דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

תקציב לא מנוצל ורק שלושה עובדים: מחדל ההיערכות לרעידת אדמה במספרים

לפי דוח מבקר המדינה רק 4% מהתקציב לחיזוק מבנים בצפון נוצל. בפריפריה חוזקו רק 1% מהדירות שנמצאות בסיכון

הריסות מבנה שניזוק מרעידת האדמה בטורקיה (צילום ארכיון: אוריאל לוי)
הריסות מבנה שניזוק מרעידת האדמה בטורקיה (צילום ארכיון: אוריאל לוי)
דוד טברסקי

עד סוף 2023 נוצלו פחות מ-4% מהתקציב לחיזוק מבנים בצפון מפני רעידות אדמה – כך לפי דו"ח שמפרסם היום (שני) מבקר המדינה. לפי הנתונים מתוך 186 מליון שקלים שתוקצבו לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה כחלק מתכנית מגן הצפון- נוצלו 7 מיליון בלבד. התכנית עצמה, שאמורה להיות מתוקצבת ב-5 מילארד שח, תוקצבה עד כה בפחות מרבע (890 מיליון שקלים). על פי הערכות הגורמים המקצועיים מתגוררים בישראל כ-4.3 מיליון תושבים במבנים לא מחוזקים.

הנתונים אותם מביא המבקר החלו להיאסף לאחר רעידת האדמה הגדולה בתורכיה לפני שנה, שהביאה למותם של מעל ל-50 אלף בני אדם, והורגשה היטב בחלקים רבים בארץ. בהתייחסות למערך החיזוק בצפון הארץ, המבקר ציין שתכנית ההתחדשות וחיזוק מבנים ישנים, תמ"א 38 ,לא השיגה את יעדיה והפכה עם השנים לכלי לקידום התחדשות עירונית והשבחה נד"לנית באזורים שערך הקרקע בהם גבוה. על פי הנתונים שהובאו למבקר, נכון ל-2022, רק 2,850 מ-80 אלף (כ-3.5%) מהמבנים שדורשים חיזוק במסגרת התכנית קיבלו חיזוק, כ-2,000 מבנים נוספים קיבלו אישור והחלו בתהליך ההתחדשות.

הבעיה המרכזית שמצא המבקר היא הכמות הזניחה של תכניות תמ"א 38 שנמצאות בביצוע בפריפריה, שם חוזקו ב-18 השנים האחרונות, 715 מבנים בלבד – פחות מ-1% מכלל המבנים שדורשים בחיזוק בפריפריה הישראלית. בהסתכלות על כלל תכניות ההתחדשות העירונית בארץ, רק 15% מכלל הפרויקטים של תמ"א 38 התרחשו באזורי הסיכון בפריפריה.

על פי התבחינים של משרד השיכון מ-2016, המדינה נדרשת לחזק באזורים הסמוכים לקווי השבר הסורי-אפריקאי עוד 1,010 בניינים של הדיור הציבורי כבר בשנים הקרובות. עד כה, המדינה הקצתה לטובת העניין 460 מיליון ש"ח שחיזקו 126 מבנים בלבד; בקצב המימון הנוכחי, טען המבקר, תיחזוק כלל המבנים יסתיים בעוד 50 שנה.

מתוך המבנים הלא מחוזקים – 60% מבתי החולים אינם עמידים לרעידות אדמה ובשנים 2018 – 2023 לא היה תקציב שנתי לחיזוק בתי החולים הממשלתיים בפני רעידות, חרף המלצה גורפת של מבקרה המדינה ופיקוד העורף מלפני עשור. בנוסף לכך, מעל 1,500 בתי ספר בישראל טרם חוזקו, למרות החלטה ייעודית שהתקבלה בנושא לפני מספר שנים. לפי המבקר, בשנים האחרונות חוזקו חוזקו 87 בתי ספר.

עוד מצא המבקר, ששיעור ההיקף של הכיסוי הביטוחי, הפרטי והציבורי, לנזקים כלכליים בעקבות אסונות טבע בישראל – אמור לכסות רק 44% מהאובדן הכספי שיספגו הבעלים בעקבות רעידה גדולה. מדובר בשיעור נמוך יחסית למדינות מתקדמות ובהן צרפת – עם כיסוי ביטוחי בגובה 67%, שוויץ 71%, בלגיה 73%, בריטניה 75% וניו זילנד 77% ; על פי חישוב שנעשה בעניין בצוות בין משרדי, היערכות טובה יכולה להביא לחיסכון עתידי של עד 13 דולר על כל דולר שיושקע בהיערכות.

נכון ל-2023, בוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה ישנם 3 עובדים בלבד. עד כה, לא הגישה הרשות לחירום לאומי לוועדת השרים את הצעת המחליטים בנושא הקניית סמכות לוועדה שאמור לתכלל את כל פעילות המדינה בכל הקשור להתמודדות מוקדמת עם הסכנה. על פי הדוחות האחרונים שהגיעו למבקר, הוועדה נמצאת בתת ניצול תקציבי של 20 מיליון ש"ח ותקציבה השנתי נמצא בירידה מתמדת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!