכת, בעיקר בגלל שישראל, בניגוד לרוסיה, פועלת מהגנה עצמית.

עו"ד בקר: "הפיכת האישום בג'נוסייד לנשק נגד ישראל מרוקנת את המושג ממשמעות"

עו"ד טל בקר, יועץ משפטי במשרד החוץ: "לחלק מהאנשים הסיסמה 'לעולם לא עוד' היא סלוגן בלבד, עבור ישראל זה ציווי מוסרי. רפאל לנקן, יהודי פולני שחזה בזוועות השואה טבע את המושג ג'נוסייד – רצח עם. הניסיון להפוך את האישום בג׳נוסייד לנשק נגד ישראל מרוקן את המושג ממשמעות".

"הדה-לגיטמציה לקיום ישראל, שמופיעה בטענותיה של דרום אפריקה, מזכירה את הרטוריקה השוללנית של חמאס. אחריות החמאס מועלמת, וכך גם האנושיות של הקורבנות הישראליים. אם ישנן פעולות שניתן לתארן כרצח עם – אלו הפעולות שבוצעו נגד ישראל".

בקר תיאר עדויות על זוועות 7 באוקטובר, בהן עדות ראייה על אונס במסיבת נובה, ומחבל חמאס שהתקשר למשפחתו וסיפר בגאווה על 10 יהודים שרצח במו ידיו. בקר: "תושב קיבוץ ניר עוז התחבא בממ"ד עם הילדים. המחבלים פלשו והציתו את הבית. כל המשפחה נשרפה בחיים.

בקר הוסיף: "לדרום אפריקה קשרים קרובים עם חמאס. הקשרים האלו המשיכו אפילו אחרי זוועות ה-7 באוקטובר, כולל משלחת חמאס שביקרה את המדינה ל'ביקור סולידריות' שבועות לאחר הטבח. במשך 16 שנות שליטתה, חמאס השתמשה במיליארדים מכספי סיוע בינלאומי כדי להסיט חלקים גדולים מהתשתיות למה שהוא אולי מעוז הטרור הגדול בהיסטוריה של הלחימה האורבנית".

"כתב התביעה מסתמך על נתוני חמאס, הבלתי אמינים בעליל. כל פגיעה בבלתי מעורבים בסכסוך הזה היא טרגדיה, המחייבת חמלה. אבל לבית המשפט לא נאמר כמה מהמתים היו חמושים, כמה נהרגו מאש חמאס, כמה הם אזרחים שהשתתפו ישירות במעשי העוינות, וכמה ממקרי המוות נובעים משימוש לגיטימי ומידתי בכוח נגד מטרות צבאיות, גם אם במחיר טרגי".

ד"ר רג'ואן: "אמצעים לצמצום נזק מוצגים כראייה לרצח עם"

ד"ר גלית רג'ואן: דיברה על הנסיבות לפעולותיה של ישראל, משלושת בחינות: הטקטיקה והאסטרטגיה של חמאס; מאמציה של ישראל לצמצם נזק אזרחי בלחימה; מאמציה של ישראל לשפר את המצב ההומניטרי בעזה בעזה.

ביחס לפעולות חמאס: "דוברי דרום אפריקה אתמול נשמעו כאילו ישראל נלחמת בעזה ללא יריב צבאי. אבל אותו חמאס שתקף את ישראל ב-7 באוקטובר, בנה אסטרטגיה צבאית המבוססת על הטמעת נכסיו ופעיליו בלב האוכלוסייה. המוות והנזק בעזה הם התוצאה הרצויה מבחינת חמאס. הוא גורם ישירות לרבים ממקרי המוות של אזרחים: בתים ממולכדים, מוקשים בסמטאות המחריבים את מה שסביבם, טילים שכוונו לא כהלכה". רג'ואן התייחסה לבית החולים אל-אהלי, שישראל הואשמה בהפצצתו מהאוויר אך דובר צה"ל הציג ראיות לכך שהוא נפגע מירי כושל של הג'יאהד האיסלאמי, והציגה ראיות לשימוש של חמאס בבתי חולים, מתקני התפלת מים ומוקדים אזרחיים והומניטריים נוספים לצרכים צבאיים.

ביחס למאמצי ישראל לצמצם נזק: "שערורייתי לומר שקריאת ישראל לאזרחים להתפנות מאזורי מלחמה נועדה להביא להריסתם. אותם האמצעים שנועדו לצמצם את הנזק לאזרחים, לעיתים מעבר לדרישת החוק ההומינטרי הבינלאומי, מוצגים בכתב האישום כהוכחה לכוונת ישראל לבצע רצח עם. פינוי אזורי לחימה מוכר בחוק הבינלאומי כדרך להגן על אזרחים, ובמקרים מסוימים זו אפילו חובה. ישראל התרתה באזרחים להתפנות שלושה שבועות לפני הכניסה הקרקעית, מספקת אזהרות מוקדמות על אזורים שיותקפו, תוך הצגת מפות מפורטות שמאפשרות לפנות אזורים ממוקדים במקום שטחים גדולים יותר, קובעת הפוגות הומניטריות בלחימה ומייצרת מסדרונות הומניטריים, אותם חמאס תוקף.".

ביחס למצב ההומינטרי: "למרות מאמצי ישראל, אזרחים עזתים רבים סובלים מהמלחמה שחמאס החל. ישראל מפעילה יחידה צבאית ייעודית שאחראית לתיאום עם ארגונים בינלאומיים לגבי נושאים הומניטריים בעזה, כולל המעבר בין ישראל לעזה. בכתב התביעה לא מוזכר שחמאס תקף את מעבר ארז, דרכו כמעט 20,000 עזתים הגיעו לעבוד בישראל מדי יום."

פרופ' שואו: "ציטוטים אקראיים לא מעידים על מדיניות ישראל"

המומחה הבריטי-יהודי למשפט בינלאומי, מוביל צוות ההגנה הישראלי, פרופ' מלקולם שואו, ציטט בפתח דבריו את נשיאת הנציבות האירופאית אורסולה פון דר ליין, שאמרה כי "אין גבול לדם שחמאס רוצה לשפוך. מטרתו למחוק את החיים היהודיים מארץ הקודש, ובתמיכת טהראן, הוא לעולם לא יפסיק", וכי לישראל הזכות להגן על עצמה מפניו.

שואו: "לא כל שימוש בכוח מעיד על רצח עם. בית המשפט הזה מוסמך לדון רק ברצח עם. מה שמעיד על התרחשות רצח עם, ומבדיל אותו מפשעים אחרים במשפט הבינלאומי, הוא כוונה להשמיד קבוצה מסוימת, כולה או חלקה. ההתייחסות רק למעשים, ללא יסוד הכוונה, מרוקנת את המושג מתוכנו – כמו מכונית ללא מנוע".

"אם קורה – ואנחנו מכחישים זאת – שחיילי צה"ל עוברים על חוקי מלחמה, זה יטופל בזמן המתאים במערכת המשפט החזקה והעצמאית של ישראל. ישראל עושה את מירב המאמצים למנוע את מותם של אזרחים פלסטינים, בעוד חמאס עושה את ההפך, תוך שימוש בהם כמגן אנושי. מאמציה של ישראל לצמצם את הנזק האזרחי ולהקל על הסבל לא זכו להתייחסות מספקת".

"כדי לקבוע את מדיניות וכוונת ממשלת ישראל, צריך לבחון את החלטות הקבינט המדיני-בטחוני וקבינט המלחמה. לשלוף ציטוטים אקראיים, שלא תואמים למדיניות הממשלה, זה במקרה הטוב מטעה". שואו ציין בהקשר זה למשל את אמירתו של שר המורשת, עמיחי אליהו, לגבי ה"אפשרות" להפציץ את עזה באטום, אמירה ששואו הזכיר כי זכתה לגינוי מיידי מצד ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה.

שאו האשים את דרום אפריקה ב"מיחזור העובדות באופן מבלבל וחלקי". לדבריו, "מדינות שתומכות או מהללות את אירוע 7 באוקטובר אשמות בשיתוף פעולה עם רצח עם, ובמעילה בחובתן למנוע רצח עם. ודרום אפריקה מספקת תמיכה בחמאס. נציג דרום אפריקה טען אתמול שלישראל אין זכות להגן על עצמה במצב הזה. איך מישהו יכול לטעון שישראל צריכה שלא להגן על עצמה אחרי זוועות 7 באוקטובר והמתקפות על אזרחים מאז?!"

ד"ר עמרי סנדר: "ישראל נוקטת באמצעים קונקרטיים, המבטיחים את זכות תושבי עזה להתקיים. גורמים רשמיים ישראליים פועלים באופן יומיומי למימוש צעדי הסיוע, בזמן שהם ומשפחתם מותקפים. ישראל פועלת להרחבת הגישה לאוכל, מים ושירותי בריאות".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לנושאי משפט בינלאומי, ד"ר גיל-עד נועם: "חמאס עדיין יורה רקטות לעבר ישראל ומחזיק באזרחים חטופים. גם במצב הזה, ישראל נשארת מחויבת לחוק הבינלאומי. דרום אפריקה לא הוכיחה את טענותיה מרחיקות הלכת". נועם ביקש להוריד את התביעה מסדר היום, ולדחות את הבקשה מבית הדין להורות על הפסקת הלחימה ברצועת עזה.

נציגי דרום אפריקה: "הפלסטינים חווים אלימות 75 שנה"

דרום אפריקה מאשימה את ישראל "ברצח עם נגד הפלסטינים בעזה". במהלך הדיון אתמול, שארך כשלוש שעות וחצי, הציגו נציגי דרום אפריקה את טיעוניהם בפני חבר השופטים, שצורפו אליו מטעם ישראל נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, ושופט מטעם דרום אפריקה. מחוץ לבית הדין, ערכו משפחות החטופים הפגנת תמיכה בישראל.

נציגי דרום אפריקה טענו בפני בית הדין שישראל פועלת במכוון להשמדת רוב העם הפלסטיני, מרעיבה את תושבי עזה ומחריבה את בתיהם, וציטטו התבטאויות של פוליטיקאים ואישי ציבור ישראלים שקראו לפגוע בכלל האוכלוסייה העזתית. הם מיעטו להתייחס למתקפת הטרור הרצחנית שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, לחטופים הישראלים ולנוכחות של חמאס בלב האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה.

"האלימות וההרס בפלסטין וישראל לא התחילו ב-7 באוקטובר", אמר שר המשפטים של דרום אפריקה, רונלד לאמולה. "הפלסטינים חווים אלימות 75 שנה. בעזה – מ-2004 ישראל שולטת בחשמל, במים ובגבולות, ואסור להיכנס אליה ולצאת ממנה. ישראל שולטת בשתי היציאות היחידות, והיא עדיין כובשת לפי כללי בית המשפט. דרום אפריקה מגנה את האלימות של חמאס נגד אזרחים ישראלים ולקיחתם בשבי. עם זאת, אין שום הצדקה לתגובה של ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אחרי הדיון אתמול: "היום שוב ראינו 'עולם הפוך' – מדינת ישראל מואשמת ברצח עם, בשעה שהיא נלחמת ברצח עם. ישראל נלחמת במחבלים רצחניים שביצעו פשעים איומים נגד האנושות: הם טבחו, הם אנסו, הם שרפו, הם ביתרו, הם ערפו, ילדים, נשים, קשישים, צעירים, צעירות. ארגון טרור שביצע את הפשע הנורא ביותר נגד העם היהודי מאז השואה, ועכשיו יש מי שבא להגן עליו בשם השואה. איזו חוצפה. עולם הפוך. ודווקא צה"ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם, שעושה הכול כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, מואשם על ידי נציגי המפלצות ב'רצח עם'.

"הצביעות של דרום אפריקה זועקת לשמיים. איפה הייתה דרום אפריקה כשמיליוני בני אדם נרצחו ונעקרו מבתיהם בסוריה ובתימן? ועל ידי מי? על ידי השותפים של החמאס. עולם הפוך. איפה הייתם?"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!