דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

עובדות קבלן / אוני' חיפה: כמאה מפגינים דרשו העסקה ישירה של עובדות הניקיון

זאת כחלק ממאבק מתמשך בנושא אותו מובילים סטודנטים ואנשי הסגל האקדמי במקום. לטענת הנהלת האוניברסיטה, אין ביכולתה לעמוד בעלות הכלכלית של צעד זה. ד"ר איילת בן-ישי, המשתתפת במאבק: "נעזור בכל פעולת מטה שתידרש למציאת הפתרונות"

הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
מיכל רוזן

"החלום שלי, בשביל הילדים שלי, זה להיות עובדת אוניברסיטה ולא עובדת קבלן", כך אמרה עובדת קבלן באוניברסיטת חיפה לסטודנטית שהשתתפה אתמול (רביעי) בהפגנה למען קליטת עובדות הקבלן במקום להעסקה ישירה. כמאה מפגינים, ביניהם סטודנטים ומרצים,הגיעו למחות בשם העובדות. על השלטים אותם נשאו נכתב, בין היתר, "העובדות הן לא סחורה" ו"העסקה קבלנית = עבדות מודרנית".

בסוף השנה שעברה החלה קבוצת סטודנטים לפעול למען העסקה ישירה של עובדות הניקיון באוניברסיטה. כרמל יערי, סטודנטית לאמנות והיסטוריה של עם ישראל ופעילה בקבוצה,  אמרה לדבר ראשון כי "בתור סטודנטית אני רואה יום יום את העובדות שמנקות לנו את הכיתות, המסדרונות והשירותים ויודעת שהן מקבלות תמורה עלובה עבור העבודה שלהן. זה פשוט שערורייה שמוסד שמכבד את עצמו נותן יד לשיטת העסקה פוגענית ולא לוקח אחריות לתת לעובדות שלו את המינימום הנדרש לאדם עובד. זה מכעיס ומעליב והגיע הזמן שהאוניברסיטה תקלוט אותן כעובדים מן המניין"

הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).
הפגנה בעד קליטתן של עובדות הניקיון להעסקה ישירה באוניברסיטת חיפה (צילום: דבר ראשון).

קבוצת המאבק, אליה  הצטרפו גם מרצים מארגונים שונים, אספה חתימות של מעל אלף סטודנטים שתמכו בקליטת העובדות, כך שייהנו מהזכויות ומהביטחון של עובדות קבועות. מובילי המאבק הדגישו כי "הדרישה להעסקה ישירה, מבחינתנו, היא הדרישה להעסיק ישירות את המנקות שעובדות כיום, ולא לבצע החלפת סגל. זוהי דרישה מהותית עבורנו".

בשבועות האחרונים החלו הסטודנטים לחלק פליירים בעברית וערבית לעובדות ולהראות להן את תמיכתם. אחד הסטודנטים שהשתתף בחלוקת הפליירים הוא אופק רביד, סטודנט להיסטוריה של עם ישראל וחינוך, שאמר לדבר ראשון כי "עובדות הניקיון עושות עבודה חשובה מסביב לשעון ונרמסות, כבדרך אגב, על ידי שיטה חסרת חמלה. בגלל הקבלנים אסור להן להתאגד והן בסכנה מתמדת לאבד את עבודתן. חשוב לי אישית שהן יועברו להעסקה ישירה".

לקריאה לקלוט את העובדות הצטרפו, כאמור גם חברי הסגל האקדמי. כ-130 מהם חתמו כבר העצומה ולפי ד"ר איילת בן-ישי, מהחוג לשפה וספרות אנגלית, המספר צפוי לעלות בקרוב ל-150, כרבע מחברי הסגל. לדבריה, מרגע שארגון המרצים "פורום שמאל", חבר למאבק, לא מפסיקות להגיע פניות של מרצים מחוץ לחוג ומכל קצוות הקשת הפוליטית והחברתית להצטרף למאמץ.

בפגישה שנערכה בין הסטודנטים והמרצים עם מנכ"ל וסגן נשיא האוניברסיטה, ברוך מרזן, הוסבר כי כבר כיום תקציב הניקיון עומד על שמונה מליון שקלים בשנה, וכי עלות קליטת העובדות תהיה כרוכה בתוספת של שלושה מיליון שקלים, סכום בו לא תוכל האוניברסיטה לעמוד ללא קיצוץ בתקציבי המחקר וההוראה.

מובילי המחאה שהשתתפו בפגישה, סיפרו כי מרזן טען שלמרות תמיכתו בצעד, מבחינה תקציבית הדבר לא אפשרי. "כששאלנו אותם איך הם הגיעו לחישוב, הם סירבו לענות ואמרו שזה 'לא מענייננו'", הוסיפו. לטענתם, נתון זה סותר מחקרים אחרים שנעשו כבר בנושא. עוד טענו כי בקשתם לקבל לידיהם הסכמי התקשרות עם הקבלנים נדחתה. בן-ישי, שהשתתפה אף היא בפגישה, ציינה כי המרצים מתארגנים לפנות למספר כלכלנים שיבדקו האם התחשיב שהוצג בפניהם נאמם למציאות.

"לאוניברסיטת חיפה לא חסר כסף וזה בושה וחרפה שהיא לא מעסיקה עובדים באופן ישיר כדי לחסוך כסף על חשבונם" אמרה יארה מחאג׳נה, סטודנטית לאמנות, "כל בן אדם שמכבד את עצמו צריך לעמוד שם ולצעוק גם בשביל אנשים אחרים ולזכור שהוא יכול להיות במצב כזה במקום העבודה שלו".

בניגוד לטענתה של מחאג'נה, אישרה בן-ישי שהאוניברסיטה באמת אכן סובלת מחוסר תקציבים, אך הדגישה כי מבחינתה "חייבים לשים במקום מאוד גבוה בסדרי העדיפות את העסקתן של העובדות, זה לא התפקיד שלי לקבוע מהיכן יגיע התקציב, אך אנחנו נעזור בכל פעולת מטה שתידרש למציאת הפתרונות".

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "אוניברסיטת חיפה, בדומה לשאר האוניברסיטאות, היא גוף ציבורי שתקציבו מושתת על כספי ציבור, והמחויבות שלנו כלפי הציבור היא לשמור על תקציב מאוזן שמופנה בעיקרו לטובת המחקר וההוראה האקדמית. כבר בתחילת השנה ביצעה הנהלת האוניברסיטה בדיקה מעמיקה של הנושא, בה נמצא כי המשמעות התקציבית של העסקה ישירה של כלל עובדי הקבלן באוניברסיטה היא גבוהה מאוד, כזו שאין לנו יכולת לעמוד בה מבלי לפגוע במחקר ובהוראה. העסקת עובדי קבלן היא כבר שנים רבות נוהג מקובל בכלל המגזר הציבורי ולאוניברסיטת חיפה אין כלים תקציביים לשנות זאת – ללא החלטה וסיוע של המדינה".

עוד הוסיפו כי "האוניברסיטה דואגת בכל חודש לבדוק שכל הזכויות הסוציאליות והחוקיות של עובדי הקבלן באוניברסיטה נשמרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!