דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כנסת ישראל

שלב התגובות / נתניהו: "אני תומך במתן חנינה לאלאור אזריה"

עם זאת, הוסיף ראש הממשלה, בפרסום בדף הפייסבוק שלו, כי הוא "קורא לכל אזרחי ישראל לנהוג באחריות כלפי צה"ל, מפקדיו והרמטכ"ל". מלבד נתניהו, שלל נבחרי ציבור יצאו בתגובות, לא מאוד מפתיעות, לפסק הדין

בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90
בנימין נתניהו. צילום ארכיון: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש (רביעי), לפסק הדין שניתן במשפטו של אלאור אזריה. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, כתב נתניהו כי "זהו יום קשה וכואב לכולנו – בראש ובראשונה לאלאור ולמשפחתו, לחיילי צה"ל, לאזרחים רבים ולהורים של חיילינו, ואני בתוכם. אני קורא לכל אזרחי ישראל לנהוג באחריות כלפי צה"ל, מפקדיו והרמטכ"ל. יש לנו צבא אחד שהוא בסיס לקיומנו. חיילי צה"ל הם הבנים והבנות שלנו, והם חייבים להישאר מעל לכל מחלוקת". את דבריו סיכם במשפט "אני תומך במתן חנינה לאלאור אזריה".

מלבד ראש הממשלה, הגיבו נבחרות ונבחרי ציבור רבים להכרעת הדין, ולמען האמת אין הרבה הפתעות – מי שתמך במשפחה ובאלאור לפני הכרעת הדין המשיך לתמוך, מי שחיזקה את צה"ל ומפקדיו המשיכה לחזק, ומי שקשר את הסיפור הנקודתי של אזריה להמצאות צה"ל בשטחים, המשיך לעשות זאת גם כעת.

ראשונת המגיבות מהמערכת הפוליטית הייתה השרה מירי רגב (הליכוד), שאף הצהירה כי היא תפעל להענקת חנינה לאזריה: "זה משפט שלא היה צריך להתחיל. לצערי, בית הדין העיקרי במקרה הזה היה בית דין שדה, בו פרשנים ופוליטיקאים שפטו את אלאור עוד לפני שהסתיים התחקיר הצבאי של האירוע."

מירי רגב (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
מירי רגב (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

שרון גל, חבר הכנסת לשעבר שליווה את משפחת אזריה בחודשים האחרונים אמר: כי הוא: "בתחושה קשה שבית הדין עומד לתקוע סכין בגבו של לוחם מצטיין." וכי "בית הדין מאמץ את גרסת 'בצלם'."

שרון גל מגיב לפסק הדין (צילום מרים אלטשר / פלאש 90).
שרון גל מגיב לפסק הדין (צילום מרים אלטשר / פלאש 90).

ח"כ שלי יחימוביץ (המחנ"צ), הביעה הערכתה לשופטים וכתבה שגם היא תומכת במתן חנינה לאזריה: "בית המשפט הוא שטח סטרילי שבו מדברות הראיות, אך החברה הישראלית היא זירה גועשת ונפיצה, וכתפיו של אזריה צרות מלשאת עליהן את כובד השסע. לכן בתום הליכי המשפט ואחרי שיגזר דינו יש לשקול בזהירות אפשרות של חנינה, בדומה לזו שקיבלו בשעתם אנשי השב"כ בפרשת קו 300."

שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, השתלח בחריפות בשופטת מאיה הלר, וכתב: "אפשר לומר לשופטת מאיה הלר כי מוסריותה שברה את רוח צהל וכבלה את ידי לוחמיו." אליהו, הידוע בעמדותיו הקיצוניות המשיך: "אין שום מוסריות ברחמים על אויב שבא לרצוח חיילים. אין שום מוסריות בשבירת רוח לוחמים שמוסרים את נפשם להגן עלינו. איך שום מוסריות בחיזוק אויב אכזר וחסר רחמים שאין בינו לבין דאעש אלא כוחו של צה"ל בלבד."

חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, הפנה אצבע מאשימה כלפי המציאות בה פעל החייל אזריה, ואמר: "ההבדל בין המקרה הזה למאות מקרים אחרים הוא נוכחות המצלמה של בצלם שתיעדה את המציאות האכזרית של הכיבוש וחשפה את המוגלה הדלקתית שהכיבוש מייצר בלב החברה הישראלית. בעוד שברור שלחייל עצמו יש אחריות ישירה למעשיו, האחראים האמיתיים הם ממשלות ישראל שבוחרות כבר חמישים שנה להפוך צעירים וצעירות לחיילים שתפקידם להחזיק שלטון צבאי על אוכלוסייה אזרחית משוללת זכויות."

בהקראת גזר דינו של החייל היורה אלאור עזריה, היום (רביעי) בקריה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
בהקראת גזר דינו של החייל היורה אלאור עזריה, היום (רביעי) בקריה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

יו"ר האופוזציה, ח"כ יצחק בוז'י הרצוג כתב: "אין להתעלם מכך שאלאור אזריה במידה מסויימת הוא קרבן של הסיטואציה, אך ההכרעה מחזקת את צה"ל, היות שלא ניתן להתעלם מנסיבות המקרה שמשקפות מציאות בלתי אפשרית בשטח מורכב, עמם מתמודדים חיילי צה״ל, יום יום ושעה שעה. למרות ההכרעה הקשה, פסק הדין מעניק מפת דרכים ותורת הפעלה לפעילות צה״ל בשטח ובהתאם לערכיו, עליהם יש לגונן מכל משמר. אני מבקש לחזק את ידי הרמטכ״ל אייזנקוט, שדבק בערכי צה״ל ומקווה כי לקחי פסק הדין יופקו, הן על ידי שר הביטחון והן על ידי צה״ל."

סגנית יו"ר הכנסת ח"כ נאווה בוקר, שביקרה אמש את הוריו של אזריה והשתתפה בהפגנה מול הקריה במהלך היום, אמרה: "צר לי שזאת הכרעת הדין, ואני משתתפת בכאבה של המשפחה שעברה תקופה קשה. הכרעת הדין של היום היא תקדים וסמל לא רק ביחס למקרה הפרטי של חייל שירה במחבל אלא מעבירה מסר ברור אך שגוי לחיילים ולאלה שעתידים להתגייס לשורותיו."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), החברה בוועדת חוץ וביטחון, מסרה: "הרשעת אזריה מחזקת את הצורך בערכי היסוד של צה"ל בסיטואציה של כיבוש ושליטה צבאית על אוכלוסייה אזרחית. לצערי, ממשלת ישראל לא השכילה להבין כי מדיניות הכיבוש, שהיא מובילה, יוצרת דחיקה ערכית וקהות חושים מוסרית. עם זאת, כדברי שר הביטחון לשעבר מדובר במקרה פרטי של חייל שסרח."

המחאה מחוץ להכרעת הדין במשפטו של אלאור אזריה (צילום: דבר ראשון)
המחאה מחוץ להכרעת הדין במשפטו של אלאור אזריה (צילום: דבר ראשון)

חברי הכנסת מהליכוד – שר התחבורה ישראל כ"ץ, סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא, סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, וחבר הכנסת מהבית היהודי, בצלאל סמוטריץ' הביעו אף הם תמיכה במתן חנינה לאזריה.

קצין הכנסת פנה למשטרת ישראל והגיש תלונה על איומים שנשמעו כלפי ח"כ נחמן בעקבות הודעה שהגיעה אליו ברשת הפייסבוק: ״על התגובה שלך במשפט אלאור אזריה, אני מאחל לך שהילדים שלך יירצחו על ידי מחבלים". האיום נשלח על ידי תושב תל אביב בשם שגב ישראל אפרייט. תגובתו של ח"כ שי לפסק הדין היתה: "מבחינתו של צה״ל נאמרה היום אמירה פסקנית וסופית. צה״ל ימשיך בדרכו המוסרית״.

חברת הכנסת ברקו (הליכוד) דבקה בקו שקול וממלכתי בתגובתה: "אני מכבדת את מערכת השיפוט הצבאית. ובניגוד לרבים אחרים שמתבטאים בנושא הזה – אני יודעת על מה אני מדברת כשאני אומרת זאת משום שאני מכירה את המערכת הזו היכרות אישית ועמוקה שנמשכת עשרות שנים. ודווקא משום כך אני סומכת על המערכת הזו שבבואה לגזור את הדין – היא תדע להפעיל את שיקול דעתה ולהתחשב בכל הגורמים הרלוונטיים. ויש פה המון גורמים מקלים." גם ח"כ לביא (יש עתיד) אמרה דברים דומים: "למדינת ישראל יש מערכת חוק איתנה, צבא חזק ומוסרי, ורוב גדול בציבור שלא רוצה לראות את החברה הישראלית נקרעת לגזרים. לצערי הרב, חלק גדול מהפוליטיקאים בוחרים אחרת, ומחריפים את קרע שהסוגיה הנפיצה הזאת מייצרת."

מדוברות בית הנשיא ביקשו להבהיר, לאור ריבוי הפניות בנושא, כי "על פי הנוהל המקובל ביחס לכל בקשות החנינה לגבי נדון כזה או אחר, בקשת חנינה מטופלת כאשר היא מוגשת על ידי הנדון בעצמו, בא כוחו או קרוב משפחתו מדרגה ראשונה, לאחר מתן פסק דין חלוט. לאור האמור, גם בעניינו של החייל אלאור אזריה, בהינתן מצב בו תוגש בקשת חנינה, היא תידון על ידי הנשיא על פי הנוהל המקובל לאחר קבלת המלצת כל הגורמים הרלוונטיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!