דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד החקלאות: צפוי מחסור בבצל ובעגבניות ישראליים; ניאלץ לייבא כדי לענות על הביקוש

המלחמה גרמה למחסור, בשל הקושי להגיע לשטחי הגידול ובגלל מצוקת כוח האדם | להערכת המשרד, אספקת הפלפל, תפוח האדמה, הגזר, הבטטה והכרוב תענה על צורכי השוק

עגבניות בשוק (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
עגבניות בשוק (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
מאיה רונן

הפלפל ותפוח האדמה יספיקו, הבצל והעגבניות ייובאו: משרד החקלאות פרסם הבוקר סקירה כוללת וצפי לאספקת תוצרת חקלאית מקומית לתחילת 2024, נוכח המלחמה. לפי ההערכה, מינואר עד מרץ צפויה אספקה סדירה של פלפל, תפוח אדמה, גזר ובטטה מתוצרת ישראלית. כמו כן, צומצם הפער באספקת הכרוב, שצפויה לחזור להיקף הרגיל שלה בעוד כשבועיים. עם זאת, לפי נתוני משרד החקלאות, צפוי מחסור בבצל ובעגבניות, שיושלם בעזרת ייבוא.

מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות, שערכו את הסקירה, בחנו את כלל שטחי הגידול ברחבי הארץ. הם בחנו את הפער בין תוכניות השתילה, הזריעה והקטיף לעומת הביצוע בפועל, כפי שמתאפשר עקב המצב בשטח והנחיות הביטחון.

מתמונת המצב לחודשים הקרובים שפרסם משרד החקלאות עולה שהייצור החקלאי המקומי, שמספק בשגרה את רוב הביקוש המקומי, עלול לא להספיק בחלק מהענפים.

כך למשל, אספקת העגבניות המקומית צפויה לרדת ב-25% בחודשיים הקרובים לעומת שנים קודמות. 25% מכלל שטחי הגידול של עגבניות (כ-2,000 דונם) לא נשתלו, או שהגידולים בהם לא טופלו כמו שצריך. מדובר בשטחי גידול שממוקמים בחבל הבשור ובאשכול, שהעבודה בהן מוגבלת מסיבות ביטחוניות ובגלל מצוקת כוח אדם. חוסר הוודאות לגבי מצבת כוח האדם והשפעות אירועי מזג אוויר מקשה על צפי מדויק יותר. התפוקה במשקי העגבניות בעוטף עומדת על כ-30% לעומת ימי שגרה.

כדי לעודד את הגברת הייצור, משרד החקלאות פרסם נוהלי תמיכה עידוד לחקלאים לזריעה, שתילה ושדרוג תשתיות לטובת אספקת תוצרת מקומית. המשרד מציע תמיכה לשיפוץ ושדרוג חממות ישנות לטובת גידול ירקות ה"סלט הישראלי", תמיכה לתמרוץ שתילה מוקדמת של עגבניות, תמיכה לתמרוץ זריעת חיטה לתחמיץ ושחת ותמיכה לתמרוץ זריעה של תפוחי אדמה ולהעתקת זריעה לנגב המזרחי. להערכת המשרד, בחורף הקרוב יישתלו כ-2,500 דונם נוספים של עגבניות בכל חלקי הארץ.

ייבוא העגבניות מתחילת המלחמה עומד על 21 אלף טון, ממוצע חודשי של 7,000 טון. חלק מהייבוא היה עודף, בשל חוסר הוודאות בחודש הראשון של המלחמה. בענף העגבניות צופים שהשלמת הייבוא מינואר עד מרץ 2024 תהיה בהיקף דומה.

מסקירת מדריכי המשרד עולה צפי לירידה של 20% באספקת החסה. חסה נשתלת מדי שבוע, לאורך כל השנה. אמנם חקלאים רבים מקדימים מעט את הקטיף כדי לספק את הביקוש, אך מכיוון שהיא חייבת להיקטף במועד, זמינות העובדים בזמן הקטיף חשובה מאוד.

כדי להתגבר על החוסר בגידול כרוב עקב המלחמה, מגדלים ותיקים וחדשים מתגברים את שטחי הגידול בכל אזורי הארץ. כדי לספק את הביקוש לאורך כל השנה, כרוב נשתל מדי שבוע. מחזורי החורף ארוכים יותר ויכולים להגיע ל-110-90 ימים עד לאסיף. להערכת המשרד, בעוד כשבועיים אספקת הכרוב תתייצב ולא צפוי חוסר.

מהסקירה עולה שלא צפוי מחסור בתפוחי אדמה ובגזר, הודות להעברת חלקות הגידול והגדלת הזריעות מזרחית לכביש 232.

אספקת הבצל צפויה להיות נמוכה ב-20%, עקב בעיות באספקת חומר הריבוי מהמשתלות. זריעת המשתלות בשטחים פתוחים מתוכננת לאמצע ינואר-אמצע פברואר, והאסיף מתוכנן לתחילת אפריל. אספקת הבצל הישראלי כיום מגיעה עדיין מאחסון של הזנים הקיציים. המשרד מעריך שצפוי חוסר של כ-20% מהכמויות הרגילות לאורך כל החורף, עד אפריל 2024.

גם אספקת תות השדה צפויה להיות נמוכה העונה. לפי ההערכה של מדריכי המשרד, 5%-20% משטחי הגידול של התות ננטשו. קטיף התותים מתקיים בתקופה זו, ומגדלי התות מדווחים על יבול נמוך מהממוצע. האתגר העיקרי של הענף הוא מחסור בכוח אדם מקצועי. ענף התות נסמך על עובדים מהרשות הפלסטינית, שאינם מורשים להיכנס לעבוד בישראל נוכח המלחמה, ועובדי חקלאות תאילנדים, שחסרים כעת. היקף האספקה תלוי בזמינות עובדים מקצועיים לקטיף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!