דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

הממשלה תקדם הגדלה של מס הבריאות החל מ-2025

לפי תזכיר חוק שפירסם משרד האוצר שנועד לעלות את הגבייה, יעלה שיעור הגבייה של מס בריאות ל-5.15% מהשכר מ-5% | השכר הממוצע, שלפיו נקבעות מדרגות התשלום, יוקפא. מה שיביא לכך שיותר ישראלים ישלמו את המס במדרגה הגבוהה

סניף המוסד לביטוח לאומי בחולון (צילום ארכיון: shutterstock)
סניף המוסד לביטוח לאומי בחולון (צילום ארכיון: shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לביטוח לאומי יגבה עוד 1.4 מיליארד שקלים בשנה החל מ-2025, כך לפי תזכיר החוק להגדלת ההכנסות מדמי ביטוח לאומי והעלאת דמי ביטוח בריאות שהעלה משרד האוצר לאתר החקיקה הממשלתי. כמיליארד שקלים ייגבו מהאזרחים במקום תשלומי הממשלה לביטוח הלאומי, ואילו 400 מיליון שקלים יגיעו לקופת המדינה מכספי העובדים, בשל הגדלת מס בריאות במדרגת הגבייה הגבוהה ב-0.15%.

מס הבריאות נוצר בשנת 1994, כאשר הממשלה החליטה על ביטוח בריאות ממלכתי, שביטל את הליכי הגבייה של קופות החולים. המס נגבה מכל עובד, בשיעור של 5% מהכנסתו. בעבר התקיים מס מקביל על מעסיקים, אך הממשלה ביטלה אותו בהדרגה ונכנסה בנעלי המעסיקים, כך שקופת המדינה מממנת את מערכת הבריאות, והגבייה מהעובדים מכסה רק חלק מהמימון הדרוש.

התיקון המוצע לשנה הבאה הוא עליית מס הבריאות מ-5 ל-5.15%. בתדרוכים של משרד הבריאות נאמר כי תוספת הגבייה תתורגם לתוספת שירותים לציבור, אך במציאות כספי מס הבריאות מגיעים ל"אמבטיה" הגדולה של הכנסות המדינה, ללא צביעת הכסף דווקא לשירותי בריאות.

בחינה כלכלית של מס הבריאות, מגלה כי הוא אחד המסים הרגרסיביים. הוא מוטל באופן כמעט שווה על עובדים בשתי מדרגות גבייה בלבד: 3.1% לכל השכר עד לתקרה של 60% מהשכר הממוצע במשק, ו-5% מכל שכר שמשולם מעל גובה זה. המס מוטל רק על עובדים, ולא על מעסיקים או על מי שהכנסתו מגיעה מרווחי הון. עליית שיעור המס צפויה להגדיל את הכנסות המדינה בעוד 400 מליון שקלים. מקבלי גמלה מהמוסד לביטוח הלאומי יוחרגו מעליית המס.

הקפאת השכר הממוצע שקובע הביטוח הלאומי ל-2024 וגם ל-2025, תגרום לכך שגם מדרגת הגבייה השנייה תשאר נמוכה יותר, כך שיותר ישראלים ישלמו את המס במדרגה הגבוהה, שנוגעת לחלק השכר שגבוה מ-60% מהשכר הממוצע במשק. גבייה מוגדלת זו מכלל האזרחים, תאפשר למדינה להפחית את התמיכה בביטוח הלאומי בכמיליארד שקלים.

הקפאת השכר הממוצע תחול רק על מדרגות הגבייה, אך הביטוח הלאומי יכריז כרגיל על עדכון השכר הממוצע בשנת 2025, קביעה שמשפיעה על עדכון שכר המינימום וקצבאות שונות, בעיקר בתחום הנכות.

שני מהלכי המיסוי יוטלו במידה כמעט שווה על עשירים ועל עניים, ולכן יגרמו להרחבה קטנה של הפערים הכלכליים על ידי מערכת המס. גם לפני התיקון החדש, מערכת תשלומי ההעברה בישראל, שהם השילוב בין מערכת המס וחלוקת הקצבאות, היא אחת המערכות הכי פחות אפקטיביות בצמצום פערי הכנסה מבין המדינות המפותחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!