דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בעקבות עתירת ההסתדרות: ימונו דירקטורים מטעם העובדים ב-5 חברות ממשלתיות

בעתירה לבג"ץ תוארו מקרים בהם המינוי התעכב שנה וחצי לאחר הבחירות, בניגוד לחוק | יו"ר האגף לדמוקרטיה תעשייתית ועובדי חברות כוח האדם בהסתדרות תומר רזניק: "ככל שהעיכובים במינוי נציגי העובדים יימשכו לא נהסס לעתור גם בעתיד"

תומר רזניק (צילום: איתי ג'משי)
תומר רזניק (צילום: איתי ג'משי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על רקע עתירה שהגישה ההסתדרות לבג"ץ, הודיעה המדינה על השלמת הליכי המינוי של דירקטורים מקרב העובדים בחמש חברות ממשלתיות. בין החברות בהן מונו דירקטורים מטעם העובדים: חברת החשמל, רכבת ישראל ומקורות.

בעתירה תוארו מקרים של אי השלמת הליכי המינוי במשך שנה וחצי לאחר הבחירות. במשך פרקי זמן אלה לא ישבו בדירקטוריונים נציגי עובדים, בניגוד לקבוע בחוק.

חוק החברות הממשלתיות קובע כי בחברה ממשלתית המעסיקה למעלה מ-100 עובדים יכהנו שני נציגים מקרב העובדים בדירקטוריון. בהתאם לחוק, נערכות בחירות בקרב העובדים בליווי ארגון העובדים היציג, בהן נבחרים שישה נציגים אפשריים לדירקטוריון, מהם בוחרים השרים הממונים שני נציגים לכהונה.

הרקע להגשת העתירה לבג"ץ ביוני האחרון הוא התעכבות השרים במינוי הדירקטורים, כמו גם גרירת רגליים ברשות החברות הממשלתיות עצמה בטיפול בהליכי המינויים. במקרה זה, השרים האמונים על החברות הממשלתיות בהן מונו כעת דירקטורים מטעם העובדים הם השר לשיתוף פעולה דודי אמסלם (שרשות החברות הממשלתיות תחת אחריותו); שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב (שרכבת ישראל תחת אחריותה); ושר האנרגיה לשעבר ישראל כ"ץ (שחברת החשמל ומקורות היו תחת אחריותו).

ב-2009 התקבל תיקון לחוק החברות הממשלתיות, שביקש לקבוע סד זמנים קצר להליך המינויים של דירקטורים מקרב העובדים. השרים התעלמו גם מתיקון זה, ובעקבות כך עתרה ההסתדרות. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי להסתדרות, ועו"ד יפתח הלינג, סגן היועץ המשפטי.

בג"ץ, בהרכב שכלל את השופטים עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ, הורה לרשות החברות ולשרים הממונים להשיב לעתירה. בעקבות כך, הודיעו השרים כי ישלימו את הליך מינוי הדירקטורים מקרב העובדים בחברות הממשלתיות. לאור קבלת העתירה, בית המשפט העליון חייב את המדינה לשלם להסתדרות הוצאות משפט בסך של 6,000 שקלים.

עו"ד יחיאל שמיר, היועץ המשפטי להסתדרות: "שמח שבעקבות העתירה הושגה התוצאה ושהליך מינוי הדירקטורים מקרב העובדים בחברות ממשלתיות גדולות דוגמת חברת חשמל, רכבת ישראל ומקורות יקודם. מצער כי נאלצנו לפנות ולקבל סעד מבג"ץ וכי בלעדיו הוראות החוק אינן מקוימות. ההסתדרות רואה חשיבות רבה בשילוב נציגי עובדים בדירקטוריונים כמקובל במדינות המערב. העובדים מוסיפים לדירקטוריון החברה נדבך חשוב ויש להם תרומה רבה. שילובם חיוני ומועיל למקומות העבודה, בפרט לאור חוסר ההיכרות של חברי הדירקטוריון עם מקום העבודה עצמו ועם האתגרים הניצבים בפניו".

סגן יו"ר ההסתדרות ויו"ר האגף לדמוקרטיה תעשייתית ועובדי חברות כוח אדם תומר רזניק: "מברך את נציגי העובדים שנכנסו לתפקידם, לאחר מאמצים רבים של האגף לדמוקרטיה תעשייתית בהסתדרות, ומודה ליועמ"ש ההסתדרות על הייצוג המופתי בעתירה חשובה זו. יחד עם זאת צר לי שנאלצנו לפנות לבית המשפט כדי לקיים את הוראות החוק שקובעות מפורשות את זכותם של העובדים בחברות הממשלתיות לבחור נציגים לדירקטוריון. אני מקווה שרשות החברות הממשלתיות והשרים יאיצו להבא את הטיפול בנושא כדי שלא נצטרך לשוב ולפנות לבג"ץ. במקביל אני מבקש להבהיר שככל שהעיכובים במינוי נציגי העובדים יימשכו – לא נהסס לעתור לבית המשפט גם בעתיד .

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!