דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ממתעמלת לקשתית: מיכאלה משה מכוונת לאולימפיאדה

אחרי שזכתה במדליות בתחרויות בינלאומיות והייתה חלק מסגל הנבחרת בהתעמלות אמנותית, החליטה משה (20) לפרוש ולהצטרף לענף חדש אותו לא הכירה | בראיון ל-'דבר' היא מספרת על המעבר הלא שגרתי, ההצלחה המהירה והשאיפות לעתיד: "להשיג את הכרטיס האולימפי, זה חלום שאני רודפת אחריו מאז שאני ילדה"

הקשתית מיכאלה משה במשחקים האירופיים. "תמיד הייתה לי הרגשה גם אני רוצה להגיע לאולימפיאדה"
(צילום: World archery Europe)
הקשתית מיכאלה משה במשחקים האירופיים. "תמיד הייתה לי הרגשה גם אני רוצה להגיע לאולימפיאדה" (צילום: World archery Europe)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מיכאלה משה היא סיפור יוצא דופן בספורט הישראלי. במשך 15 שנים הייתה משה ספורטאית מחוננת מהטובות בארץ בענף ההתעמלות האמנותית. אחרי שזכתה במדליות בתחרויות בינלאומיות והייתה חלק מסגל הנבחרת הבוגרת, החליטה לפרוש מהענף ולהצטרף לענף חדש אותו לא הכירה – הקשתות.  

תוך שנה וחצי בלבד, כאשר היא עדיין לומדת את הענף, הגיעה משה להישגים יוצאי דופן. בחצי השנה האחרונה, העפילה למשחקים האירופאיים בפולין, סיימה במקום ה-8 באליפות העולם עד גיל 21 והשבוע, בתחרות האינדור היוקרתית בנים שבצרפת, הגיעה לרבע הגמר וקבעה שיא ישראלי חדש באינדור לנשים – 581 נקודות. בעקבות הניצחון, היא זינקה 194 מקומות בדירוג העולמי, למקום ה-177 בעולם.

משה מכוונת כעת אל המטרה הבאה, להפוך לספורטאית הישראלית הראשונה המעפילה למשחקים האולימפיים בקשתות, אחרי שעשה זאת איתי שני באולימפיאדת טוקיו 2020. בראיון ל'דבר' היא אומרת: "המטרה שלי היא לעשות משהו שלא עשו כאן לפניי, משהו חדש שאף אחד לא הגיע אליו".

תחרות הקשתות
בקשת האולימפית (ריקרב) יש בסבב העולמי תחרויות אאוטדור (המקצה האולימפי) ואינדור (בתוך אולם). תחרות האאוטדור מתחילה עם מקצה מוקדמות, בו נקבע הדירוג של המתחרים. המתחרים יורים 72 חצים ויכולים להגיע עד הניקוד המקסימלי של 720 נקודות. בחורף מתקיים סבב תחרויות אינדור בו המתחרים יורים במוקדמות הדירוג 60 חצים והניקוד המקסימלי אליו ניתן להגיע הוא 600 נקודות. לפי הדירוג במוקדמות נערכים קרבות ההדחה.
מאץ': במהלך סבבי הנוקאאוט מתקיים המאץ' בין שני מתחרים. כל מתחרה יורה בכל סט 3 חצים. הניקוד המקסימלי בסט הוא 30 נקודות. אם אחד המתחרים מגיע לניקוד גבוה יותר מהמתחרה השני הוא זוכה בשתי נקודות, אם יש תיקו בניקוד, שניהם מקבלים נקודה. הראשונה להגיע לשש נקודות מנצחת את המאץ'. אם בסיום המאץ' יש תיקו 5:5, אז כל מתחרה יורה חץ אחד עד שיש הכרעה.

משה, בת ה-20 ממכבי תל אביב, שאפה מילדות להיות ספורטאית אולימפית, החלום היה לייצג את ישראל בענף ההתעמלות האמנותית, יכול להתגשם כעת בענף הקשתות. "מאז שאני ילדה זה החלום שאני רודפת אחריו", היא מספרת. "כשהייתי רואה בטלוויזיה את המתעמלות הכי טובות בעולם, תמיד הייתה לי הרגשה שגם אני רוצה להגיע לאולימפיאדה".

"לא באמת הבנתי על מה התחריתי"

משה שברה כבר תקרת זכוכית אחת בקריירה הקצרה שלה כקשתית, עם העפלה היסטורית למשחקים האירופאיים בקרקוב. בחודש אפריל 2023, היא הפתיעה עם זכיה בכרטיס למשחקים דרך תחרות הגרנד פרי לילשאל באנגליה. את תחרות הגרנד פרי התחילה משה בצורה חלשה, היא סיימה את המוקדמות במקום ה-70 הכללי ובמקום השלישי בין הקשתות הישראליות, כבר במאץ' הראשון הפסידה והודחה מהגרנד פרי.  

הקשתית מיכאלה משה. "כשהתחלתי, לא עשיתי את זה כדי להגיע לאולימפיאדה" (צילום: World archery Europe)
הקשתית מיכאלה משה. "כשהתחלתי, לא עשיתי את זה כדי להגיע לאולימפיאדה" (צילום: World archery Europe)

מספר ימים לאחר מכן התקיימה בלילשאל תחרות המיון האחרונה למשחקים האירופאיים. משה ניצחה את המאץ' הראשון, הפסידה את השני וניצחה שלוש מאצ'ים נוספים כדי לזכות בקווטה (כרטיס השתתפות למדינה ל.ב.) דרך מסלול ההזדמנות השניה.

"למען האמת, במהלך הטורניר לא באמת ידעתי מה זה אומר. הכל היה די רגוע יחסית ואמרתי לעצמי שאני אעשה את הכי טוב שלי. הייתי שמחה לנצח, אבל אני חושבת שבגלל שלא הבנתי על מה באמת התחריתי, אז הייתי שמחה, אבל לא כמו שהייתי אם הייתי מבינה על מה אני מתחרה".

במהלך משחקי אירופה שברה משה את השיא האישי שלה עם 628 נקודות שהעניקו לה את המקום ה-31 מתוך 46 מתחרות. בקרבות הדחה הפסידה בסיבוב הראשון לאורסקה סאביץ' הסלובנית. משה השתתפה גם בזוגות מעורב ביחד עם רועי דרור שהודחו ע"י צמד שוויצרי בסיבוב הראשון.

"היה ממש מגניב. זאת הייתה חוויה שלמדתי ממנה הרבה. בגלל שלא יצא לי עדיין להתחרות הרבה בענף לא ידעתי עדיין איך להתמודד עם הכל. מה עובד לי יותר ומה עובד לי פחות. הרגשתי שהצלחתי לעשות את הכי טוב שלי וקצת יותר". סיכמה משה את החוויה.

"הבנתי שזה לא יביא אותי למטרה שלי – להגיע לאולימפיאדה"

משה בת ה-20 החלה את דרכה בענף ההתעמלות בגיל 4. "הלכתי לחוג ניסיתי ונשארתי. בן דוד של אמא שלי הכיר את הענף והוא המליץ לאמא שלי". משה הייתה מהמתעמלות הבולטות בארץ וסיימה במקום החמישי באליפות ישראל ב-2021

מיכאלה משה בגרנד פרי תל אביב בהתעמלות אמנותית (צילום: איגוד ההתעמלות העולמי)
מיכאלה משה בגרנד פרי תל אביב בהתעמלות אמנותית (צילום: איגוד ההתעמלות העולמי)

מה אהבת בהתעמלות?
"אהבתי שזה היה ספורט קשה והייתה הרבה עבודה באולם. הינו הרבה בנות ביחד וזה יצר חוויה מאוד קבוצתית, כשכל אחת עוזרת לשנייה. אהבתי גם מאוד להתחרות, יכולתי להביא את עצמי לכל תחרות ולהראות מי אני".

משה הייתה במשך שנה חלק מסגל נבחרת ההתעמלות החדשה של הסייקל האולימפי לפריז 2024. כאחת המחליפות, היא ראתה שאינה מקבלת את ההזדמנות להיות חלק מהרכב הנבחרת בתחרויות וקיבלה בקיץ 2022 את ההחלטה הקשה לסיים את הקריירה שלה כמתעמלת אמנותית. "הבנתי שרוב הסיכויים שאני לא אהיה בהרכב של הנבחרת, אז אין לי מה להישאר. כי זה בעצם לא יביא אותי למטרה שלי שהיא להגיע לאולימפיאדה", היא מספרת. "זה היה קשה, אבל בגלל זה החלטתי שאין לי מה להמשיך יותר".

אחרי 15 שנה ותחושה כל כך קרובה לגעת בחלום, משה עזבה את ענף ההתעמלות. למזלה היא לא הייתה לבד וביחד איתה פרשה חברה לסגל הנבחרת שני קטייב. "עברנו את זה ביחד. היה לנו מאוד קשה כשהבנו שלא יכניסו אותנו להרכב. חווינו את ההרגשה הזאת ביחד, זה הפך את זה ליותר נסבל, אבל זה היה עדיין קשוח".

מיכאלה משה בגרנד פרי תל אביב בהתעמלות אמנותית (צילום: איגוד ההתעמלות העולמי)
מיכאלה משה בגרנד פרי תל אביב בהתעמלות אמנותית (צילום: איגוד ההתעמלות העולמי)

"כל כך הרבה שנים זה מה שאני רודפת אחריו ובסוף מסיבות שלא תלויות בי, בחרו לא לשים אותי בהרכב. זה היה מאוד קשה. את 15 שנה בזה, את לא הולכת לבית ספר, משלימה לימודים עד הלילה, קמה מוקדם לאימון. בלי חיי חברה מקריבה כל כך הרבה ואז פשוט לא. מזל שהייתה איתי מישהי נוספת שעברה את זה והבינה אותי".

משה הרגישה שלא מיצתה את חייה הספורטיביים והחליטה לחפש ענף ספורט אחר בו היא תוכל להשתלב. "דיברתי על זה עם רחלי ויגדורצ'יק (לשעבר עוזרת מאמנת נבחרת ההתעמלות וראש התחום ההישגי ביחידה לספורט הישגי במכון וינגייט) והיא הציע לי לנסות כל מיני ענפים".

"בקשתות יש יותר חופש"

למה בחרת דווקא בקשתות?
"קודם כל כי זה היה נשמע הכי קל. הם התאמנו שם באותם השעות שהייתי שם. אז היא הציעה לי לבוא איתה למגרש ולנסות. אמרתי סבבה, הגעתי למגרש והמאמן ריצ'רד פריסטמן נתן לי לנסות לירות בחץ וקשת, קלטתי מהר והוא מאוד התלהב. זה הרגיש לי נכון לנסות את הכיוון הזה. כשהתחלתי, לא עשיתי את זה כדי להגיע לאולימפיאדה. התחלתי להתאמן ואז הגעתי להישג אחרי הישג". 

איך היה לך המעבר בהתחלה?
"למען האמת לא ידעתי שהענף הזה בכלל קיים. הייתי קצת בהלם בהתחלה, כי בהתעמלות יש יותר קשיחות ופתאום הכל היה הרבה יותר קל ורגוע. בהתעמלות כולן עובדות ביחד עשר שעות ביום, עושות אותו הדבר מלא פעמים. בקשתות יש יותר חופש, את באה עושה את החימום שמתאים לך, מישהו אחר יעשה חימום אחר. באתי והייתי בהלם שפתאום באמצע האימון מישהו היה מתיישב על אחד הכיסאות ואחרי זה קם וממשיך לירות. זה דבר שבחיים לא היה קורה בהתעמלות".

אחד ההישגים הגדולים בקריירה הקצרה שלה הייתה העפלה לרגע גמר אליפות העולם עד גיל 21 שנערכה בקיץ שעבר באירלנד. "היתה רוח חזקה של כ-70 קמ"ש. היו תנאים קשים לירי טוב. זה היה שבועיים אחרי משחקי אירופה והגעתי לשם ממש מוכנה. המקבצים שלי נהיו ממש טובים וצברתי הרבה ביטחון".

במקצה הדירוג משה דורגה במקום ה-47 בלבד עם 589 נקודות. בסיבוב ההדחות הראשון היא פגשה יריבה נוחה יחסית רובן סלי מברמודה. ההתחלה הייתה מהוססת, אך חשוב לצבירת הביטחון להמשך. "סט ראשון יריתי טוב. לקחתי את הסט. בסט השני הפסדתי, בגלל שיש לי גמישות יתר מההתעמלות אז לפעמים המיתר היה פוגע לי ביד והחץ לא היה פוגע במטרה. הינו בתיקו ואז אמרתי לעצמי אין מצב שאני מפסידה, אני יודעת שאני מסוגלת להגיע רחוק, באתי מוכנה. הרגשתי שאני חייבת שזה יצליח ופשוט הצלחתי לירות את שלושת החצים בול באמצע ולעלות הלאה".

הקשתית מיכאלה משה בתחרות המיון (צילום: World archery Europe)
הקשתית מיכאלה משה בתחרות המיון (צילום: World archery Europe)

הלחץ השתחרר ומשה שלמדה לפרוח תחת לחץ בענף ההתעמלות, החלה לנצח בדרך לרבע הגמר יריבות איכותיות מטאיוואן, פיליפינים ואיטליה "הוכחתי לעצמי שאני מסוגלת. אז לקחתי את זה סט סט, מאץ' מאץ'. פשוט באתי מוכנה והרגשתי שאני מסוגלת להרבה".

הטורניר הפנטסטי של משה הגיע לסיומו ברבע הגמר בו היא הפסידה לאלופת העולם שבדרך יג'ין או הקוריאנית "זה היה מלחיץ. הקוריאנית נחשבות להכי טובות. בנוסף רציתי להגיע לחצי הגמר ששודר בטלוויזיה. זה היה מאוד מפתיע, גם אני לא ציפיתי לזה. אמרתי לעצמי 'וואו, אני נלחמת עוד שניה על המדליה'. אז הייתי קצת בהלם, התרגשות ולחץ".

כעת, משה מתכננת את המשך השנה והמטרה הגדולה העומדת בפניה היא להשיג את הכרטיס למשחקים בפריז 2024. למשה ולנבחרת הקשתות יהיו שתי הזדמנויות, האחת בתחרות המיון היבשתית בגרמניה והשנייה בתחרות ההזדמנות האחרונה בטורקיה. "כרגע המטרה שלי היא להשיג קווטה לאולימפיאדה", היא מצהירה. "המטרות שלי לשנים הבאות הן להגיע לרמה הגבוהה ביותר, להגיע לגמרים באליפויות אירופה, גביעי עולם ולהעפיל גם לאולימפיאדה בלוס אנג'לס 2028".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!