דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

השר לשעבר אמנון רובינשטיין הלך לעולמו בגיל 92

פרופ' רובינשטיין כיהן בין היתר כשר החינוך, התקשורת, האנרגיה והמדע. היה חתן פרס ישראל למשפטים לשנת 2006 וחתן פרס חשין למצוינות אקדמית במשפט לשנת 2010

אמנון רובינשטיין (צילום: נועם רבקין, פלאש90)
אמנון רובינשטיין (צילום: נועם רבקין, פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

השר לשעבר אמנון רובינשטיין הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 92. רובינשטיין היה חתן פרס ישראל למשפטים, היה חבר כנסת במשך 25 שנה וכיהן כשר החינוך, התקשורת, שר האנרגיה ושר המדע והטכנולוגיה. רובינשטיין היה נשוי ואב לשניים. מועד הלוויה טרם פורסם.

רובינשטיין היה ממקימי תנועת שינוי וממנהיגי מרצ. היה פרופסור למשפטים ופרסם כעשרה ספרים. הוא היה מומחה עולמי למשפט חוקתי ותרם משמעותית לקידום פרויקט החוקה.

בכנסת ה-12 יזם רובינשטיין את הצעת חוק יסוד זכויות האדם וכשראה שהוא לא מצליח לקדם אותה החליט לפצל אותה לארבע הצעות חוק נפרדות ששתיים מהן התקבלו: חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק.

רובינשטיין נולד בתל אביב ב-1931 ומגיל צעיר היה פעיל ציבור. הוא התחנך בתל אביב ובארצות הברית, למד משפטים וב-1960 קיבל תואר ד"ר מבית הספר לכלכלה בלונדון.

בתחילת שנות ה–70 הפך לפוליטיקאי פעיל, הקים עם יגאל ידין את מפלגת ד"ש ואחר כך, על רקע המחאה בעקבות מלחמת יום כיפור, הקים את "שינוי" שהתאחדה כעבור שנים עם מרצ. הוא כיהן כחבר כנסת מ-1977 ועד 2002. לאחר פרישתו מפוליטיקה שימש דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת רייכמן ולתקופה קצרה גם כנשיאה.

באוגוסט 1999 הודיע יו"ר הכנסת דאז, אברהם בורג, מעל במת הכנסת על מותו של רובינשטיין. בורג, ספד לו, וחברי הכנסת עמדו דקת דומיה לזכרו. מבוכה גדולה נוצרה בכנסת כשדקות אחר כך נודע שרובינשטיין חי.

חקירת המשטרה העלתה שאת הודעת הפטירה הבדויה מסר לבורג בשיחת טלפון זלמן (שושי) וינדר, שהתחזה לפרופסור בבית חולים. וינדר לא הועמד לדין בפרשה בשל חוות דעת פסיכיאטרית בעניינו.

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "פרופ' אמנון רובינשטיין ז"ל היה מורה דרך במשפט חוקתי וציבורי לדורות של משפטנים וזכיתי גם אני ללמוד ממנו. פרופ' רובינשטיין היה איש ציבור למופת שפרץ דרכים רבות, הן בתחום המשפט, הפוליטיקה, החינוך וההשכלה הגבוהה – בין היתר בתור שר חינוך, ובעוד זירות מגוונות ומשפיעות. ההערכה וההוקרה שזכה להן, בין היתר כשהוענק לו פרס ישראל, שיקפו את תרומתו לחברה הישראלית ולמדינת ישראל. נזכור אותו בהערכה גדולה וגעגוע. תנחומים למשפחתו תלמידיו ואוהביו".

חברת הנהלת מרצ וחברת מועצת העיר ירושלים, ד"ר לורה ורטון: "פרופ' אמנון רובינשטיין היה איש מבריק, כפי שהתבטא גם בספריו וגם בפעולותיו כשר חינוך יוצא מן הכלל. לצד היותו איש מחקר שכתב רבות, הוא גם היה פוליטיקאי מוכשר ואיש עשייה".

"כמשפטן רובינשטיין נאבק לקדם חוקה והצליח בחקיקת חוקי יסוד. הוא גם קידם הפרדת הדת והמדינה ושוויון בנטל, נושאים שהיום יותר בוערים מתמיד", הוסיפה ורטון. "יש לקחת ממנו השראה ולהמשיך את דרכו. אנשים עם יושר, עומק, ויכולת ביצוע למען המדינה חסרים היום בזירה הציבורית. עבורי הוא היווה השראה לפעילות ציבורית, ואנחנו מתחייבים להמשיך בדרכו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!