דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

טייוואן: המועמד הפרו מערבי ניצח בבחירות לנשיאות

לאי צ'ינג-טה זכה ב-40% מהקולות, ניצחון שלישי למפלגה שדוגלת בהתקרבות למערב ועצמאות מסין | בביג'ין הגיבו בזעם: "ננקוט בנחישות למחוץ כל יוזמה בדלנית של עצמאות טייואן"

נשיא טיוואן הנבחר לאי צ'ינג טא חוגג את נצחונו בבחירות, ה-13 בינואר 2023 (צילום: לואיס דלומט, AP)
נשיא טיוואן הנבחר לאי צ'ינג טא חוגג את נצחונו בבחירות, ה-13 בינואר 2023 (צילום: לואיס דלומט, AP)
אוריאל לוי

המועמד הפרו מערבי לאי צ'ינג-טה ניצח בבחירות לנשיאות טייואן. צ'ינג-טה העומד בראש 'המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית' (DPP) ושימש בשנים האחרונות כסגן הנשיא, זכה ב-40% מהקולות (כ-5.6 מיליון קולות) בבחירות שנערכו בשבת. זהו הניצחון השלישי ברציפות של מפלגת DPP הפרו-מערבית בבחירות לנשיאות, מה שמעורר את זעמה של בייג'ינג.

הו יו-אי, ראש העיר טאיפיי והמועמד לנשיאות מטעם מפלגת האופוזיציה הפרו-סינית 'קוומינטאנג' (KMT) הגיע למקום השני עם כ-4.7 מיליון קולות (כ-33.5%), ולמקום השלישי הגיע קו ון-ג'ה, לשעבר ראש עיריית טאיפיי יו"ר 'מפלגת העם' (TPP) המייצגת את מצביעי השמאל שגם הם מזוהים עם המערב, עם כ-3.7 מיליון קולות (26.5%).

בנאום הניצחון הבהיר לאי צ'ינג-טה כי זהו "ניצחון לקהילת הדמוקרטיות". "אנחנו אומרים לקהילה הבינלאומית שבין דמוקרטיה לבין אוטוריטריות אנחנו נעמוד בצד של הדמוקרטיה. טייוואן תמשיך ללכת ביחד עם דמוקרטיות מרחבי העולם" אמר.

לאי רמז כי בייג'ינג ניסתה להשפיע על תוצאות הבחירות: "העם הטייוואני התנגד בהצלחה למאמצים של כוחות חיצוניים להשפיע על הבחירות הללו. אנו סומכים על כך שרק לתושבי טייוואן יש את הזכות לבחור את הנשיא שלהם".

ניצחון המפלגה הפרו-מערבית מגבירה את החשש מפני פלישה סינית לטיוואן. ביום שישי, הצהיר דובר משרד ההגנה הסיני כי הצבא "ינקוט בכל האמצעים הדרושים כדי למחוץ בנחישות כל צורה של תכניות בדלניות למען 'עצמאות טייוואן'".

במקביל לניצחונה במירוץ לנשיאות, איבדה המפלגה השלטת את הרוב בו החזיקה ביואן – הפרלמנט בטאיפיי המונה 113 מושבים. לאחר ספירת כל הקולות, עולה שאף מפלגה לא זכתה ברוב בפרלמנט לראשונה מזה 20 שנים. 'המפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית' זכתה ב-51 מושבים בלבד, מפלגת 'קוומינטאנג' התומכת בהתקרבות לסין זכתה ב-52, ו'מפלגת העם' המזוהה עם השמאל השיגה שמונה מושבים בלבד. המפלגה הפרוגרסיבית צפוייה להקים קואליציה עם מפלגת העם שנוסדה רק ב-2019.

בארה"ב בירכו על תוצאות הבחירות. "אנחנו מצפים בקוצר רוח לעבוד עם ד"ר לאי ומנהיגי כל המפלגות בטייואן כדי לקדם את האינטרסים והערכים המשותפים שלנו" אמר שר החוץ אנתוני בלינקן, והוסיף שארה"ב מחויבת "לשמור על השלום והיציבות" באזור.

משרד-החוץ הסיני הגיב להודעה האמריקאית: "מגנים ומתנגדים בחריפות להודעת משרד-החוץ האמריקאי על הבחירות במחוז טאיוואן של סין. זה מפר את עקרון 'סין האחת', את שלושת הקומניקטים המשותפים של סין וארה"ב, ואת המחויבות של ארה"ב עצמה לשימור רק קשרי תרבות ומסחר ויחסים לא-רשמיים נוספים עם תושבי טאיוואן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!