דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

תקשורת / מבקר המדינה: להשהות את ביטול ההפרדה התאגידית בבזק

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא השתתף אתמול (ב') בישיבה משותפת לוועדת הכלכלה והוועדה לביקורת המדינה וקרא למשרד להמתין לדוח הביקורת בנושא. מנכ"ל משרד התקשורת: ""אני מבצע את מדיניות השר הנגבי ואני מציע שאת הדיון הזה תעשו עם השר"

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), התכנסה אתמול (שני) לישיבה משותפת עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשות ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) שעסקה בכוונת משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית בבזק. מבקר המדינה, הסופט בדימוס יוסף שפירא שהשתתף אף הוא בדיון, הודיע כי הוא מציע למשרד התקשורת לעצור את ביטול ההפרדה התאגידית בבזק, עד אחרי פרסום הדוח בעניין.

עם זאת,  לפי משרד התקשורת, שהוא בעל הסמכות להחליט, מדובר בהחלטה שנדחתה כבר שנים והגיע זמנה. השר האחראי על בזק, צחי הנגבי, כלל לא טרח להגיע לדיון וייתכן שזה מעיד על הביטחון שלו שדיון כזה אינו מתבקש.

כבל פתח ואמר כי מדובר בנושא בעל משמעויות כבדות לשוק התקשורת והוסיף כי "מנקודת המבט שלי ההחלטה על ההפרדה התאגידית תהייה בה פגיעה ישירה בצרכנים וזה כל הסיפור". כבל אף מתח ביקורת על מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, שנעדרה מהישיבה ואמר כי "מי שלא יודע לכבד אותנו שלא יצפה לרוח גבית". אלהרר, הוסיפה כי "לכאורה מדובר על עוד מופע של תחרות, אבל לא באמת תהייה תחרות. שוק בתקשורת עבר שינויים מבורכים בשנים האחרונות, אבל לא ברור מה החיפזון בהחלטה הזו שבעוד שנים עשויה להתברר כבכייה לדורות". אלהרר קראה לשר הממונה, צחי הנגבי, להמתין לדוח המבקר.

ישיבה משותפת לוועדת הכלכלה והוועדה לביקורת המדינה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
ישיבה משותפת לוועדת הכלכלה והוועדה לביקורת המדינה (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).

נציג משרד מבקר המדינה, יובל חיו, ציין כי המבקר פנה בסוף אוקטובר לשר הנגבי וביקש ממנו להמתין עם קבלת ההחלטה על לקבלת טיוטת הדוח. לדבריו, הטיוטה נשלחה למבוקרים בשבוע השלישי של נובמבר, וזמן קצר לאחר מכן הופיעו פרסומים בתקשורת על קידום ההפרדה המבנית. "בשבוע שעבר העברנו בקשה מפורטת למנכ"ל משרד התקשורת לקבל הסברים על התהליך שקיים המשרד בטרם קבלת ההחלטה. בעוד חודשיים שלושה נסיים את הכנת הדוח", אמר. היו"ר כבל שאל את המבקר האם הבקשה הייתה להמתין עד קבלת הטיוטה או הדוח הסופי, והמבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, השיב: "ביקשתי לחכות עד שתתקבל הטיוטה, ולאורה שיסיקו מסקנות בעצמם".

הישיבה התקיימה גם לנוכח פניית ח"כ רועי פולקמן, ח"כ אוסאמה סעדי, ח"כ עליזה לביא, ח"כ מיקי רוזנטל וח"כ זהבה גלאון. ח"כ גלאון אמרה בדיון כי העיתוי מחשיד וביקשה לדעת האם קוימה התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה או ועדת הריכוזיות. מנכ"ל משרד התקשורת פילבר השיב כי התקיימה התייעצות עם היועמ"ש לממשלה אך לא עם ועדת הריכוזיות, וכבר לפני שלושה חודשים המשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד אבי ליכט, אמר שאין מניעה לקדם את השימוע. ח"כ גלאון הוסיפה: "לא מדובר במיזוג שני דוכני פיצוחים וההודעה הנחפזת שנשלחה ביום חמישי בלילה לא עומדת במבחן הסבירות".

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אמר כי יש חוסר הבנה של התהליך, וכי המכתב הוא צעד קטן בתהליך ארוך. הוא הוסיף כי המשרד פועל בהתאם למסמך מדיניות עוד מתקופת השר משה כחלון, לפיו לאחר ביצוע השוק הסיטונאי תבוטל ההפרדה המבנית. לדבריו, מדובר בחלק ממהלך שיכפה על בזק לשדרג תשתיות והוא ייחתם רק לאחר השימוע.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי אם תבוטל ההפרדה עוד לפני שבזק תשקיע בתשתיות זה כמו להגיד למישהו לקחת מה שהוא רוצה ולשלם אחר כך. "הוא ייקח, ואז או שהוא ישלם או שלא, וזה מה שעשו עם בזק. במקום להודיע לבזק על ביטול ההפרדה לאחר ההשקעה בתשתיות, נתנו את הגזר ויש צל כבד מאוד על ההתנהלות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עדיין מושך בחוטים ואני אומר את זה באחריות". מנכ"ל משרד התקשורת הגיב לכך ואמר: "בשום פנים ואופן לא", וח"כ רוזנטל הוסיף: "לא אמרתי שהוא מדבר אתך ואתה יודע על הראש של מי בוער הכובע. הוא מדבר עם אנשים ומעורב וזה חמור מאוד ואני גם אפרסם הקלטות בעניין".

ראש אגף התקציבים באוצר, אמיר לוי, אמר כי "בכלכלה יש רגעים שבמבט לאחור מבינים שנעשתה טעות ולוקח שנים לתקן אותה, כמו במקרה של קלאבמרקט. עבדנו שנים שהשוק יהיה תחרותי ואנחנו לא מתכוונים לחזור לאחור. השאלה היא איך ומתי עושים מבטלים את ההפרדה. העיתוי צריך להיות בהתאם לתחרות והתשובה החד משמעית היא שרמת התחרות לא מספיקה. אם ההפרדה תבוטל עכשיו רפורמת השוק הסיטונאי באינטרנט תיעצר ובתשתיות הפסיביות לא תתחיל. מסמך המדיניות אומר שאם תהייה פגיעה בתחרות או בציבור לא תהייה הפרדה מבנית – וזה המצב כרגע לכן אנחנו חושבים שעוד לא הגיע הזמן להפרדה". הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, אמרה כי הרשות לא חושבת שיש נזק מביטול ההפרדה התאגידית, אבל אם מטרת העל היא לקדם את השוק הסיטונאי אז לא קרו מספיק דברים שיצדיקו את המהלך. היא הוסיפה כי בזק מערימה קשיים אל רפורמה השוק הסיטונאי ואמרה: "ככל שמשרד התקשורת קושר בין הדברים אנחנו מסתייגים מהקשירה הזו מאוד".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד אלידור בליטמן, התייחסה לדברי המנכ"ל פילבר על ההתייעצות עם היועמ"ש לממשלה ואמרה: לא היה תיאום אתנו על המכתב ועיתוי הוצאתו, עמדנו על קיום השימוע לפני החלטה ולא אחרי, הופענו מהמכתב והוצאנו בקשה להתייחסות של משרד התקשורת". היו"ר כבל ביקש כי משרד המשפטים יעבר לוועדה התייחסות למהלך בימים הקרובים. פילבר שב ואמר כי הרקע להחלטה הוא שיפור התשתיות, והסביר כי המשרד יאפשר את ביטול ההפרדה רק אם בזק תתחייב לפרוס סיב אופטי ל-76% ממשקי הבית תוך שלוש שנים.

המבקר שפירא הציע למשרד התקשורת "בלשון משפטית לעשות עיכוב ביצוע של זה לשלושה חודשים, עד לקבלת הדוח, ולקחת עוד עשרה ימים ללמוד אותו". פילבר השיב: "אני מבצע את מדיניות השר הנגבי ואני מציע שאת הדיון הזה תעשו עם השר".

ח"כ אלהרר אמרה כי לא היה רגולטור אחד שאמר שההחלטה היא במקום ובזמן הנכונים, ולא ברור מה הלחץ ולאן ממהרים במשרד התקשורת, עם החלטה שפוגעת בתחרות. היא הציעה לשר הנגבי ולמנכ"ל פילבר לקבל את הצעת המבקר.

כבל אמר כי בכוונתו לקיים דיון מיוחד בנושא התשתיות, והוסיף כי היום לא מתקיימת תחרות אמתית בשוק התקשורת. ממשלות ושרים מתחלפים והחברות מנצלות זאת לעשיית רווחים. "אנחנו מאמצים את בקשת המבקר ונפנה לאלתר לשר הנגבי, אין לי ספק שגם הוא יסכים לקבל את בקשת מבקר המדינה", סיכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!