דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות עתרה לביה"ד לעבודה: לעדכן את שכרם של עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי

בהסתדרות דורשים להחיל על עשרות אלפי עובדי קבלן במשרדי הממשלה, ברשויות המקומיות ובגופים ציבוריים את הסכם המסגרת שנחתם באפריל האחרון, וכולל מענק של 6,000 ש"ח ושורת הטבות שכר | ההסתדרות: "זלזול מופגן בזכויות עובדים מהמוחלשים ביותר במשק"

מאבטח במתחם שרונה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
מאבטח במתחם שרונה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות עתרה היום (רביעי) לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בדרישה לעדכן את שכרם של עשרות אלפי עובדי הקבלן בענפי השמירה והניקיון במשרדי הממשלה ובגופים הציבוריים, בהתאם להסכם המסגרת, לרבות תשלום המענק החד פעמי על סך 6,000 שקלים ויתר הטבות השכר. 

בין הטבות השכר הנוספות שנקבעו בהסכם המסגרת, ושההסתדרות דורשת להחיל גם על עובדי הקבלן בענפי השמירה והניקיון במגזר הציבורי – תוספת שכר הדרגתית (במספר פעימות) של 500 שקלים ו-6% , וקיצור של שבוע העבודה ל-40 שעות בשבוע בשתי פעימות. 

באוקטובר האחרון, בעקבות לחץ ההסתדרות, הורה החשב הכללי באוצר על תשלום המענק החד פעמי בלבד, לעובדי הקבלן המועסקים במשרדי הממשלה בלבד, ולא ליתר העובדים בגופים הציבוריים.

העתירה כעת הוגשה כנגד המדינה, החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ והחברה העירונית לביטחון ראשון לציון והסדר הציבורי בע"מ – והיא דורשת הן את תשלום המענק והן את יתר הטבות השכר, לכלל עובדי הקבלן בענפים אלו במגזר הציבורי, לרבות רשויות מקומיות.

הדרישה מתבססת על ההסכם הקיבוצי וההסכמות הנוספות שנחתמו בין המדינה וההסתדרות בשנת 2012, לאחר מאבק נחוש לשיפור תנאיהם של עובדי הקבלן בשירות הציבורי שאף כלל שביתה כללית – הסכמות שהובילו לחקיקת חוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים הציבוריים, חוק המשווה את התנאים של עובדי הקבלן המועסקים במשרדי הממשלה לאלו המועסקים גם ביתר הגופים הציבוריים לרבות החובה לעדכן את שכרם בהתאם לשינויי השכר במגזר הציבורי, כפי שהם באים לידי ביטוי בהסכמי מסגרת עתידיים.

חובה זו נועדה להבטיח שמירה על זכויות העובדים והעלאת שכרם של עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי גם בשנים שלאחר חתימת ההסכם בשנת 2012, על מנת שעובדים מוחלשים אלו לא 'יישארו מאחור' אל מול עובדי שירות המדינה אשר היוו נקודת ייחוס לשיפור השכר של עובדי הקבלן בענפים אלו. 

בעתירה, טוענת ההסתדרות כי החובה לעדכון שכר עובדי הקבלן כאמור, איננה בגדר 'המלצה', אלא בגדר חובה הסכמית וחוקית ברורה ומפורשת, שלא ניתן להתעלם ממנה, או לבחור לשלם רק את חלקה – אחרת מוטלת על מזמין השירות הציבורי אחריות אזרחית (בהתאם לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה המטיל אחריות זו על מזמיני שירות של עובדי קבלן).  

עוד הוסיפה ההסתדרות בבקשתה כי הפרת החובה לעדכן את שכר עובדי הקבלן בהתאם להטבות הכספיות שנקבעו בהסכם מסגרת 2023 אינה מתמצה בהפרת דין גרידא, אלא גם זלזול מופגן בזכויות עובדים, שבתי הדין כבר קבעו בעבר לא אחת שהם מהמוחלשים ביותר במשק, "ואשר מועסקים בצורת העסקה משולשת היוצרת 'ריחוק' בין מזמין השירות לבין העובד, והמובילה למרבה הצער להמשך פרקטיקה של הפרת זכויות שיטתית". 

את ההסתדרות מייצגים ראש הלשכה המשפטית לאגף לאיגוד מקצועי עו"ד חנה שניצר-רהב, עו"ד אורן שרם ועו"ד סיון רדיאן מהלשכה המשפטית לאגף לאיגוד מקצועי וכן עו"ד אלעד פלג ממשרד בעז בן צור ושות'. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!