דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

האב הקדמון של השקל: מטבע כסף נדיר בן כ-2,500 שנה, התגלה בהרי יהודה

המטבע מהווה את אחת העדויות המוקדמות ביותר בארץ למעבר לשימוש במטבעות. הוא התגלה בחפירת רשות העתיקות במימון נתיבי ישראל. ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות: "הממצא מלמד אותנו שהמעבר משימוש בבצע כסף למטבעות היה הדרגתי, וארך מאות שנים"

מטבע נדיר המעיד על ראשית השימוש במטבעות התגלה בהרי יהודה (צילום: רשות העתיקות)
מטבע נדיר המעיד על ראשית השימוש במטבעות התגלה בהרי יהודה (צילום: רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

עדות נדירה לתחילת השימוש  במטבעות, התגלתה לאחרונה בחפירת רשות העתיקות בהרי יהודה. בחפירה שנעשתה כחלק מעבודות תשתית בכביש 375, נחשף מטבע נדיר מאוד, עשוי כסף, שמתוארך לתקופה הפרסית (המאה ה-5/6 לפנה"ס). בחפירה, נחשפו גם מבנה קדום יותר מהמטבע, מימי בית ראשון, שבו התגלתה עדות נוספת לסחר שנעשה באזור, בדמות משקולת שקל.

את המטבע הנדיר גילה מ"מ מנהל מחוז יהודה ברשות העתיקות, סמיון גנדלר: "המטבע שבור בצורה מכוונת וצד אחד שלו טבוע בטביעה מרובעת. ניכר כי הטביעה עליו שקועה, בעוד שבתקופות מאוחרות יותר טכניקות הטביעה השתכללו ומציגות דמויות הבולטות מן המטבע".

לדברי ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, ד"ר רוברט קול, "המטבע נדיר ביותר, הוא מצטרף לתריסר מטבעות בלבד מסוגו, שנמצאו בחפירות מסודרות בארץ. המטבע נטבע בתקופה בה השימוש במטבעות רק החל בעולם. ממצא זה, מספק מידע נוסף על הדרך שבה התנהל המסחר, ועל התהליך שעברה הכלכלה העולמית מתשלומים באמצעות שקילה של בצעי (חתיכות) כסף, לשימוש במטבעות".

ברשות העתיקות מסבירים שהמטבע שייך לקבוצה של מטבעות קדומים מאוד, שנטבעו מחוץ לגבולות ארץ ישראל באזור יוון, קפריסין ותורכיה העתיקה. אלה, החלו להופיע במאה ה-5/6 לפנה"ס באתרים בארץ ישראל. העובדה שהמטבע נמצא באתר, במפולת שמתוארכת לאמצע המאה ה-4  לפנה"ס, מלמדת אותנו שהמעבר משימוש בבצע כסף למטבעות היה הדרגתי, וארך מאות שנים.

אתר החפירה, מבט מלמעלה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
אתר החפירה, מבט מלמעלה (צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)

עדות נוספת למעבר ההדרגתי היא העובדה שמטבע הכסף, שאמנם יוצר כמטבע במקור, נמצא במחציתו, לאחר שנחתך במכוון לשניים. מכאן ניתן להבין שהשימוש בו במאה ה-4 לפנה"ס, נעשה בתור בצע כסף לשקילה, ולא כמטבע העובר לסוחר, זאת, על אף שבמקביל, כבר החלו להשתמש במטבעות.

מטבע נדיר המעיד על ראשית השימוש במטבעות התגלה בהרי יהודה (צילום: רשות העתיקות)
מטבע נדיר המעיד על ראשית השימוש במטבעות התגלה בהרי יהודה (צילום: רשות העתיקות)

להערכת מנהלי החפירה, מיכל מרמלשטיין ודני בן עיון, האתר שבו התגלה המטבע המיוחד, הוקם לראשונה בימי בית המקדש הראשון (לפני כ-2,700 שנה), ומתוארך למאה ה-7 לפנה"ס, ימי המלכים חזקיהו, מנשה, אמון ויאשיהו.

לדבריהם האתר שכן במרחב הכפרי של ממלכת יהודה, שמרכזה היה בירושלים. מתקופה זו, הידועה בפריחה יישובית של ממלכת יהודה, התגלה "בית ארבעת המרחבים", המאפיין אתרים ישראליים, וכן משקולת שקל, המהווה עדות נוספת – קדומה יותר, לקיומו של מסחר באתר.

משקולת שקל מימי בית ראשון שנתגלתה בחפירות בהרי יהודה (צילום: אמיל אלדג'ם רשות העתיקות)
משקולת שקל מימי בית ראשון שנתגלתה בחפירות בהרי יהודה (צילום: אמיל אלדג'ם רשות העתיקות)

המשקולת, שהתגלתה על רצפת אחד החדרים באותו המבנה, עשויה אבן בצורת כיפה, ושימשה לשקילה של מוצרים כגון מתכות, תבלינים ומוצרים יקרים אחרים. על גבי המשקולת נחרת סימן שמזכיר את האות ע' בעברית – ולידו הספרה אחת בכתב מצרי היראטי, לציון שקל אחד. המשקולת שוקלת 11.07 גרם. "זוהי בעצם המשקולת הנהוגה באזור יהודה, שבה השתמשו הסוחרים על מנת לשקול סחורה בצורה מדויקת", מסבירים ארכיאולוגי החפירה.

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "כל פעם מפתיע מחדש, איך ממצאים רבי ערך למחקר מתגלים במקומות לא צפויים. המטבעות הזעירים הם מקורות מידע מהחשובים ביותר הקיימים בארכיאולוגיה, משום שהם מכילים מידע חזותי, לצד כתובות ותאריכים. מתוך חפץ קטן כמו מטבע אפשר להתחקות אחר הלך מחשבתם של בני האדם, ולראות שהתנהלות הכלכלית שלנו לא השתנתה מזה אלפי שנים, רק הטכנולוגיות משתכללות. בהקשר זה, מעניין לחשוב על המחקר הארכיאולוגי העתידי בעולם שעובר לסחר אלקטרוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!