דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

מקומות העבודה עצרו ל-100 דקות למען החטופים; יו"ר ההסתדרות: "נתעורר מהחלום הרע ונייצר ישראל חדשה"

במסגרת יוזמת 'עוצרים ומזדהים' של ההסתדרות נעצרה העבודה במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות, בחנויות ובמפעלים| עצרות תמיכה נערכו במרחבי ההסתדרות, במרכזי ערים, במוסדות אקדמיה ובבתי ספר, במקביל לעצרת '100 ימים של גיהנום' בכיכר החטופים

יו"ר ההסתדרות נואם בעצרת בכיכר החטופים (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות נואם בעצרת בכיכר החטופים (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
יעל אלנתן
דפנה איזברוך
יהל פרג'
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"זה אמיתי? זה חלום, מה שהיה פה בשבעה באוקטובר? הייתכן שמדינת ישראל החזקה הגיעה למצב הזה? שאנשים נחטפים מביתם, חיילים נהרגים על משמרתם ואנחנו נמצאים בחלום רע?", כך אמר הבוקר (ראשון) יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, בכיכר החטופים. "אני רוצה שנתעורר כבר מהחלום הרע ונייצר ישראל חדשה, של אחרי שבעה באוקטובר, לא של 6 באוקטובר, זה החלום שלי. רוצה להתעורר ולשאול, ההיית או חלמתי חלום? הגוף מסרב להירדם. איך מבלים 100 ימים בלי חופש, בלי תרופות, בלי שמש. 100 ימי אזעקות, 100 ימים בין ייאוש לתקווה. קיוויתי שהכול ייגמר, שנגיע לעסקה אבל 100 יום שהם עדיין שם.

מקומות עבודה רבים ברחבי הארץ עצרו היום (ראשון) ב-11:00 את העבודה ל-100 דקות כחלק מיוזמת 'עוצרים ומזדהים' של ההסתדרות, לציון 100 ימים בשבי של החטופים הישראלים בשבי חמאס ו-100 ימים למלחמה. במהלך עצירת העבודה קיימו העובדים אירועי הזדהות. בהסתדרות הדגישו ששירותים חיוניים יפעלו כרגיל.

לאורך היום נערכו עצרות הזדהות עם החטופים במרחבי ההסתדרות, ברשויות מקומיות ובמוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. בבתי הספר התיכוניים נעצרו הלימודים ל-100 דקות ונערכו פעילויות הזדהות. בכיכר החטופים בתל אביב החלה אתמול (מוצ"ש) עצרת בקריאה לשחרור החטופים, תחת הכותרת '100 ימים של גיהנום', שנמשכה 24 שעות והסתיימה הערב. מאות עובדי ההסתדרות צעדו מבית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בתל אביב לכיכר.

אביגיל וויקטוריה, עובדות עמותת פליציה בלומנטל למוסיקה בתל אביב, יצאו ממקום העבודה עם שלטים עליהם נכתב "מחזירים אותם הביתה עכשיו", והחלו לצעוד ברחוב קיבוץ גלויות בתל אביב. "זו הפגנה ספונטנית שלנו", אמרה אביגיל, "נעמוד פה בצומת ונלך לאורך הרחוב, שאנשים יראו".

ויקטוריה (מימין) ואביגיל, עובדות עמותת פליציה בלומנטל למוסיקה, בהפגנה ספונטנית למען שחרור החטופים (צילום: אסף צבי)
ויקטוריה (מימין) ואביגיל, עובדות עמותת פליציה בלומנטל למוסיקה, בהפגנה ספונטנית למען שחרור החטופים (צילום: אסף צבי)

הרופא שקיבל את החטופים ששוחררו בשיבא: "חרד למצב החטופים אחרי 100 ימים בשבי"

המרכז הרפואי שיבא קיים עצרת הבוקר, בהשתתפות שירית ירושלמי, אימה של עדן ירושלמי שנחטפה ב-7 באוקטובר, ומיה רגב, ששבה משבי החמאס ומטופלת בבית החולים. "לפני 100 ימים חשבתי שאני אחזור הביתה מהמסיבה לאמא ואבא שלי." אמרה רגב. "נחטפתי באכזריות ביחד עם אחי הקטן איתי, חברי הטוב עומר שם טוב ועם אורי דנינו שחזר לחלץ אותנו. איתי ואני חזרנו. עומר ואורי עדיין שם. 100 ימים שעומר, אורי, וכל שאר החטופים עדיין שם. איך אני יכולה להמשיך לחיות את החיים שלי כשזאת המציאות שלנו?  100 ימים שהם יושבים שם בחושך איום! כשהייתי שם, ישבתי שם לבד והתפללתי כל יום לאלוהים שיוציא אותי מכאן, מהגיהינום הזה. היום אני יושבת כאן, במדינה שלי ומתפללת על כל אלה שעדיין שם, שהם מספיק חזקים בשביל להחזיק עוד קצת".

"יש שם עוד פצועים", הוסיפה רגב, "המון אנשים שנמצאים בסכנת חיים מיידית. חייבים להציל אותם כמה שיותר מהר לפני שיהיה מאוחר מדי. אותם ואת כולם. כל יום אני יושבת וחושבת על הפצועים וכואב לי. הזמן שלהם אוזל והגוף והנפש שלהם כואבים כל כך".

"כרופא שקיבל חלק מהשבים לטיפול, אני חרד מאוד למצבם לאחר 100 ימים בשבי", אמר פרופ' איתי פסח, שקיבל את החטופים ששוחררו בשיבא, "מיום ליום גוברת הסכנה הממשית לחייהם. העברת התרופות שמדווחת בימים האחרונים היא צעד קטן אך בלתי מספק להבטחת שלומם. השבתם של כל החטופים הביתה היא חובתנו המוסרית ותמצית מהותנו כחברה וכעם.״

עובדי ביה״ח וולפסון התכנסו גם הם הבוקר לציון 100 ימים לאירועי 7 באוקטובר, וקיימו תפילה משותפת להצלחת כוחות הביטחון, לחזרתם של החטופות והחטופים, לרפואת הפצועים ולאחדות העם. "אנו מייחלים ומצפים להחזרת השבויים והשבויות והחטופים והחטופות במהרה, בריאים ושלמים", אמר יניב פוגל, המנהל האדמיניסטרטיבי בביה"ח, "אנחנו מתפללים יום יום להחלמת כל הפצועים".

עובדי וולפסון בתפילה לציון 100 ימים לאירועי 7 באוקטובר (צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)
עובדי וולפסון בתפילה לציון 100 ימים לאירועי 7 באוקטובר (צילום: דוברות המרכז הרפואי וולפסון)

התלמידים והמורים עצרו את השיעור ויצאו להפגין

תלמידי התיכון החברתי בחיפה של רשת דרור בתי חינוך עצרו את הלימודים ויצאו להפגין בשכונת בת גלים בעיר.

"זה מאוד חשוב להפגין, במיוחד בתקופה הזאת, לצאת ולהראות את הנוכחות שלנו ברחובות בת גלים", אומרת מאיה ברעם, תלמידת כיתה י"ב, "טוב להיות פה באחדות עם בית הספר שלי. אני מאוד מקווה שכל ההפגנות והאירועים שאנשים מארגנים יעזרו בסופו של דבר. כדאי לקוות".

הפגנה של תלמידים ומורים בתיכון החברתי חיפה (צילום: יעל אלנתן)
הפגנה של תלמידים ומורים בתיכון החברתי חיפה (צילום: יעל אלנתן)

חן לקח, מחנך בתיכון, הגיע עם התלמידים ברגשות מעורבים. "אני מודע ללחץ שההפגנות מייצרות על הצבא, לפעולה נמהרת שיכולה להביא לאסון. אבל חשוב להביע תמיכה והזדהות, במיוחד בקרב בני נוער, ולהעלות את המודעות שלא שכחנו את החטופים". לקח מדגיש, "החזרה שלהם היא ערך עליון וחשובה מיתר הפעילות הצבאית".

מיצג מיוחד במוזיאון העם היהודי 'אנו': "אירועי 7 באוקטובר היו עבורנו סטירת לחי"

אוניברסיטת תל אביב ומוזיאון העם היהודי 'אנו' (בית התפוצות לשעבר) קיימו הרצאות טד ופאנל בנושא ההשלכות של אירועי 7 באוקטובר על המדינה.

האירוע נפתח בדקת דומייה לזכר הנופלים במלחמה. בין הרצאות הטד שהתקיימו: פרופ' מרסלו שטרנברג על השפעות המלחמה על הסביבה האקולוגית וד"ר מיכל קהן על בריאות הנפש בעת המלחמה ואחריה.

"לנו באוניברסיטה יש חמישה תלמידים שנפלו ו-60 משפחות שכולות מדרגה ראשונה בקרב חברי הסגל", אומר נשיא האוניברסיטה פרופ' אריאל פורת, ומדגיש: "היינו צריכים לפתוח את שנת הלימודים, כי אחרת ייפגעו לימודיהם של כלל הסטודנטים, אלו שמשרתים במילואים ואלו שלא. אנחנו מחויבים גם לסטודנטים אבל גם למשק כולו – להכשיר רופאים, פסיכולוגים ומהנדסים".

מיצג במוזיאון אנו למען החטופים (צילום: מיכל מרנץ)
מיצג במוזיאון אנו למען החטופים (צילום: מיכל מרנץ)

מנהלת מוזיאון אנו אורית שחר עומר התייחסה לתפקיד המוזיאון בעת הזו: "אירועי 7 באוקטובר היו עבורנו סטירת לחי, שכן המוזיאון נבנה בתחושת פוסט אנטישמיות. עם זאת, אחד העקרונות של המוזיאון הוא רלוונטיות". לדבריה, המוזיאון פתח ארבעה מיצגים הקוראים להשבת החטופים, כשבועיים לאחר תחילת הלחימה, וסרטונים שלהם נשלחו למוסדות תרבות יהודיים ברחבי העולם. בפברואר צפויה להיפתח תערוכה שמציגה את האירועים. "אנחנו רוצים שמבקר במוזיאון ירגיש שהסיפור הוא שלו, ועל כן היה לנו ברור שאנחנו צריכים להתייחס למצב במהירות. בהמשך נצטרך לשאול את עצמנו על שילוב האירועים בסיפור היהודי".

העובדים בנוף הגליל עמדו דקה דומיה

120 עובדים ממרחב עמקים צפוני בהסתדרות התכנסו לעצרת הזדהות בנוף הגליל, בהובלת יו"ר המרחב לאון פרץ וראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט.

״גם באזור הצפון, כמו בכל הארץ, אכפת ורוצים להביע הזדהות עם החטופים", אמר יו"ר המרחב פרץ, "דווקא באזור הזה שחיים יהודים וערבים יחד, נמצאים גם יהודים וגם ערבים. בימים כאלה הנטייה היא להקצין עמדות, ואנחנו שומרים על השפיות במדינה. לדאוג שגם אזרחי ישראל הערבים יהיו איתנו ביחד".

עובדים ממרחב נוף הגליל בהסתדרות, בעצרת שארגנו למען החטופים (צילום: יהל פרג')
עובדים ממרחב נוף הגליל בהסתדרות, בעצרת שארגנו למען החטופים (צילום: יהל פרג')

״לעצור את כל המדינה ל100 דקות זה לא פשוט", אמר ראש עיריית נוף הגליל רונן פלוט, "אבל יש מצבים שההסתדרות לא יכולה לעמוד מהצד״. פלוט, שמכהן גם כסגן היו"ר של מוזיאון יד ושם, דרש להקים מוזיאון לאומי להנצחת אירועי שבעה באוקטובר.

אירועי ההזדהות ברחבי הארץ

תל אביב: צעדה מבית ההסתדרות לכיכר החטופים.

ירושלים: עצרת הזדהות מרכזית של ההסתדרות במרחב ירושלים בכיכר ספרא בנוכחות ראש העיר משה ליאון, משפחות החטופים ועובדות ועובדים.

חיפה: עצרת ברחבת בית ההסתדרות (רח' חורי 2) בנוכחות ראשי ועדים, חברי ועדים וגמלאים. במקומות עבודה באזור ייערכו אירועי הזדהות, בהם מספנות ישראל ובית החולים השיקומי פלימן.

ראשון לציון: עצרת הזדהות של עובדי המרחב יחד עם ועד עובדי העירייה, ברחבת בניין העירייה (רח' הכרמל 20) ובמעמד ראש העיר רז קינסטליך.

אילת: עצרת של ההסתדרות במרחב בבית פיליפ מוריי בנוכחות ראש העיר אלי לנקרי.

באר שבע: עצרת ברחבת בית ההסתדרות במרחב נגב (שדרות רגר 34).

אשדוד: עצרת ברחבת בית ההסתדרות בעיר (רח' שבי ציון 13)

נהריה: עצרת מחוץ להיכל התרבות העירוני (דרך העצמאות 7) בהשתתפות עובדי מרחב גליל מערבי.

נוף הגליל: הסתדרות במרחב עמקים צפוני תקיים עצרת הזדהות בקריית הממשלה בעיר בהשתתפות עובדי עירייה, עובדי מדינה, עובדי תע"ש, נציגים מקופות החולים, ממפעל שטראוס ונציגי משפחות החטופים.

כרמיאל: עצרת של מרחב כרמיאל בחזית בית העירייה בנוכחות ראש העיר משה קונינסקי.

עפולה: עצרת הזדהות בבית ההסתדרות (רח' יהושע חנקין 44).

החברות והגופים שהשתתפו ביוזמת "עוצרים ומזדהים" של ההסתדרות

בין הארגונים והחברות שעצרו את עבודתם ל-100 דקות: בזק, פרטנר, סלקום, פלאפון, META – פייסבוק ואינסטגרם  ישראל, SAP, פלייטיקה, BigId, בנק לאומי, בנק דיסקונט, בנק הפועלים, בנק מזרחי, MAX, ישראכרט, מגדל, מנורה-מבטחים, עובדי הרשויות המקומיות, עובדי משרדי הממשלה, נעמת, תנובה, אסם-נסטלה, החברה המרכזית לייצור משקאות [קוקה-קולה], שטראוס, מחלבות רמת הגולן, מאפיית ברמן, דומינוס פיצה, האוניברסיטה העברית, שנקר, מכון ויצמן, קבוצת עמל, אל-על, שירותי בריאות כללית, טבע, קבוצת פוקס, מרכזי ביג, אשטרום, איתוראן, מכון התקנים, פיליפ מוריס, טבע נאות, נירלט, רגבה, גרינפיס ישראל, פלייטיקה, קווי חופשה, הדקה ה-90, צלול, אלטשולר שחם, מועצת המובילים והמסיעים – התאחדות בעלי מפעלי הובלה בישראל, הרצוג-פוקס-נאמן עורכי דין, ולשכת עורכי הדין. עובדי הרכבת הקלה בגוש דן ורכבת ישראל יקיימו צפירת הזדהות (ללא הפרעה לתנועת הרכבות).

בבתי הספר התיכוניים עצרו המורים את הלימודים ל-100 דקות. יו"ר הארגון רן ארז הנחה את המורים לקיים אירועי הזדהות ופעילות חינוכית בנושא החטופים.

בין המוסדות האקדמיים שקיימו אירועי הזדהות: אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, האוניברסיטה הפתוחה, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת אריאל, מכון ויצמן, המכללה האקדמית בית ברל, והמרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!