דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חקלאים שהעסיקו עובדים פלסטינים עונתיים יוכלו לבקש להעסיק עובדים זרים במקומם

לפי הצעת משרד החקלאות שפורסמה להערות הציבור, מכסת העובדים הזרים שתוקצה לענפים העונתיים תעמוד על כאלף עובדים בשנת 2024 | לדברי התאחדות החקלאים, מדובר בפתרון חשוב עבור החקלאים שסובלים ממחסור חמור בידיים עובדות מה-7 באוקטובר

עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90)
עובדים זרים בשדה כרוב בנגב (צילום: יניב נדב / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד החקלאות פרסם היום (שלישי) להערות הציבור קול קורא הצפוי לאפשר לחקלאים שהסתמכו על עובדים פלסטינים עונתיים, להגיש בקשות להעסקת עובדים זרים. זאת, על רקע עצירת הכניסה של עובדים פלסטינים לישראל בעקבות המלחמה.

המהלך הוא תוצאה של פעילות התאחדות חקלאי ישראל מול משרד החקלאות, שכן עד היום לא יכלו החקלאים בענפי ההדרים, התותים וגיזום המטעים הנשירים (כולל כרמים ליין), לבקש היתרים להעסקת עובדים זרים.

לפי ההצעה, מכסת העובדים הזרים שתוקצה לחלוקה לענפים אלו תעמוד על כאלף עובדים בתקופת הפיילוט. המעסיקים שיוכלו להגיש בקשות הם אלו שלהם היו היתרים להעסקת עובדים פלסטינים עונתיים וכמות ההיתרים המרבית לא תעלה על 15 עובדים למעסיק.

הקושי בפתיחת ענפים אלו להעסקת עובדים זרים, הוא שהעבודה בהם מתאפיינת בעונתיות (עונות עם עבודה מרובה ועונות עם עבודה מועטה) ולפיכך החקלאים נדרשים להעסיק עובדים רבים רק בחלק מחודשי השנה, בעוד העובדים הזרים מגיעים לישראל למספר שנים.

חקלאי על טרקטור בשדה בקיבוץ להב (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)
חקלאי על טרקטור בשדה בקיבוץ להב (צילום ארכיון: משה שי/פלאש90)

אף על פי כן, במסגרת טיוטת הקול הקורא שפרסם משרד החקלאות, יתחייבו המעסיקים להעסיק את העובדים במשך שנת 2024 כולה כלומר גם בעונות בהן אין להם צורך בידיים עובדות רבות, אלא אם ינויידו העובדים למעסיק אחר כדין.

ההנחה, שאיננה כתובה במפורש בטיוטת הקול הקורא, היא שהחקלאים המגדלים גידולים הדורשים עבודה מרובה בעונות שונות יעבירו ביניהם את העובדים לאורך השנה בהתאם לצורך המשתנה. הפרה של המחויבות להעסקת העובדים לאורך כל השנה ללא מציאת מעסיק חלופי – עשויה לגרור סנקציה של איבוד היתרי ההעסקה.

בהתאחדות החקלאים, ביקשו לקבוע מראש מודל של חיבור מעסיקים שונים המגדלים גידולים הדורשים עבודה מרובה בעונות הפוכות – כך שיגישו בקשות העסקה במשותף. אולם רעיון זה לא נתקבל על ידי משרד החקלאות ואיננו מופיע בטיוטת הקול הקורא.

עם זאת, לדברי התאחדות החקלאים מדובר בפתרון חשוב עבור החקלאים שסובלים ממחסור חמור בידיים עובדות מאז עצירת היתרי הכניסה והעבודה של העובדים הפלסטינים, דבר שגורם לפגיעה כלכלית במשקים אלה.

בהתאחדות החקלאים מציינים שצעד זה התאפשר הודות לשיתוף פעולה בין התאחדות חקלאי ישראל, יו״ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת ח״כ אליהו רביבו, שר החקלאות ח״כ אבי דיכטר, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא ורשות ההגירה והאוכלוסין בראשות עינבל משאש.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל עמית יפרח ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן: "מדובר בצעד משמעותי עבור החקלאים אשר העסיקו עובדים פלסטינים זמניים ומפרוץ המלחמה נמצאים במחסור משווע בידיים עובדות, מחסור אשר עשוי היה להשפיע על תפוקת התוצרת המקומית למשך שנים קדימה. בהינתן והשלב הראשון של פתרון זה יצליח, חשוב לקבל בהקדם החלטה נוספת בממשלה על תוספת של 10,000 עובדים זרים כך שמכסת העובדים הזרים תעמוד על סך של כ-50 אלף עובדים בהעסקה ישירה. אנו מודים לכל אלה שהקשיבו, הפנימו את הבעיות בשטח ופעלו יחד איתנו למצוא פתרונות. נמשיך לפעול ללא לאות למען חיזוק וקידום החקלאות הישראלית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!